utgave nr 1 2007

DEL III: Draco-oppussing - Skroget: Ansiktsløftingen

Publisert Sist oppdatert

DEL III: Draco-oppussing - Skroget:

Ansiktsløftingen

Dracoen har sett bedre dager. Båten er 25 år gammel. Skroget er falmet og gult. Vi har to dager på oss. Målet er at skroget skal se ut som da den kom fra fabrikken tidlig på 80-tallet, og klargjøres for nyere teknologi.

Av Audun Aagre

Skroget er slitent. Her finnes ingen snarveier til skjønnhet. Gelcoaten har en del sår. Det må renses, rubbes, poleres og vokses. De gamle trimflapsene er modne for skraphaugen. De skal byttes med nye. I tillegg må vi lage hull og montere svingeren til ekkoloddet. Xenon bauglys skal også på plass. Det er lørdag morgen klokka 0700 og arbeidet på Abelnes båtservice i Flekkefjord har akkurat begynt. Kaffen er varm. Dagen er ung.
- Vi begynner med å pusse opp skroget, sier Rudolf Pettersen jr.
Utstyret er halve jobben, og Pettersen har funnet frem det som trengs. Målet er å gjenskape gelcoaten som da den rullet ut fra Loga fabrikker i de glade 80-åra. Det blir ikke lett, men det er fullt mulig.
- Skrog er ikke så lett som mange tror. Det er viktig å rense dett uten å skade gelcoaten, sier Pettersen jr.

Brannskade
Mange har bokstavelig talt brent seg på å være for hard med pussemaskinen. Blir det for mye friksjon, eller man pusser for fort, blir det varmt. I verste fall får man svimerker på gelcoaten under rubbingen. det er vanskelig å få gjort noe med det uten å bygge opp gelcoaten på nytt. Ansiktsløftingen av skroget starter med en dyprens. Her er det viktig å bruke noe som ikke inneholder slipemiddel. JIF er bannlyst. Bruk spesialprodukter, om du er usikker. Det finnes flere produkter på markedet som kun inneholder naturlige ingredienser. Sitrusbaserte blandinger fungerer bra. Sårene i gelcoaten fikses med sparkel og riktig fargetilsetning.

Neste skritt er båtrubbing. Rudolf Pettersen jr. sverger til en serie som heter Norpol R10, som i konsistens minner om skokrem. Her er det viktig å jobbe på små felter av gangen. Kremen skal fremdeles være fuktig når man bruker poleringsmaskinen. Bruk en rubbepute med riktig mykhet i forhold til rubbingen. Reduserer hastigheten på maskinen om det blir varmt. Etter rubbingen fjerner man restene etter rubbingen med et poleringsmiddel. Avslutt med voks.
- Bruker man riktig midler, og gjør det på riktig måte, er det utrolig hva man få til, sier Pettersen jr.
Han drar fingeren over skroget. En dags arbeid krones med en speilglatt flate.

Trimflaps
Trimflapsene skal byttes ut. Vi fant ut at 30 cm bredde på flapsene var tilstrekkelig til å løfte Dracoen, og valgte et sett fra QL. Å bytte ut flapene er overraskende enkelt. I utgangspunktet er det bare å følge instruksjonene, og sørge for at alle hullgjennomføringer og overganger er påført marinesilikon. Når det gjelder Draco 2300 fant vi en liten feil med støpeformen. Rudolf Pettersen jr. har sett flere båter som er ujevn på høyre siden av akterspeilet. Dessverre er det akkurat der vi skulle plassere trimflapsen, så intens pussing måtte til.
- Overflaten må være helt plant. Hvis flapsen monteres på ujevnt underlag vil de kile seg under bruk, sier Rudolf Pettersen jr.
Monteringen er gjort unna på under en time. Neste stopp er lyset. Bauglys har blitt vanligere den siste tiden. Man slipper forstyrrende refleksjoner på dekk, og lyser kun opp vannet foran seg. Xenon-lys er de mest effektive, og vi fant et sett i rustfritt stål fra Hellanor. Den finnes også i hvitt, men fargen passet ikke med kremfargen på skroget.
- Dagens bauglys er små og er ikke så dominerende som tidligere varianter. Xenon-lysene er små, mer effektive og mer diskret enn tidligere halogenvarianter, mener Pettersen.

Livsfarlig
Man trenger også å gjøre et inngrep i skroget til svingeren som senere skal kobles til plotteren. Svingeren skal plasseres under båten, og her sier det seg selv at det er essensielt at det blir potte tett. Skjær hull med en hullskjærer i riktig dimensjon, gjør rent, og legg rikelig med marinesilikon rundt. Er det mange lag bunnstoff, eller overflaten er ujevn, bør man pusse og legger primer før montering.
- Hvis overflaten er helt plan trenger man bare hullet. Det er viktig å følge med. Jeg har opplevd at båter har sunket fordi svingeren har sprukket, sier Rudolf Pettersen jr.
Han demonterer også lufteventilen til bensinen, og oppdager at filteret er tett. Dette fører til at bensin kan legge ut i bunnen av skroget ved fylling. Dette gjelder for alle eldre båter. Slange, slangeklemme og ventil bør inspiseres jevnlig.
- Dårlig lufting er livsfarlig, og en vanlig årsak til båtbranner i dag, sier Pettersen.
Så var det treverket og metallet. Teakbehandling er en smakssak. Noen foretrekker lakk og andre olje. Noen vil til og med ha den grå og ubehandlet. Vi valgte olje. Det gir en fin overflate, men krever mer vedlikehold. Metallet går raskt unna med nøysom vask og polering.
- Da er den blitt ny igjen. Jeg tror ikke vi er så veldig langt unna original stand.
Rudolf Pettersen jr. speiler seg i skroget. To dager har gått. Det er virkelig en fasaden som er blitt som ny. En 25 år gammel båt har fått en solid ansiktsløfting. Vi puster ut, men bare for noen dager. Resten av båten ser ut som en haug. I neste runde står interiøret for tur. Det er en jobb vi går til med skrekkblandet fryd.

Dracoen opp i flammer

I forrige utgave av Båtmagasinet kunne vi med glede opplyse at teamet som skal pusse opp en Draco SunCab 2300 fant et fint eksemplar i Sveits. Intensjonen var å følge denne båten frem til et nytt liv.Slik blir det dessverre ikke. Den aktuelle båten endte sine dager i en trailerbrann i Tyskland på vei til Flekkefjord. Båten er totalskadet. Dermed fortsetter jakten på en brukt SunCab 2300. Vi fortsetter imidlertid serien i denne utgaven og gjennomfører en ansiktsløftning av en annen Draco, for å illustrere hva som skal gjøres med båten utvendig. Til neste del av serien vil et nytt oppussingsobjekt være på plass.

Draco

Draco ble grunnlagt av Kåre Drangsholt. Neste år er det 40 år siden Draco startet opp båtfabrikken i Flekkefjord. Draco hadde 200 ansatte på det meste, og var blant de tre største produsentene av fritidsbåter i Europa. Båtmagasinet vil markere jubileet ved å fornye en Draco 2300 Suncab

---