utgave nr 7 2006

Båtjuss

Publisert Sist oppdatert

Båtjuss 706

Kontrakt ved salg av gammel båt


Vi planlegger å selge vår kjære, men gamle treskøyte fra 1930. Båten er sjarmerende og har gitt oss mange års båtglede, men den er langt fra ny og lytefri. Vi ønsker derfor å gardere oss mot eventuelle problemer etter salget. Er det noen spesiell kontrakt vi bør bruke ved salget for å unngå krav fra kjøperen, for eksempel den som finnes i Båtguiden?Svar:Overraskende få er føre var på dette området og det er hyggelig å få spørsmål før problemene har oppstått. Det er dessverre altfor sjelden. Salg av bruktbåt er ikke så enkelt som mange tror. Ikke minst gjelder dette naturligvis ei gammel treskøyte med mye sjarm, men også mange latente problemer – ikke minst med tanke på skroget. Det er ingen spesiell kontrakt; i betydningen kontraktsdokument, som bør brukes ved et slikt salg. De ulike kontrakttypene som finnes i både bruktbåtblader, på internett og – som du refererer til – i Båtguiden, har alle det til felles at de er standardkontrakter. De er således ikke tilpasset de ulike båtsalgssituasjonene, som ofte er svært ulike og individuelle. Mange av kontraktsforslagene er tilsynelatende heller ikke utarbeidet av personer med større innsikt i kjøpsrett, og flere er uklare. De kan derfor like gjerne virke som ”sovepute” og dermed en ”felle” når de brukes ukritisk. Salg av en gammel trebåt er sånn sett et ganske ”krevende” salg, der problemer kan vært skjult – for både selger og kjøper. Fra min egen praksis ser jeg at dette er salg som ikke sjelden ender i en tvist mellom kjøper og selger. For å unngå dette, er det viktig at dere for det første er noenlunde nøkterne når båten markedsføres. For all del ikke kall skøyta ”strøken” eller lignende i annonsen. Vær også tilbakeholden med betegnelser som ”velholdt”, ”nyoverhalt” og lignende. I forlengelsen av dette er det viktig å være påpasselig med at alle de opplysningene som gis er riktige. Om dere for eksempel ikke vet hvor gammel motoren er, ikke skriv da det året dere tror. Skriv heller ”ukjent” og utfyll dette muntlig. For det andre er det viktig å opplyse om alle negative forhold ved båten. For eksempel om mulig råte, gamle skader og deler som på andre måter kan være dårlige og som bør skiftes. Dette bør ikke bare gjøres muntlig, men skriftlig i kontrakten. I ettertid vil en selger vanskelig bli hørt med at dette eller hint ble opplyst om det ikke er vitterlig – og det enkleste er da naturligvis å gjøre det skriftlig. For det tredje bør kjøperen oppfordres til å undersøke båten med en fagkyndig. Også dette bør gjøres skriftlig (altså inntas i kontrakten). Dette er viktig, da kjøperen – dersom han eller hun uten rimelig grunn unnlater å etterkomme en slik oppfordring om å undersøke båten – ikke kan gjøre gjeldende noe som han eller hun burde ha oppdaget ved denne undersøkelsen. For det fjerde bør en slik båt – sett fra selgerens ståsted – selges med en ansvarsfraskrivende klausul. Et minimum bør være å ta et såkalt ”som den er”-forbehold, jf. kjøpsloven § 19. Mange vet imidlertid ikke at selgeren kan gå vesentlig lengre enn dette utenfor forbrukerkjøp. Mellom privatpersoner er det for eksempel ingenting i veien for å avtale seg bort fra et eventuelt mangelsansvar ved å innta et tilstrekkelig klart forbehold om dette, for eksempel ved skjulte mangler. Ingen kontraktsforslag jeg har sett tar høyde for dette. I prinsippet er det også fullt mulig å stenge for ethvert mangelskrav fra selgeren. Dersom slike klausuler er aktuelt i deres tilfelle vil jeg imidlertid råde deg til å konsultere en advokat for å få bistand til kontraktsutformingen, og eventuelt oppgjøret. Å bruke en tusenlapp eller to på dette kan være en god investering; en tvist i ettertid koster både penger og dårlig nattesøvn.

Svart arbeid


Jeg har fått gjort en reparasjon på min båt ”svart”. Det vil si jeg ikke har fått noen kvittering og reparatøren har, så vidt jeg vet, ikke betalt moms eller innrapportert beløpet. Problemet er imidlertid at jobben som ble gjort ikke er bra nok utført. Men er det da slik, fordi jobben er gjort ”svart”, at jeg ikke kan kreve håndverkeren for noe?Svar:Nei, i prinsippet er dette uten betydning for spørsmålet om tjenesten er mangelfull. Dette er et kontraktsmessig spørsmål mellom dere to (partene). Spørsmålet her er derfor om tjenesteyteren har utført arbeidet i tråd med avtalen, og i mangel av spesielle holdepunkter, om arbeidet er utført fagmessig på alminnelige god måte. Hvorvidt det er svart skatt og avgift er et offentligrettslig spørsmål, altså et spørsmål overfor det offentlige. Dette kan naturligvis få konsekvenser i form av tilleggsskatt og avgifter og eventuelt straff, men påvirker i prinsippet ikke denne avtalen mellom partene og kravene til utførelsen av denne.

Forskudd og avbestilling av bruktbåtkjøp


Jeg solgte i vår min 36 fots cabincruiser, og kjøperen betalte et forskudd på 150 000 kr. Etter en drøy ukes tid ønsket imidlertid kjøperen å gå fra handelen, visstnok av ”familie-grunner”. Nå har jeg etter dette fått solgt båten til en annen kjøper, og til samme kjøpesum, men har hatt diverse utgifter blant annet til ny annonsering. Det jeg da lurer på er om kjøperen har krav på å få tilbakeført hele forskuddet, eller om jeg kan holde dette tilbake. Jeg har snakket med to båtmeglere. En hevdet at jeg kan beholde 10 prosent, 15 000 kroner. Den andre hevdet at jeg kunne kreve mellomlegget erstattet om jeg ikke fikk solgt båten til samme salgssummen som opprinnelig var avtalt. Hva er riktig?Svar:Ved salg mellom to privatpersoner kan ikke en kjøper fritt trekke seg fra en inngått og bindende avtale. Du kan i slike tilfeller fastholde avtalen, og kreve erstatning for det økonomiske tapet du blir påført som følge av kjøperens kontraktsbrudd. Samtidig har du en plikt til å begrense ditt tap mest mulig. Dette innebærer – slik du også har gjort – at du må forsøke å selge båten på nytt; såkalt dekningssalg. Dersom du da ikke hadde oppnådd samme salgssum er det riktig som en båtmegler fortalte deg, at du kan kreve mellomlegget erstattet av den første kjøperen. Derimot er det ikke riktig at du kan holde tilbake en fast prosentandel, for eksempel 10 prosent, med mindre dette uttrykkelig er avtalt i forkant. I ditt tilfelle er du ikke påført noe tap i forbindelse med selve vederlaget, i og med båten er solgt på nytt til samme kjøpesum. Men du har hatt andre ”diverse utgifter blant annet til ny annonsering”, og disse utgiftene kan du kreve dekket – og dermed holde tilbake tilsvarende. Jeg vil her anbefale deg å forklare dette overfor kjøperen og best mulig dokumentere tapet ditt, slik at dere kan bli enige om hvilket beløp som skal tilbakeføres.