utgave nr 4 2007

Båten min: Beffen og Bergen

Publisert Sist oppdatert

Båten min: Beffen og Bergen


Oppfyller pappas ønske

Linda Holmedal (26) er reder, men ikke skipper. Først må hun ta kystskippereksamen. Det skjer til sommeren. Da kan jenta som eier hele Bergens Beffen selv kjøre sine passasjerer trygt mellom Bryggen og Nykirken.

TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN

- Jeg må bite tennene sammen, sier jenta som har bestemt seg for å oppfylle pappas siste ønske. Han ville at datteren skulle overta både selskap og drift etter sin bortgang. Beffenskipperen Harald Holmedal, døde i fjor sommer, 62 år gammel.

- Han døde så altfor tidlig. Jeg var ikke klar til å overta. Egentlig hadde jeg ikke planer om å overta i det hele tatt. Pappa og Beffen skulle jo ha vært et team i mange år til. Men jeg er stolt av Beffen, og pappa lever videre gjennom den. Dette skal jeg få til, sier den gnistrende ungjenta som bruker all sin til på å navigere seg gjennom et stort og tungt pensum mot en fullverdig kystskippereksamen. Om noen måneder står hun selv på broen.

Et ratt i hver ende
- Nå er det ikke så mye til bro i lille, søte Beffen da, men den har et ratt i hver ende. Det er her jeg skal ha min arbeidsplass. Kanskje det ikke blir så vanskelig. Men 50 daglige overfarter, som tar i underkant fem minutter hver, kan jo Beffen veien selv. Den lar seg ikke stoppe, verken av dårlig vær eller stor trafikk på Vågen, smiler skipsrederen.
- Noe må vel stoppe Beffen også?
- Nei, absolutt ingen ting, synger hun på sin selvsikre dialekt. Kanskje kan vi bli noen minutter forsinket når det blåser som verst. Beffen er bare en balje, men været stopper oss ikke. Kanskje kan strømmen fra baugpropellene fra store fartøy sette oss litt ut av fatning noen minutter, men det tar aldri lang tid før veteranen styrer mot båsen sin.

SAAB-en gikk 95.000 timer
- Motoren da, stanser aldri den?
- Motoren? Spør hun forbauset tilbake; den er jo helt ny! Den gamle SABB-en gikk på vann, kjærlighet, noen skvetter diesel og litt olje i nesten 100.000 timer, fordelt på 30 år. Nei motoren bekymrer meg aller minst og jeg er så glad for at næringslivet har hjulpet meg med den nye, sier hun.
Det var etter at Bergensavisen skrev om Lindas søknad til Bergen kommune om driftsstøtte at ting begynte å skje. Beffen ble hyret inn som passasjerferge mellom Høyteknologisenteret på Damsgårdsiden, over Puddefjorden, til båtmessen Dra til Sjøs på Arenium i februar i år.
- Der slet vi voldsomt med giroverføringen om bord. Kabelen røk rett og slett og vi måtte ned i motorkassa hver gang båten skulle fremover eller akterover. Slitsomt var det, sier Linda.

Spleiselag
Det var da kloke hoder slo seg sammen for å finne en løsning: messegeneral Jan Anders Søyland stilte på vegne av arrangøren opp med en sjekk på 20.000 kroner, mens Noralf Lekva i Artic Group, shippingselskap som til daglig kan observere Beffens avganger og ankomster fra sitt kontorvindu, la 40.000 kroner på bordet. Adm. direktør Arne Alræk i tradisjonsrike SABB Motor i Bergen, som også hadde levert den første motoren, spanderte like så godt helt ny motor, til en verdi av 30.000 kroner. Et imponerende spleiselag av bergenspatrioter slo ring om Beffen. Alræk må innrømme til Bergensavisen at en slik motor vel bør være fornøyd etter 10-20.000 timer. Selv en så erfaren motormann som ham var imponert over Beffen-motorens nesten endeløse liv. Og han var med god grunn også stolt over produktet sitt.
- Denne motortypen har gått ut av produksjon for mange år siden, men vi hadde faktisk helt tilfeldig stående en ny tilsvarende. Den fortjente Linda og Beffen, sier Alræk. Hele Bergen er enig med ham i det. En uke ute av trafikk var det som skulle til før Beffen kunne starte sitt nye liv, med nye indre organer og forhåpentligvis klar for nye 100.000 timer.
- Vi har fått en flott motor, forstår du, avansert er den også. Den har dynamo, det hadde ikke den forrige. Nå lader batteriene seg selv og vi slipper alt det der styret med landstrøm og sånn.

Fornøyde passasjerer

- Du skal føre tradisjonen videre, men vil det skje noe nytt om bord med deg som eier og skipper??
- Det viktigste er at mine glade, fornøyde passasjerer kommer trygt frem og tilbake til jobb, skole eller turene sine. Det løftet skal jeg innfri. Kanskje kan vi få en kaffeautomat om bord. En varm kopp kan være god lindring i dårlig vær på den laaange overfarten, humrer hun og er ikke helt fremmed for å lufte ideen med byens kaffemester, han som bærer sitt ordførerkjede. Folk som jobber på Nykirken-siden har spurt pent om siste avgangen kan flyttes frem til 16.30, slik at også de kan ta fergen hjem fra jobb. Den tanken smaker hun også på, samt muligheten for å åpne for lørdagskjøring i sommersesongen, til glede for blant annet Akvariets besøkende og besteforeldre på tur med barnebarn.
- Vi får ta en ting om gangen, jeg vil ikke føle noe forventningspress. Vi vil gjerne utvikle oss litt i det stille. Først skal den jo males, men det er fort gjort. Jeg samler en vennegjeng en helg, så er det gjort. Beffen gjør ikke skam på byen sin.

- Tenk deg hvor mye tid folk sparer på å bruke Beffen? Mellom 20 og 30 minutter hver vei, fortsetter Linda.
- Gamle Beffen er til både for travle mennesker og mennesker som er dårlig til beins. Ekstra hyggelig er at vi kan tilby folk skyss sjøveien. Det er mange som setter pris på en morgen- og ettermiddagstur på Vågen, vet du, sier hun.

- Til slutt Linda, har du hørt noe fra kommunen på søknaden din?
- Nei, det har jeg ikke. Da skjønner du hvorfor jeg er blitt så glad i spleisegjengen. Beffen har aldri latt seg stanse. Det skjer ikke med meg til rors heller. Pappa hadde vært stolt av det. Men jeg er glad for at vi har så gode støttespillere bak oss.

Beffen og Bergen


Beffen kan skrive sin historie på Vågen i Bergen tilbake til 1894. Da fikk ingeniør Jacob Trumpy konsesjon på å drive 12 batteridrevne ferger i trafikk over Vågen. Men bare åtte ferger ble bygget for det som heter Bergens Elektriske Færgeselskap A/S.
Akkurat den Beffen som nå er i virksomhet på Vågen, har vært i drift i 30 år. Den ble bygget i 1977 ved Haugsberg Båtbyggeri på Steinsland på Sotra. Harald Holmedal, som døde i fjor sommer, kjøpte Beffen og konsesjonen av Arnold Hjorth i 2000. Harald var tidligere skipper om bord. Han lovet Arnold å bringe tradisjonen videre. Det ble ikke så mange årene som reder på Holmedal, men arven føres videre gjennom datteren Linda somhar overtatt som eier. Hun er klar som skipper etter avlang Kystskippereksamen i løpet av sommeren. I mens er det to faste fergemenn som opprettholder rutentidene mellom Bryggen og Nykirken.