Leserbrev: Vanvittig prisforskjell

Jeg fikk problemer med kjølingen på min Cummins 2,8 L sent høsten 2009. Alarmen på høy temperatur gikk etter noen minutter på over 3200 o/m (max 3500).

Publisert Sist oppdatert

Vanvittig prisforskjell

Jeg fikk problemer med kjølingen på min Cummins 2,8 L sent høsten 2009. Alarmen på høy temperatur gikk etter noen minutter på over 3200 o/m (max 3500). Merkeforhandler i Ålesund (Remvik & Standal har gitt meg meget god service) anbefalte meg å gjøre kjølesystemet skikkelig rent da første eier hadde latt båten gro mye og de var redd skjell og lignende hadde hindret tilstrekkelig vanntilførselen til motoren.
Dette er første båt jeg har med aggregat, så derfor var jeg litt usikker på om jeg måtte ta av aggregatet, noe som senere viste seg å være feil. Uansett, jeg fikk et verkstedet (DK maritime på Harøysund) til å gjøre ren kjølere, skifte impeller og skifte termostat som jeg bestilte hos Elvsaas Motor - og Fritidsenter i Molde.
+Termostaten er sakens kjerne i dette tilfelle. Da jeg bestilte den reagerte jeg sterkt på prisen og vurderte å si nei, men så slo det meg at jeg skal kjøpe den uansett slik at ingen kan komme tilbake å si at jeg ikke har brukt originale deler hvis spørsmål om reklamasjon eller lignede skulle oppstå.
Prisen på termostaten med 2 O-ringer var på hele 1974 kroner. I ettertid ser jeg at termostaten ser ut til å være en kurant ”Wahler”. Dessverre så var det ikke nummer på den. Jeg dro derfor inn på Marin Supply i Malmejorden som straks kunne se at dette var samme termostat som sto i Mercedes bil. Marin Supply forhandlet ikke ”Wahler” men hadde på lager samme termostat av annen fabrikat til 192 kroner! Han hadde en ”Wahler” produktkatalog og fant frem ”Wahler” produktnummer WAH 4049-80 som hos Hellanor Norge koster 237 kroner. (190 krpluss mva).

Prisforskjellen er slik:

Elvsaas Motor– og Fritidsenter: kr 1642,50
Hellanor: kr 237,50
En differanse på kr 1405,00, eller en prisforskjell på nesten 700%.

Frode Løseth

VHF-snyltere

Ser ut som om mange synes det er greit å "snylte" på VHF-lisensen. ”Andre hører meg jo likevel”. Og det har de jo for så vidt rett i - MEN
Med godkjent/registrert lisens/konsesjon, har kystradiostasjonen alle dine data i systemet. Den dagen du virkelig trenger hjelp, og må trykke den røde knappen, kommer posisjonen din rett opp på skjermen til kystradiostasjonen (det krever at du har koblet VHF mot GPS). I tillegg kommer jo også dataene opp på alle som har VHF i dekningsområdet.
Det kan det jo hende at hjelpen er rett rundt hjørnet.
En av de største fordelene med VHF er jo nettopp at alle som er innenfor dekningsområdet hører deg (så sant du overholder lytteplikten på kanal 16, og det gjør jo de fleste.) Med mobiltelefonen når du jo kun en om gangen.
Støtt opp om sikkerheten på sjøen. Husk lytteplikten og betal din lisens. VHF en er ikke død, den er det sikreste hjelpemiddelet vi har på sjøen.
God sommer
Matros

Sjømil og nautisk mil

Ser dessverre litt for ofte at begrepene sjømil og nautisk mil blandes sammen. Feilen har dessverre også forekommet i Båtmagasinet. En nautisk mil = en kvartmil = 1.852m.
En sjømil = 4 kvartmil = 4 nautiske mil = 7.408m.
Så enkelt er det.
Sjømann

Langt mellom liv og lære

Hørte forleden på nyhetssendingen fra NRKs Østfold. Her får jeg vite at politiet er i villrede om hvordan den nye loven om båtførerbevis skal håndheves! Bare uker før den trer i kraft har ikke myndighetene fått somlet seg til å få på plass retningslinjer som skal inneholde hvilke straffereaksjoner som skal gis ved overtredelse. Men loven, den trer i kraft uansett.
Det er så typisk. Her settes himmel og jord i bevegelse for å innføre et obligatorisk bevis for båtførere født etter 1980 – og utelukkende for denne gruppen. Men bare dager før det hele braker løs har ikke myndigheten en gang fått på plass hvordan dette skal håndheves.
Samtidig som båtførerbeviset innføres kommer det frem i pressen at politiet sliter med å få endene til å møtes. Det går ikke minst ut over båttjenesten til sjøs. Nylig ble det kjent at politiet i Vestfold har solgt to av sine tre båter. Det betyr at det omfattende båtlivet i Vestfold i år skal dekkes av en eneste politibåt.
Den skal få det travelt, for den blir alene om å følge opp båtførerbeviset, promillegrensene og fartssonene.
Det er så langt mellom politikernes liv og lære i dette landet at det er til å bli skremt av.

Småbåtskipper i Ytre Oslofjord
Fremtidens båt?

Jeg undres hvorfor så mange båteiere baser fremtidens båtliv på kostbare dieselslukere med stooore dieselmotorer og med toppfart 20/30 knop +++. Dette er jo en fullstendig kortslutning i forhold til alle partiers politikk (også Frp) - både i forhold til miljø og nødvendig fremtidig energiøkonomisering!
Alternativet for motorbåtfolk er jo ikke seilbåt, men kommer f.eks. snekka tilbake?
Noen som har fundert over dette og har synspunkter på hvordan vi sannsynligvis har det 10-20 år frem i tid?

Undrende