utgave nr 13 2006

Leder

Publisert Sist oppdatert

Leder


Det er snart jul og innkjøp av julepresanger er like om hjørnet – eller du er kanskje ferdig allerede. Den beste julepresangen til båtfolket og leserne våre kan finansminister Kristin Halvorsen gi ved å stryke forslaget i statsbudsjettet til dieselavgift for fritidsbåter og foreslå å stryke veiavgiften for bensin til båtbruk. Inntektene staten får av disse avgiftene kommer de til å tape mangfoldige ganger i tapte skattekroner til kommunene for nedgangen i forretningslivets omsetning og tapte gjestehavnavgifter fordi mange ikke lenger vil ha råd til å reise så langt på sommerferie. Norske gjestehavnkommuner og næringsliv tar inn milliarder i inntekter på fritidsbåtfolkets handling hvert år. Selv om vi ikke skal male fanden på veggen, tror vi nok utenlandsk turistindustri vil nyte godt av økte avgifter på bruk av fritidsbåt i Norge. Mange vil rett og slett velge sydenferie fremfor båtferie i gamlelandet. Derfor støtter vi i Båtmagasinet helhjertet opp om Dieselaksjonen som er satt i gang i regi av KNBF. La oss håpe de lykkes i å få politikerne til å se på saken fra en helt annen side. I hvert fall til å konsekvensutrede det de nå holder på med. Dette minner om sykelønnssaken i behandlingsmåte. Men dessverre er ikke fritidsbåtfolkets talerør like maktsterkt som LOs. Hadde så vært, ville aldri forslaget blitt fremmet. Men massivt press fra et samlet båtfolk - og dem er det mange av - kan hindre at bruk av fritidsbåt blir enda dyrere og være med på å ekskludere store grupper av befolkningen som i dag bare så vidt ser seg råd til å nyte denne formen for fritidsaktivitet.
Den nye gruppen av fritidsbåtfolk som har kommet til de siste årene er på langt nær verdt det ryktet som myndighetspersoner forsøker å gi dem. Forsikringsselskaper og politi sier at det ikke er noe verre forhold på sjøen i dag enn for 10 år siden. Synd da at politikere ønsker å krisemaksimere for å legitimere nye pålegg og avgifter. Det er en uredelig fremgangsmåte. Vi får håpe at argumentasjonen for andre budsjettposter i statsbudsjettet ikke blir begrunnet like lemfeldig. I så fall er vi ille ute og kjøre i dette landet.
Når julehyggen etter hvert brer seg over landet, benytter vi i Båtmagasinet til å takke for et fantastisk år. Vi har en stor og bevisst gruppe av lesere som alle delere gleden ved å være på sjøen - også til neste år og forhåpentligvis uten ytterligere avgiftsbelastning. God jul og godt nytt båtår fra oss.