utgave nr 11 2009

Leder: Fa’li statistikk

I en promillekontroll politiet gjennomførte på sjøen i sommer hadde over 50 prosent for høy promille. En annen undersøkelse viser at over halvparten av de som må ta båtførerprøven før 1. mai neste år ikke kjenner til at det blir obligatorisk.

Publisert Sist oppdatert

Enda en undersøkelse viser at over halvparten av fritidsbåtførere ikke har – eller bruker papirkart om bord. I første halvdel av i år viser drukningsstatistikken at 70 mennesker omkom på sjøen, mens tallene for første halvår i fjor var 49. Høye tall som kan se skremmende ut, men statistikk kan egentlig brukes akkurat slik man vil og lages akkurat slik man ønsker.

For hvor mange hadde egentlig promille over tillatt nivå? Hvis to var kontrollert, og en hadde for høy promille er det altså 50 prosent. Hvor ble kontrollen gjennomført og i hvilken sammenheng? Hvor mange er spurt om båtførerprøven, og hvor i landet er undersøkelsen utført, og hvor mange er det egentlig av de spurte som dette er aktuelt for? Hvor mange er spurt om bruk av sjøkart? Og hva slags båter kjører de? Er det hyttefolk som bruker båten til og fra butikken og en badetur rundt i den nærmeste skjærgården og som strengt tatt ikke har særlig bruk for papirkart fordi de kjenner nærområdet godt? Eller er det båtfolket som reiser på tur?

Det er om sommeren i aller beste agurktid at slike undersøkelser i all hovedsak presenteres. Da får man gjerne større oppslag og mer blest rundt aktiviteten enn ellers i året da nyhetsbildet domineres av helt andre ting. Statistikk er langt unna en eksakt vitenskap. Nå kommer etter hver dødstallene for drukningsulykker, og det vil garantert bli koblet sammen med fritidsbåter og rop om uvettig kjøring og behov for obligatorisk båtførerprøve og at alt skal bli så mye bedre fra 1. mai neste år. I skrivende stund har 70 mennesker omkommet i forbindelse med sjø og vann i år. Norsk Folkehjelps drukningsstatistikk viser at over halvparten er menn i aldersklassen fra 40 år og oppover. Kun ett eneste av de 70 tilfellene er knyttet til båthavari, mens 17 tilfeller er knyttet til kantring eller fall over bord. 15 tilfeller oppgitt som ukjent årsak.

For øvrig viser statistikken at foruten de nevnte årsaker, er drukning under bading og fall gjennom isen de hyppigste årsakene til drukningsulykker. Hvis begrunnelsen for å innføre obligatorisk båtførerbevis bare for de som er under 30 år er å minske dødsulykker på sjøen, vil vi fortsatt oppleve at drukningsstatistikken ikke vil synke før om 10 år siden det er i aldersgruppen fra 40 år og oppover de fleste drukningsulykker skjer.
Det er godt at det blir fokusert på økt kunnskap om båtkjøring, om navigasjon og sjøveisregler. Men statistikken kan tyde på det ikke er her hovedproblemet ligger. Bruk av redningsvest er antagelig det aller beste middelet mot å få ned dødsulykkene knytte til sjøen, og derfor støtter vi forslaget om et påbud om å bruke redningsvest i mindre, åpne båter.

Hans Due