Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 1 2008

Motorbytte: Et løft for Fjordling

Publisert Sist oppdatert

Motorbytte:


Et løft for Fjordling


Fjordling 17 HT er en klassiker. Konstruert på begynnelsen av 1960-tallet av Jan Herman Linge og produsert mellom 1963 og 1969 hos Fjord Plast i Arendal. Fjordlingen har fått nytt hjerte og nytt liv; MerCruiser Vazer på 100 hk.

Tekst og foto: Lars H. Lindén
Mange mener at Fjordlingen er den beste 17-foter som noen gang har vært konstruert. Den ble mye brukt i båtrace på 60- og 70-tallet, og det finnes fortsatt massevis av den populære hardtoppbåten i skjærgården over hele Norden. Båten var konstruert både for påhengsmotor og innenbordsmotor. Påhengerversjonene har alltid vært enklere og billigere å oppgradere enn innenbordsmotorversjonen, spesielt nå i det siste hvor den eldre generasjons totaktere fases ut og selges til en rimeligere penge, men mange har også oppgradert med ny firetakts påhenger.
Har man hatt en gammel innenbordsmotor som har kollapset, har det ikke vært så enkelt dersom man har ønsket å skifte ut med en bensinmotor. I denne båten satt det en Volvo Penta B18-motor med 100-drev som hadde gjort sitt og måtte byttes ut med ny og annerledes motor. Det største problemet har vært høyden og volumet i motorrommet. Dagens 17-fotere er minst 10 cm høyere i fribordet, og dette gir også en høyde i motorrommet som rommer de fleste firesylindrede innenbordsmotorer, både diesel- og bensindrevne.
Motor som passer
Men nå finnes det en motor som passer perfekt til akkurat denne båten og tilsvarende båter med trange motorrom, nemlig den nye MerCruiser Vazer på 100 hk. Den har en høyde på bare 34 cm regnet fra veivakselens sentrum. Dette er takket være en liggende motorkonstruksjon som heller ca. 50 grader. Basemotoren kommer fra en firesylindret GM-blokk med et sylindervolum på 1,6 liter. Marineversjonen er utstyrt med elektronisk innsprøyting, ferskvannskjøling og et spesielt eksossystem som også er ferskvannskjølt. Motoren er også selvdrenerende på samme måte som en påhengsmotor. Når man løfter båten ut av vannet, renner kjølevæsken (saltvannsdelen) ut av motoren.
Til motoren er det tatt fram et spesielt drev som bygger på Alpha One-drevet, men som er noe mindre og ca. 3 tommer kortere. Drevet fåes med to utvekslinger på 2,6 : 1 og 2,8 : 1.
Denne motoren har vi vært med på å installere i en Fjordling 17 HT fra 1968. På et profesjonelt MerCruiserverksted tok det to uker å gjennomføre operasjonen, men den vesentligste delen av tiden gikk med til å reparere båten. For når den gamle motoren ble løftet ut, viste det seg at motorfundament, akterspeil og visse andre detaljer måtte renoveres. Dørken, som er skumfylt, hadde suget opp en del vann som måtte dreneres ut og deretter tørkes. Hvis vann blir stående igjen her gjennom vinteren, risikerer man frostsprengning og innerdørken får en konkav form. Forsterkning av akterspeilet tok det meste av tiden for her skal motorskjoldet monteres, og i det henger også drevet og hele motoren så nær som på en liten motorlabb forut. Den gamle forsterkningen rundt drevet i akterspeilet ble saget bort, og alt ble restaurert til slik det var originalt, det vil si et helt akterspeil i glassfiber.
Nytt motorrom
På innsiden av akterspeilet, der skjoldet skal sitte, ble det laminert fast en ca 50 mm tykk forsterkning. Til dette ble det brukt kryssfinerplater i bjørk på 2 x 18 mm som ble limt sammen med glassfiber til den ønskede tykkelsen.
To nye kneledd ble støpt fast innvendig i overgangen mellom akterspeil og skrogbunn. Begge disse hadde en høyde på ca 20 cm slik at de også danner et lite stuverom på hver side. Deretter ble hullet til det nye drevet saget ut og skråsaget, spesielt i underkant slik at det ikke blir liggende igjen noe vann her gjennom vinteropplaget.
Hullet til drevet og hele motorrommet ble så malt med grå topcoat for å få en overflate som ikke suger så mye vann og som er lett å holde ren. Motoren var litt for bred til å kunne fires ned via den gamle motorromsluken, så hele aktersofaen måtte skrus løs, men da fikk vi også tilstrekkelig plass til den nye motoren. Nå henger den pent i motorskjoldet i akterspeilet og på en motorlabb i forkant.
Kostnaden for hele motorbyttet kom på 164.000 kroner i Sverige, og den største kostnaden er ombygging av motorrom og akterspeil. To personer brukte 40 timer på jobben, men dette kan selvsagt variere fra båt til båt. Andre båttyper behøver kanskje mindre ombygginger enn Fjordlingen.
Prøvekjøring
Med en 19 toms propell fikk vi et toppturtall på nøyaktig 5.850 omdreininger pr minutt. Da hadde vi full tank og var to personer om bord. Antageligvis vil vi oppnå enda 100 omdreininger når motoren "løsner" etter noen tids innkjøring, og da havner di like under det anbefalte toppturtallet på 6.000 omdreininger.
Toppfarten ble målt til 33 knop, og for hvert 300 omdreiningers intervall vi trakk av gassen, sank ikke farten mer enn to knop. Helt ned til 4.000 omdreininger har vi planingsfart, og ned til denne hastigheten synker også drivstofforbruket lineært. Ved 25 knops fart ligger den på ca 0,8 liter pr nautisk mil, og først ved 30 knop passerer den literen pr nautisk mil. Støynivået målte vi ikke fordi det ikke ville yte rettferdighet siden aktersofaen ikke var montert da den skal bygges om senere. Sist - men ikke minst - blir vi imponert over denne lille hardtoppbåten når det gjelder utvendig design med en passe stor hardtopp, den innvendige planløsningen med sjenerøse dørkflater og fremfor alt sjøegenskapene. En førti år gammel konstruksjon som fortsatt er like hvass som dagens 17-fotere.

Kostnader for motorbytteI tillegg kommer evt. batterikabler, styresnekke og styrekabler hvis man behøver å fornye det og eventuelt kabler til powertrim. Til sammen ligger kostnaden for dette på et sted mellom 3.500 og 4.000 kroner.

Mercruiser Vazer 100111 868 kr
Propell, Black Max alu 19P 2 150 kr
Kontrollboks gass/gir, MPC 4000 3 123 kr
Gass/girkabler 725 kr
Arbeidskostnad (Sverige) 52 000 kr

Sumca. 164 000 kr

Installatør: Lasse Norrman MSP, Lidingö. [email protected]

Fakta - MerCruiser Vazer 100

Fabrikat og modellMerCruiser Vazer 100
DrivstoffBensin
Effekt i hk100
Antall sylindere4
Sylindervolum i liter1,6
Toppturtall i omdr/minutt6000
DrivstoffsystemInnsprøyting
FerskvannskjølingJa
DrevmodellMerCruiser Vazer
Utveksling2.6 : 1
Vekt inkl drev i kg250
Lengde i mm783
Bredde i mm864
Høyde i mm334
Generatoreffekt i A65
Ca-pris med drev111.868 kr
Importørwww.brunswickmarinenorway.no

Testresultater med Fjordling 17 HT

Omdr/minuttFart i knopForbruk i liter/timeForbruk i liter/nautisk mil
585033,037,91,15
570031,334,01,09
540029,829,40,99
510027,423,60,86
480026,021,40,82
450023,718,60,78
420021,316,20,76
390019,714,40,73
360018,213,00,74
330016,011,80,74
23007,07,41,06

Anmerkninger:
Toppturtallet med en 19-tommers, 3-bladet aluminiumpropell, to personers belastning og ca 60 liter bensin ble 5850 omdr/min. Lufttemperatur +20ºC, vanntemperatur +15ºC.
Fjordling 17 HT har målene 5,20 x 2,13 cm og vekten med nye MerCruiser Vazer 100 ligger på ca 650 kg.