utgave nr 11 1994

Minor 28 Cabin

Publisert Sist oppdatert
Vi prøvekjører MINOR 28 CABIN

Åpen halvplaner

AV ANNE MARIT KLOKK

Minor 28 Cabin er den nyeste båten fra Sarins Båtar i Finland. Vi kjenner Minor 28 som en robust skjærgårdsjeep/arbeidsbåt. I cabinversjonen har man forsøkt å dytte inn diverse køyer, bysse, toalett og akterlugar. Løsningen er åpen, men temmelig trang!

Minor 28 Cabin er en halvplaner som med største motoralternativ, en 200 hk diesel, i følge produsenten, skal gi båten en topphastighet på 25 knop. Da skal marsjfarten ligge på 18-20 knop. Skal man ha det behagelig ombord i denne båten, anbefaler vi etter å ha prøvekjørt den både på stille vann og i en del sjø, at man holder seg på ca 15 knop. Da oppfører båten seg svært så hyggelig. Den er tørr og lett å manøvrere, har god svingeffekt og begrenset støy og vibrasjoner.
Sarins Båtars finske båtfamilie konstrueres av Sven Lindquist. Hans doble rorsystem går igjen på 28- foteren, som nå kan fås i tre versjoner. Den funksjonelle røffe varianten med åpent selvlensende fordekk, den nye cabinversjonen og en versjon som heter Columbus med flybridge. Doble ror har produsenten testet i et par år nå, og resultatene er meget lovende. Sammenlignet med samme type båt med ett ror, har to-rors båtene 25 prosent bedre svingeffekt, lavere støy og vibrasjoner og vesentlig bedre bakke-egenskaper.

Trangt

Vi var to jenter som bodde i en Minor 28 Cabin i to døgn. Det står i produsentens brosjyre at det skal være sitteplasser inne til syv personer, sitteplasser ute til seks og soveplasser til fem pluss to. Min kollega og jeg fant fort ut at plassen må ha vært beregnet for svært små mennesker. Ingen av oss er spesielt store, men vi klarte å kollidere og støte borti hverandre til stadighet og syntes egentlig vi hadde det trangt. Særlig på toalettrommet og i den såkalte akterlugaren hvor undertegnede sov.
Du kommer inn fra akterdekket gjennom en skyvedør med store vindusflater. Rett inn til babord er et mini toalettrom. Til styrbord en byssebenk aktenfor styreposisjonen. Under akterdekket er et krypinn, bokstavelig talt. Har man først kommet inn, er det greit å ligge der for en person. To vil ha det i trangeste laget. På babord side er en forhøyet dinett, en L-sofa som når du vender passasjersetet for to, blir en hestesko. Det må bli trangt om plassen for syv personer. Vi prøvde med fem til en enkel lunsj med matpakker og kaffekrus og hadde ikke mye plass til overs. I forpiggen er det en grei dobbeltkøye, pluss en liten barnekøye inn til babord.
Hele innredningsløsningen er åpen, men det gir likevel ingen stor romfølelse. Båten virker trang. Innredningen forøvrig er trivelig når det gjelder fargevalg, tekstiler og treverk. Lakkert teak med bra finish og kraftig møbelstoff i solide puter og madrasser. Standardlisten er ganske omfattende.

Velutstyrt

Ute er båten velutstyrt. En solid og velformet pulpit stopper ved hytta. Derfra og videre akterover har du griperekker på hyttetaket. Akterdekket har rekke rund baut. Dreggboks for og akter og halegatt likeså. Vi savnet fortøyningsbeslag midt på skutesiden. Badeplattform med trapp og targabøyle er standard.
Båten er trygg å bevege seg rundt på. De mindre Minor-båtene var de første av denne type skjærgårdsjeep som ble lansert, og verftet har lang erfaring med å bygge sikre båter du kan gå rundt hele veien. Kanskje er det derfor denne nye cabinversjonen er blitt så pass trang inni? En 28-foter rommer ikke all verden. Det må bli kompromisser hele veien.
DATA:
Lengde:8,30 m
Bredde:2,85 m
Dypgående:0,90 m
Vekt:2900 kg
Høyde over
vannlinjen: 2,60 m
Drivstoff: 250 liter
Anbefalt motor: 100 - 200 hk
Pris uten motor:371.200 n kr
Norsk importør:Thor Norling AS i Porsgrunn. Tlf. og fax 35 558585
Produsent: Sarins Båtar oy, 68550 Øja, Finland. Tlf: 358 (9) 688340 700 fax 68 8340 721.