utgave nr 1 2009

Båtjuss

Publisert Sist oppdatert

Tyveri og skader i vinteropplag
Hvem har ansvaret ved tyveri eller for skader som måtte bli påført båten i vinteropplag; eieren eller marinaen?
Svar: Prinsipielt må disse spørsmålene besvares med utgangspunkt i den avtalen som er inngått mellom båteieren og marinaen. Så vidt jeg vet finnes det ingen standardkontrakt og ikke sjelden er disse avtalene bare muntlige. Hva avtalen nærmere går ut på kan derfor ofte by på atskillig tvil. Det samme gjelder da reguleringen av hvem som skal ha risikoen for tyverier og skader. Noen marinaer gjør imidlertid uttrykkelig klart at båten oppbevares på eierens risiko. I så fall vil ikke marinaen være ansvarlig for tyverier og tilfeldige skader, det vil si skader som marinaen ikke kan lastes for. Dersom ikke marinaen har gjort det kjent at den ikke har påtatt seg forvaringsrisikoen, må avtalens innhold fastlegges ved tolking og utfylling på mer generelt grunnlag. Blant annet bransjepraksis, prisen, partenes forutsetninger og etterfølgende opptreden vil da være relevante tolkingsmomenter. Dersom en tolking av avtalen tilsier at marinaen har påtatt seg et fullstendig ”forvareransvar”, vil det normalt tilsi at den også må ha risikoen for tyveri og skader som virksomheten kunne unngå eller var i stand til å forebygge. En slik tolking må imidlertid ha særskilte holdepunkter, og i mangel av slike må avtalene i utgangspunktet forstås som mindre omfattende; for eksempel at marinaen kun skal utføre noe arbeid på båten, typisk mer eller mindre vinterkonservering, og at båten deretter skal få kunne oppbevares på marinaens område – men på eierens risiko.

I så fall vil marinaen kun svare for skader som skyldes feil eller forsømmelse – uaktsomhet – på deres side. Når det da gjelder tilfeldig tyveri, vil båteieren i disse tilfellene gjennomgående stå svakt. I hvert fall ett slikt tilfelle er forelagt domstolene og båteieren fikk ikke medhold. Dette gjaldt en båt som var lagt i opplag ute på marinaens område og derfra var blitt frastjålet utenbordsmotoren. Båteieren krevde motoren erstattet og saksøkte marinaen. Eidsivating lagmannsrett kom imidlertid til at det ikke kunne anses avtalt at utenbordsmotoren skulle avmonteres og oppbevares innendørs over vinteren. Da marinaen heller ikke hadde opptrådt uaktsomt, ble den frifunnet og båteieren måtte selv dekke tapet.

Annerledes blir det naturligvis om det er holdepunkter for at marinaen ved avtale har påtatt seg denne forvarings-/tyveririsikoen eller dersom skaden er forårsaket ved kontraktsbrudd eller uaktsomhet fra marinaens side, for eksempel ved at de har oppbevart båten ute når det var avtalt at den skulle oppbevares innendørs – og således mer betryggende med tanke på tyveri. For slike kontraktsbrudd vil marinaen gjennomgående bli erstatningsansvarlig også ved tyveri eller for skader som skyldes at båten ikke står innendørs – som avtalt – og det er årsakssammenheng mellom kontraktsbruddet og skaden/tapet. Endelig kan det være mer tvilsomt dersom det dreier seg om en (midlertidig) oppbevaring etter en reparasjon som reguleres av håndverkertjenesteloven, men det må jeg la ligge her.

Når det gjelder skader i forbindelse med utførelsen av marinaens oppdrag, for eksempel vinterkonserveringen og vinteropplaget, gjelder det samme. Marinaen vil her i utgangspunktet ha erstatningsansvar for sin mangelfulle utførelse av avtalen og for eventuell uaktsomhet hos noen av deres kontraktshjelpere, for eksempel ansatte. Her vil marinaen ha klare omsorgsplikter og skal lojalt ivareta båteierens interesser i henhold til avtalen. Skulle slike saker komme for domstolene, må nok også marinaen som en profesjonell aktør finne seg i at det vil bli stilt strenge krav til deres utførelse av oppdraget. Det samme gjelder deres plikt til å opptre aktsomt for ikke å komme i ansvar. I en dom fra 1995 fremhevet Høyesterett at det gjelder ”et strengt, ulovfestet uaktsomhetsansvar for profesjonsutøvere”. Tanken er naturligvis at den som tar seg betalt for en tjeneste og fremtrer som en kyndig fagperson, også må opptre i tråd med dette for ikke å bli erstatningsansvarlig. En marina bør også forsikre seg mot slikt ansvar.

Oppsummeringsvis kan det da sies at marinaen neppe blir ansvarlig for tyveri eller skader med mindre det er avtalt – skriftlig eller muntlig, at tapet skyldes kontraktsbrudd eller at skaden kan tilskrives uaktsomhet fra virksomhetens side. Uansett er det alltid en fordel som båteier å sjekke hva slags forsikringsdekning man har når båten er i opplag. Det finnes visstnok forsikringer som kun dekker tyveri av for eksempel utenbordsmotoren når denne under opplag har vært innelåst i hus. I slike tilfeller er det naturligvis viktig å sørge for at man inngår avtale om nettopp slik oppbevaring med marinaen – og helst skriftlig.