utgave nr 12 2007

Ekstrembåt: Strand Craft Bellezza 21

Publisert Sist oppdatert

Ekstrembåt: Strand Craft Bellezza 21


Saftig flørt med fortiden

Entreprenørånd, stahet eller ren og skjær dumskap? Ikke vet vi om norskfødte Kurt Strand i Karlstad besitter alle tre egenskaper, men vi tror det. Etter ti år har han kommet i mål med prosjektet Strand Craft

.

TEKST OG FOTO: ANDERS VÆRNEUS
Vi møttes på stadionen i Karlstad. I BMW´en, med fronten mot Grums, forteller Kurt lavmelt og rolig og prosjektets trange fødsel og om erfaringene under veis. Om hvordan potensiell båtbygging i Romania forvandles til et ekstremt vanskelig prosjekt. Om hvor fantastisk det er med lokale håndverkere, som helt siden fødselen har arbeidet med hendene og som ikke vil annet enn å yte sitt beste. Og gjør det.
Bellezza 21
Strand Crafts første modell bærer på det italiensk klingende navnet Bellezza 21 og er i hovedsak et produkt av håndverkere i og omkring det lille lokalsamfunnet rundt papirfabrikken i Grums i Värmland. En fabrikk som sysselsetter en tiende del av samtlige innbyggere – og en arbeidsplass som bærer hele ansvaret for stedets fremtid. Men Bruket har også gjennom generasjoner fostret en kyndig håndverkskultur, som Kurt Strand nå har lært seg å ta vare på.
Med seg hjem fra en båtbyggerutflukt til Romania fikk Kurt et ferdig skrog, bygget i sandwich med linjer som åpenbart flørtet litt med 50-tallets stil. Et sterkt fallende stevn akkompagnert av kraftige skrogsider med merkbart innsving mot akterspeilet. Det kaldbakte mahognidekket er svøpt med en lys tuck´n roll-innredning i kunstskinn og aluminium.
- Fargesettingen og designet er for en stor del et verk av Bo Zolland, sier Kurt. Han greide å lese mine tanker og ideer på en fantastisk måte, sier han.
Vi kan faktisk ikke gjøre annet enn å være enige. Strand Craft 21 vekker følelser og begjær. I båtklubben i Grums satt det noen eksemplarer av den utrydningstruede ljugekrakkgjengen. En lutter gjeng med gubber som ikke kunne la være å komme med oppmuntrende kommentarer da Belezza 21 ble heist ned i vannet fra traileren. Et kompliment som det er verdt å ta med seg.
Nostalgisk
Jeg synker dypt ned i setet bak rattet i akterbrønnen. Plutselig skylder nostalgien over oss. Vi ser oss selv som Gar Wood, 1920-tallets fartskonge. Bak rattet har vi 2/3-deler av båten foran oss. Flaten av et enormt fordekk, bare brutt av den fremre brønnen, velver seg foran min akterposisjon. Med den minmale Brooklandsruten som den eneste beskyttelse mot fartsvinder smaker det herlig nostalgisk racing.
Pulsen øker og vi presses bakover i setet. Lyden som matcher gasspådraget er ikke fra en gammel Offy-trimmet Fords V8 fra 1932. Et moderne alternativ staves Mercury Verado og sitter montert som et høyhus på akterspeilet. Med go´ saker som en aggressiv kompressor under kåpen byr den opp til en polka av det ekstreme slaget. En markert planingsterskel passeres før nesen igjen faller og Veradons 200 hester får fritt spillerom.
Et hestespark treffer meg i ryggen og loggens nål stresser seg opp og forbi 40 knopsgrensen uten problemer. Ved drøye 45 knop begynner den å roe seg ned for til slutt å nå målet på sin reise opp til og litt forbi 50 knop. Jeg nyter det og fem år gamle Axel som har en testdebut i den fremre brønnen roper fornøyd. Over Vänerns aller nordligste vann danser vi videre.
Vi legger båten over i en kraftig kurve og gir gasspådrag. Sittende nesten på akterspeilet føles kurvekjøringen annerledes. Den relativt flate bunnen har et rotasjonssentrum plassert foran meg. Når jeg svinger på rattet blir jeg liksom sittende midt i akterskipssladden.
Wow! Yeehaaa!
Bellizza 21 er en prototype på hva som skal komme fra Strand Craft. Kurt har allerede bestillinger på båter som både er større og raskere enn den som vi for anledningen får prøve. Det synes her og der at det er en prototype, blant annet er den er ikke helt ferdig i alle hjørnene. Alle løsninger og detaljer har ennå ikke fått sin endelige form.
Men for deg som faller for en blanding av gammel bil og moderne motor, som for eksempel hos sjarmerende Morgan 4/4, vil båten falle i smak og kan opplagt være en trussel mot din lommebok.