utgave nr 5 2011

Leserbrev: Motorbandene herjer igjen

Leserbrev mai 2011

Publisert Sist oppdatert

Motorbandene herjer igjen

Så er motorbandene i gang igjen. Jeg leser på Båtmagasinets nettside at motortyverier florerer i Agderfylkene. Like sikkert som hestehoven og krokusen er disse østeuropeiske bandene et sikkert vårtegn langs kysten.
Det er tydelig at bandene vet akkurat når de skal slå til. I vårløsningen, før båtsesongen starter for alvor, ligger båtene lett tilgjengelig og kanskje uten vakthold på opplagsplassene på havnene. Kameraovervåking og låste bommer er tydeligvis ingen hindring.
Det eneste sikre er å ta 115-hesteren med hjem på soverommet, skjønt sikre er den vel heller ikke der? Vi leser jo stadig om østeuropeiske bander som tar seg inn i hus med sovende mennesker. Frekkheten lenge leve.
Jeg er alvorlig bekymret for utviklingen i samfunnet. Det er tydelig at det offentlige har mistet et grep. En ting er at det sikkert vil være umulig å kreve så mye politi at et 100 % vakthold er mulig. Det mest betenkelige er vel at vi syr puter under armene på lovbryterne. Hvilke konsekvenser har en forbrytelse? Som oftest slipper de jo unna uten problem, men blir de tatt, ja så blir de tatt på med silkehansker. Hvor lenge skal vi la dette fortsette?
Selv ble jeg frastålet en 115 hk Yamaha for to år siden. En dag, ikke veldig lenge etter, lå det et brev i postkassen min fra politiet. Saken var henlagt. Skulle nye opplysninger komme, vil de ta den opp igjen. Selvsagt kom det ikke nye opplysninger. Resten ble ordnet av forsikringsselskapet. Enkelt og greit. Eller kanskje for enkelt og for greit?

Irritert båteier

Tjøme

Bildet:
TYVERIER: Motorbandene herjer igjen, her fra et tidligere beslag. (Foto:Vegard Nekstad).

Påå´n igjen….

Er det virkelig sant, det jeg leser, at Johs. Lunde er i gang igjen med etableringer av flere nye selskaper. Juridisk sett er det sikkert ingenting i veien for at konkursbaronen kan sette utfor igjen, men hvor moralsk det er, det er et helt annet spørsmål. Johs. Lunde uttaler til Stavanger aftenblad at han vil tilbake i business og han vil skape arbeidsplasser. Det var jo en del arbeidsplasser som gitt tapt i de mange konkursene han nylig sto for. Flere av disse arbeidsplassene var trolig langt mer sikre med tidligere eiere enn med Johs. Lunde. Så hvor godt argumentet med å skape arbeidsplasser er, det er det helt sikkert delte meninger om blant de mange som mistet jobben i kjølvannet av mannens voksesyke.
Skjønner at det kan være fristende for mange små bedriftseiere å få ut noen millioner av verdiskapningen sin, ved å selge til Johs.Lunde. Likevel håper jeg mange vil tenke på hva som kan skje med en slik ny eier, før de setter seg ved forhandlingsbordet.
Båtbransjen er tjent med dyktige fagfold – og et mangfold.

Princesseier,
Stavanger

Bildet:
KONKURS: Mange selskaper fikk kroken på døra etter Johs. Lunde-konkursen. Nå er han i ferd med å etablere nye selskaper igjen…

Sammenblanding

Nå begynner vi virkelig å se konturene av den kommersielle driften av Redningsselskapet. Sammen med siste nummer av Trygg på Sjøen, ikke et medlemsblad for kystpatruljemedlemmene, men et blad som sendes absolutt alle som er registrert i småbåtregisteret, kommer faktura for medlemskap i Kystpatruljen og faktura for årsavgiften til å stå i småbåtregisteret.
Trygg på sjøen trykkes i et voldsomt opplag og er sikkert en fin melkeku for Redningsselskapet og Småbåtregisteret, men dette er betenkelig.
For øvrig er det Redningsselskapet som eier selskapet Securemark. De anbefaler jo at båtmotoren skal være merket og registrert her for å lette gjenfinning etter tyveri og gjøre videresalg vanskelig.
Er Redningsselskaper i ferd med å bli en ”mann” med altfor mange hatter?

Skeptisk båteier

Dyr mat på båtmesse

Hadde også i år forventninger til båtutstillingen ”Sjøen for alle”, men ble dessverre like skuffet som i fjor. Jeg begriper ikke at det går an å være bekjent av å selge så dyr og så dårlig mat, som Norges Varemesse her gjør. Jeg forstår at arrangøren av messen er prisgitt det tilbudet som varemessen har, men det går vel an å sette noen krav? Det koster tross alt mye penger både å parkere og komme seg inn portene.
Dette holder bare ikke.
Messegjest

Nå er det vel snart nok?

Viser til grunnstøtingen nede på Hvaler. En kan egentlig lure på hvordan det er mulig av en profesjonell skipper å pløye rett på ei fyrlykt i en led som i utgangspunktet er et aktsomhetsområde.
Kanskje på tide å sørge for utvidede strafferammer og konsekvenser for dette, slik at det blir lønnsomt å sørge for tilstrekkelig bemanning og dertilhørende aktsomhet. Så kan en også lure på hvorfor det ikke er losplikt i et naturreservat slik at det ikke vil være tillatt å gå uten los før en er helt klar av dette.
Mulig det vil kunne være en idé at hytteiere, grunneiere og andre som blir berørt av griseriet slår seg sammen og går til sivilt søksmål mot rederiet for å få erstatning for tilgrisingen.

Olle

Bildet:
Et syn til dyp bekymring: Containerskipet "Godafoss" på 165 meter med 800 tonn bunkersolje i tankene på grunn ved Ytre Hvaler Nasjonalpark. (Foto: Anders Ödman, RS Sundt Flyer, NSSR)

Super service på Vrengen Maritime

Etter en strabasiøs tur inn til Tjøme, en og en halv time i høye bølger med røket gasswire og kona i motorrommet som "gasser", tok de i mot oss med åpne armer og dører midt i fellesferien 2010. Mekaniker hadde fri, men kom ilende for å hjelpe oss da vi, i nyhandlet båt på vei hjem til Sørlandet,
kom slitne og nervøse inn til Vrengen.
Den effektive mekanikeren fant også lekkasje i sjøvannspumpa og ei dårlig kompressorreim som også ble ordnet i en fei. Mens jobben ble gjort fikk vi låne butikkinnehaverens bil for å gjøre ærender.
Effektive, flinke folk som fikk oss til å føle oss velkommen
Og alt dette uten at det kostet skjorta av oss.
Synes de fortjener oppmerksomhet i Båtmagasinet.

Robert Mossmann og
Trine Strøm