utgave nr 10 2005

Kysten Rundt - oktober 2005

Publisert Sist oppdatert

Lille dampen

Store og små dampbåter fylte Vågen i Bergen den første helgen i august. Arrangøren av Nordsteam 2005 regner med at 100.000 mennesker besøkte arrangementet, og det var mange som tok en ekstra titt på den minste damperen i landet.
Den heter Eimar, og har Sverre Rogn (78) fra Øygarden som eier. Rederen har egenhendig laget maskinen i den vesle livbåten som i femtiårene ble bygget ved Oma Baatbyggeri på Stord. Tørr bjørkeved er drivstoffet som skal til når Rogn tar en stille tur på sjøen.

Samme snekke i 62 år

Palmar Løklingholm (82) på Stord lar seg ikke rive med av trender og nyheter. Han har eid den samme båten i 62 år, og den gamle snekka er fremdeles i prima stand.
- Hvor gammel sjekten egentlig er, har det ikke lykkes å få eksakte opplysninger om. Far og jeg spleiset på båten i 1943, og siden har den vært i familien. Jeg har selvsagt vært innom tanken å skifte til fartøy i plast, men det har ikke blitt noe av. Snar har med sine 19 fot fylt våre krav til lyst- og fisketurer, forteller Løklingholm.
Han vokste opp på vesle Løklingholmen, vest i Bømlo kommune. Derfra kom man ikke uten å ta noen hundre tak med årene. Palmar Løklingsholm startert yrkeskarrieren i tenårene som fisker. Med oppsparte midler bad 20-åringen faren være på jakt etter passende motorbåt. Faren jobbet i kystfarten, og slo til da han kom over en fint brukt snekke i Fredrikstad. Løklingsholm regner med at sjekten, som han kaller den, er bygget i Fredrikstad-traktene, men har ikke funnet noe merke om bord som forteller årstallet for første sjøsetting. I motorkassen står det en FM på 4 hk 1954-modell. Det er båtens tredje motor.
- Hvordan har du klart å holde Snar så godt som fri for blåmann?
- Jeg avsluttet yrkeskarrierer som maler. Jobben gav god kunnskap om diverse stoffer og prosedyrer. Lærdom som har vært god å ha i pleien av skroget. Detaljene tror jeg vi holder på en stund til, svarer Løklingsholm med et lurt smil.

To glade lakser

Brødrene Rolf og Hallvard Tøllefsen fra Husøy på Senja er ivrige fiskere. At de begge er kommet godt opp i sekstiårene er ikke til hinder for det. Hele sommeren fiskes det etter laks med not i havet utenfor Senja.

Vikingskip til fest

Denne første sjøsettingen blir nok den eneste i livet til dette "vikingskipet". Det er nemlig bygd for noe helt annet enn å ferdes på sjøen.
I Bergen har det helt siden 1889 vært tradisjon å bruke et vikingskip som talerstol og podium på nasjonaldagen. Dette er det foreløpig siste i rekken, bygget av Urnes Båtbyggeri til 17. mai i år.
Pensjonert brannmann Odd Bjugn har ansvaret for den spesielle talerstolen. Det står på en henger, og etter bruk klappes det sammen og lagres på et av Forsvarets områder i Bergen til neste nasjonaldag.

Longtail-gave døpt

- Dette gikk jo bare helt strålende, sa Morten Sjøstedt etter dåpen og velsignelsen av longtailbåten fra Thailand. Sjøstedt er en av det to initiativtakerne til Longtailaksjonen som har skaffet penger til å bygge nye longtailbåter etter tsunamikatastrofen i Thailand.
Longtailbåten ble gitt som en gave til Longtailaksjonen fra guvernøren i Krabi. Båten fikk en dåp utenom det vanlige, med både norske og thailandske kulturinnslag som ramme rundt seremonien i slutten av august. Båten i seg selv, og det symbolske den står for, gjorde det hele til en gripende opplevelse for både de femten tilreisende fra Thailand og de norske støttespillerne. Longtailbåten med navnet «Lima North» ble først velsignet av to buddhistiske munker, slik tradisjonen er i Thailand. Lisbeth Finch, andre halvdel av Longtailaksjonen, hadde æren av å stå for selve dåpen.
Longtailaksjonens initiativtakere Finch og Sjøstedt var naturlig nok selvskrevne midtpunkt i arrangementet som fant sted i Asker Kulturhus i forkant av dåpen og velsignelsen. I tillegg var både viseguvernøren i Krabi, Khun Chai, og statssekretær Sylvia Graham fra utenriksdepartementet, med på å understreke aksjonens omfang.
Etter at longtailbåten ble auksjonert bort gikk den i permanent opplag på museum.
Midlene fra salget går til aksjonen. Kjøperen skal siden donere den til det norske folk ved å plassere den på Vollen Kystkultursenter.
Det koster cirka 15.000 kroner å bygge en longtailbåt. Siden en slik båt kan brødfø opptil sju eller åtte mennesker vil aksjonens 2,5 millioner kroner gi store positive ringvirkninger for ofrene etter tsunami-katastrofen.