utgave nr 10 2011

Leserbrev: Er sjøen verre enn veien?

I løpet av sommeren har det dessverre skjedd noen tragiske dødsfall i forbindelse med bruk av fritidsbåt. Alle sakene har fått betydelig oppmerksomhet i dagspressen. Det ble kanskje noen ekstra spaltemeter også fordi en kjent finanskjøpmann var blant de omkomne i en av ulykkene?

Publisert Sist oppdatert

Selv en kantring i grov sjø på Holmen i Asker, hvor en mann omkom, avstedkom store oppslag i pressen.
Jeg bebreider ikke pressen for å interessere seg for sjøens ulykker. Kanskje kan oppslagene bringe noe positivt med seg, ikke minst at alle i åpen båt under fart bør bruke redningsvest.
Likevel savner jeg et perspektiv på alle oppslag som har med sjøen å gjøre. Det er tross alt ikke mange som omkommer på sjøen i forhold til de mange menneskeliv som går tapt på landeveiene hvert år. Ulykkene på veiene får oppslag, men de blir også fort glemt. Det er liksom mer akseptert at veien tar flere liv enn sjøen.
Dimensjonene får feil proporsjoner. Etter sommerens ulykker på sjøen sitter jeg igjen med et inntrykk av at sjøen er en langt farligere arena enn landeveien. Det medfører ikke riktighet. Sjøen er et trygt sted å være, om vi tar våre forholdsregler, lytter på værmelding, kjører edru og med fart tilpasset forholdene – og ikke minst: bruker redningsvest.
Jeg kan ønske meg flere positive saker om sjøen som rekreasjonsområde. Den er så mye bedre enn sitt rykte.

Sjømann
Son

Båtlivet for dyrt?

Båtlivet er blitt for dyrt, for de aller fleste. Det finnes mange som har for mye penger, og der spiller det ingen rolle. Men for oss andre med "normal" inntekt og utgifter til hus, mat, bil, klær osv er det en annen sak. Når flesteparten som har båt bruker den mindre enn 10 dager i året, sier det seg selv at hver time om bord blir kostbar. Dette har etter hvert mange nå oppdaget og gjør andre prioriteringer.
Markedet for brukte nye og brukte båter er nesten borte. Det er langt flere selgere enn kjøpere.
Det er derfor merkelig at spesielt båtbladene ikke har tatt konsekvensen av dette. De kjører på i god gammel stil fra perioden 2004-2007 hvor store nye båter ble solgt i bøtter og spann og tester av nye båter var godt lesestoff.
Jeg har påstått nå i flere år at bruktbåtprisene i Norge (og andre land) har vært svært overvudert og oppblåst. Nå er det bare å ta en titt på finn.no eller en ringerunde til forhandlere for å få fasit.
Prisene kommer til å være lave i flere år framover, til markedet har absorbert overskuddet av båter. Så lenge Norge heller ikke er medlem av EU, vil det ikke være noe spesielt stort salg til andre europeiske land heller, de aller fleste land har en moms på mellom 15 og 25 prosent som må betales ved (lovlig-) innførsel av bruktbåt.
Det positive er for de som ikke har, men ønsker seg båt. Det finnes mange gode og nesten nye båter til en overkommelig pris for tiden!
X-Streme

Har du noe på hjerte? Send oss en mail eller bli med på Båtmagasinets debattforum på www.batmagasinet.no

Uforutsigbar regjering

Da jeg gikk på skolen for mange år siden lærte jeg hvor viktig det var med lang horisont på investeringer og god budsjettplanlegging på personlige økonomi. Man skal planlegge for fremtiden, lærte jeg. Kanskje var det også litt av grunnen til at jeg for fire år siden gikk til anskaffelse av en nøktern dieseldrevet bil. Ja, innkjøpet ble gjort som en direkte oppfordring fra Regjering om å tenke på miljøet og bidra til redusert CO2-utslipp.
Så får jeg forleden dag slengt i fleisen at dieselbilen min er et miljøsvin og at seriøse politikere vurderer å nekte den adgang til de store byene på spesielt utsatte dager.
Skal jeg selge bilen? Og hva vil jeg i tilfelle få igjen for dette miljøsvinet? Snakk om uforutsigbarhet.
Akkurat nå gruer jeg meg til neste sesong på sjøen. Jeg har en kraftig dieselmotor i båten min. Det går stygge rykter om at maritim diesel også vil få et saftig prispåslag. Jeg vet jo ikke, men med den erfaring vi har med den rødgrønne regjeringen er det neppe noe som tilsier at dette ikke er sant. Har du noen gang fått en hyggelig overraskelse fra det hold? Avgiftskåtheten er en utbredt sykdom rundt regjeringsbordet.
De gjør det nytteløst å planlegge.

Bildet:
UFORUTSIGBAR: Spent på prisen på maritim diesel blir neste sesong

Scandmann
Arendal

(månedens innlegg)
Bruk vest

Det er en stor skam at ikke alle bruker vest på sjøen. Synd at det må komme påbud om dette fra styrende organer. På vei til syden i fly har vi jo på oss belte alle sammen, hvorfor det? Det er jo den tryggeste plassen vi kan oppholde oss. Som sagt: ta på pølsa hver gang du kaster loss!
Oliver

Jeg, en utsider?
I år har jeg vært kjerringa mot strømmen, bokstavlig talt. I motsetning til nordmenn flest har jeg kjøpt meg ny båt, til og med en norskbygget båt. Det kostet meg 800.000 kroner. Nordmenn skal jo ikke ta seg råd til å kjøpe båt, har jeg forstått? Sier mange nok det, så blir det jo slik. Psykologien er en sterk kraft, og vi nordmenn er jo kjent som sosialdemokratiske vanedyr som handler i flokk.
Også jeg ser at det er mørke skyer over Europa og USA, og kanskje har, om ikke annet, de meteorologiske skyene vært litt mørke langs Norskekysten i år, men vel ikke så mørke at jeg skal slutte å dyrke min hobby. Jeg har spart lenge for å få råd til ny båt. Hvorfor skal jeg da ha dårlig samvittighet for å ha gjort det? Jeg har forstått at bobilsalget går så det griner. Det selges også bra med fritidseiendommer opp til en viss prisklasse.
Spør du hva jeg gjorde med bruktbåten min. La den ut på finn.no til en god pris for kjøper. Bedre butikk for meg å bli raskt kvitt den enn å prøve å få en uoppnåelig pris og ha den usolgt. Slå litt av på prisen på bruktbåten din, du også, Kanskje vi kan bidra til å få noe mer sving i et spennende marked.

Jonas
Båtfrelst