Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 3 2011

Kysten rundt: Krigshistorie på Themsen mm

I år er det 40 år siden krysseren HMS Belfast ble tatt ut av Royal Navys tjeneste og fortøyd som museum på Themsen, rett ved Tower Bridge i London.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN

Har du interesse for krigshistorie, er det flytende museum ved et av Londons mest kjente landemerker, Tower Bridge, absolutt verdt et besøk.
Krysseren er restaurert til sin opprinnelige stand. Om bord hensettes publikum til krigens tjeneste, med lydeffekter, dukker og omgivelser som hensetter publikum til et nervepirrende liv i krig om bord på et skip.

Konvoi

HMS Belfast ble sjøsatt i 1938 og ble straks satt inn i tjeneste med blokkering av tyske krigsskip. I 1939 ble den svært skadet av en tysk mine, og sto på verft til reparasjon i de neste tre årene.
I 1943 var krysseren tilbake som flaggskip i 10. Skvadron. Fartøyet ledet også flere konvoier. Sammen med HMS Duke of York, og blant flere andre også den norske jageren Stord, var Belfast med på å senke det tyske slagskipet Scarnhorst. Slaget sto nord av Nordkapp da tyskeren prøvde seg på en Murmansk-konvoi.
Året etter hadde skipet en viktig rolle i forberedelsene til invasjonen i Normandie og D-dagen. Den hadde også en aktiv rolle under Koreakrigen 1950-52.

Lysere tider

SANDVIKA: Gladnyheten er at vi går mot lysere tider. Vinteren har satt sitt preg, med kulde og snø. Og noen har hatt det tøffere enn andre. Denne snekka på den nye gjestebrygga i Sandvika, for eksempel, den har vært gjennom tøffe tak helt siden den ble hensatt, eller kanskje gjenglemt, i oktober i fjor. (Foto: AMUND RICH. LØKEN).

Nederlag for skipstunnel

STAD: De levde i håpet og troen lenge, alle som kjempet entusiastisk å få bygget en skipstunnel på 1800 meter gjennom Stadlandet. Målet var å trygge seilasen fra Stavanger til Molde, samtidig som det åpnet for en spektakulær seilas til glede for Hurtigrutens gjester.
Så langt forblir prosjektet en drøm, uavhengig av hvor realistisk det en stund så ut til å være. Kystverket slår kaldt vann i blodet på kamphanene og sier på velkjent byråkratisk vis at ”ut i fra en helhetsvurdering blir kostnadene blir for høye i forhold til nytten”. Dessuten slås det fast at risikoen ved å seile rundt Stad er mindre nå enn før, ikke minst fordi vinddata er byttet ut med bølgedata.

Vinteridyll i båthavna

TEKST OG FOTO: FRODE KLOKKERNES
FLORØ: Vinteren har nok i flere måneder lagt sitt kalde grep om havn og båter rundt om i landet, og slik er det også ved Furuholmen Småbåthavn i Florø. Det er ro og fred som har preget båthavna i vintermånedene, der den ligger vakkert til omkranset av fjord og snøkledte fjell.
Men om aktiviteten er heller liten nå, så er det bare noen uker til før båtfolket for alvor begynner å røre på seg.
Ja, båtfolket har sannsynligvis mye å se frem til. En gryende vår er like om hjørnet, og hele båt-Norge gleder seg. En ny langsesong ligger foran oss – fullspekket med båtlivets mange små og store opphevelser.

Tau gir muligheter

TEKST OG FOTO: FRODE KLOKKERNES
FOGN: Thor Jansen (67) fra Fogn i Rogaland er en av de få her i landet som lager ting av tau – og kaller seg tauarbeider.
- Dette er et gammelt håndverk som er i ferd med å dø ut, men som gammel sjømann har jeg alltid vært interessert i tauarbeid, sier Thor. Han lager matter, brikker, fendere og mye annet, men han prøver stadig også å finne på nye produkter.
I det siste har han begynt å lage øredobber av tauverk.
- Det har slått bra an, og for kvinner med sans for sjølivet må jo dette være midt i blinken, spør han. Thor Jansen bruker helst manilla som materiale og øredobber laget av tau må virkelig kunne betegnes som noe utenom det vanlige. Kanskje et gavetips for sjøulken som vil glede sin fru med noe maritimt?

Sjøen for alle

Sjøen for alle-utstillingen er virkelig for alle, understreker administrerende direktør Erlend Prytz i Norboat. Selv om man ikke har råd til et landsted på sjøen med fire rom og kjøkken og hundrevis av hestekrefter, kan man ha det like trivelig i mindre farkoster, noe som da også går klart av ansiktsuttrykket til Prytz som prøvepadlet denne doningen på den flytende utstillingen for et par år siden. Plass til å pynte opp med blomster om bord har man også. Sjøen for alle er i år i tidsrommet 18. – 28. mars – som vanlig på Lillestrøm.(Foto:Hans Due)

Kos i snekke

Hva er vel ikke mer avslappende enn å putre rundt i skjærgården med en gammel velholdt tresnekke – eller sjekte som man sier på Sørlandet? Det formelig oser sommer og sol og ferietid, og det er nesten så vi kan høre måkeskrik, frydefulle barneskrik på badestranda og skvulpingen rundt baugen av dette bildet, tatt i fjor sommer. Det var ikke bare kuling mellom regnværsdagene. Det er godt å bli minnet på at det kun er noen små måneder igjen før vi kan nyte båtlivet – og i år er vi sikker på at det blir enda bedre vær enn i fjor. (Foto: Hans Due)

Islandsk i Nidelva?

Opp vakre Nidelva i Arendal – nærmest som Sørlandets Venezia å regne – traff vi på denne doningen, godt fortøyd til brygga utenfor et av de idylliske sørlandshusene. Ser ut som en arbeidsbåt eller vabåt. Navnet gjorde oss nysgjerrig, for Akranes er jo en by på Island. Har eieren islandske aner, eller har båten vært i bruk på Island, kanskje som fiskebåt? Ikke vet vi, men fra Wikipedia har vi hentet følgende om Akranes:
Akranes (eller Skipaskagi) er en by på vestkysten av Island med 6234 innbyggere (ved utgangen av 2007). Byen oppsto som en fiskerlandsby på 1800-tallet, og fikk formell bystatus i 1942, hvorpå en sterk befolkningsvekst fulgte. Den største sysselsettingen er fortsatt innen fiskeri, men en viss handelsvirksomhet har også vokst fram fordi Akranes er et senter for store omkringliggende områder. Offisielt navn på kommunen er Akraneskaupstaður.
De to store industrivirksomhetene i Akranes i dag er en sementfabrikk som har holdt til i byen siden 1950-tallet og et smelteverk for aluminium som startet nær byen i 1998. Det er forventet at byen vil vokse videre grunnet aktivitet i industrien og bedre utbygd transport til Reykjavík. Hvalfjörður-tunnelen åpnet i 1998, og er med sine 5.57 kilometer en av verdens lengste underskjøiske tunneler. (Foto: Hans Due)