utgave nr 11 2005

Leserbrev - november 2005

Publisert Sist oppdatert

Hvor er dette?

Riktig svar i oktoberutgaven var Dingja i Sognefjorden, og vinnere er:
Lars Rasmussen, 5020 Bergen
Inge R. Lihaug, 6515 Kristiansund
Asbjørn Torsheim, 6900 Florø

Propelljakten går videre

Vi fortsetter med den populære propelljakten: Finn en propell på størrelse med den du ser her bortgjemt på en eller annen side i bladet.
Hver måned trekker vi en vinner som får en flott oppblåsbar redningsvest fra båtutstyrsfirmaet Maritim i Arendal. Finner du propellen, send oss en SMS, en faks på 21 30 12 59, en mail: turid.kristensen@afj.no eller et kort om hvilken side den står på innen 20. februar. Da blir du med i månedens trekning. Alle som har deltatt i jakten gjennom året er med i en trekning av en tur for to til London Boatshow på nyåret 2006.
Propellen i oktoberutgaven sto på side 19, og vinneren er Alf Møst, Kristiansund.

Vi gratulerer!

Månedens hilsen

På Båtmagasinets diskusjonsforum Båtplassen på internett mottar vi glade, sinte, sure og engasjerte innlegg døgnet rundt. Her er så mye interessant stoff at det stadig er fristende å trykke det. Vi plukker et innlegg til hver trykte utgave som "Månedens hilsen" og belønner forfatteren med en T-skjorte. Månedens vinner tar kontakt med: turid.kristensen@afj.no .
”Fairline 33” kommer med dette hjertesukket:
Myndighetene har besluttet å nedlegge Småbåtregisteret. Derfor er også den lovpålagte registreringsplikten for båter under 15 meter i Norge opphørt. I de nye forsikringspapirene fra If står det bl.a. følgende: ”Alle forsikringsselskapene i Norge er blitt ENIGE OM å KREVE fortsatt registrering av båter som har forsikring. Fristen for registrering av forsikrede båter forlenges til 1. mai 2006. Innen den tid må alle forsikrede småbåter være registrert. Skjer det en skade etter dette og båten din ikke er registrert i Redningsselskapets sikkerhets- og småbåtregister, vil ikke forsikringen være gyldig.”
Umiddelbar reaksjon er at dersom alle forsikringsselskapene i Norge virkelig står sammen om dette utspillet, så er det snakk om ren kartellvirksomhet der også Redningsselskapet er involvert.
Kartellvirksomhet er som kjent forbudt i Norge. Dessuten, hvordan kan noe forsikringsselskap i det hele tatt KREVE noe som det norske storting har besluttet ikke kan kreves? Det vil være interessant å vite om båteiere som har forsikring hos andre enn If har fått samme melding fra sine selskap?
Jeg har tatt saken opp med Konkurransetilsynet. Der uttalte de at dette var en interessant henvendelse. De lovet å undersøke saken nærmere og gi meg tilbakemelding. Det er kurant å tegne forsikring hos utenlandske selskaper, direkte eller gjennom norske forsikringsagenter, så det spørs om ikke forsikringsbransjen selv vil bli skadelidende dersom de trumfer gjennom registreringstvang til tross for stortingets vedtak om det motsatte.

Dårlig mottakelse

Vil svare på artikkel i det nye bladet: Båt på Båt i Arendal, skrevet av Bernt Eriksen (østlending).
Jeg låg som båt nr. 3. Maken til mottakelse har jeg aldri opplevd. Jeg har vært innom mange havner fra Ålesund til Arendal og har aldri opplevd lignende fra en båt kollega. Vi på sjøen pleier å stå sammen og vise gjestfrihet og hjelpe hverandre om det skulle være noe.
Jeg vil presisere at båthavnen i Arendal var stappet full denne dagen (lørdag i fellesferien) på grunn av et mesterskap i seiling. Eriksen låg alene langskips på hovedkaien ved info / havnekontoret og ga klar beskjed om at han hadde tenkt å bli den eneste båten som skulle ligge her. Vi hadde ingen andre plasser å gå, han var heller ikke villig til å snu båten med baug mot kai for å lage plass. Vi fortøyde derfor på utsiden, men egne fortøyninger i land.
Vi fikk da beskjed om at han kom til å skjære over tauene. Du kan trygt si at han klarte å gjøre det slik at barna sov dårlig den natten. Vi la teppe over baugen (se bildet) for å unngå å skitne til båten hans. Vil tilbød ham å spyle/vaske hvis det ble skit på dollbordene, og benyttet gummibåt når flere skulle i land samtidig, samt til frakt av varer.
Vi gjorde samtidig avtale med han om å stå opp klokken 0700 om morgenen etter (søndag) for å hjelpe han med avgang. Jeg var oppe kl 0650 men Eriksen var ikke på dekk. Jeg måtte vente til klokken var over 09 før han viste seg. Unnskyldningen var at han hadde hatt besøk kvelden før. Vi hørte klart at han hadde besøk, da han ga tydelig uttrykk for hva han synes om sine naboer både til besøkende og de han snakket i mobiltelefonen med.
Så Eriksen, jeg foreslår at du parkerer båten i hagen for godt eller reiser på tur midtvinters i stedet for i fellesferien på Sørlandet. Det skal godt gjøres å få ligge langskips alene på hovedkaien i Arendal i fellesferien på en lørdag.
Til resten av båtfolket vil jeg takke for i sommer. Traff særdeles mange hyggelige mennesker og nye bekjentskaper. Jeg ser frem til neste sesong.
Mvh Roald Blom, båtglad vestlending

Ypperlig service

Har vært leser av Båtmagasinet i en årrekke, og siden(e) "Brev til redaksjonen" leses med stor interesse. Her fremkommer både ros og ris som kan være nyttig for andre å lese. Nå er det min tur til å komme med ros til et firma som jeg synes virkelig fortjener det.
I 2003 kjøpte jeg en Seiwa Barracuda kartplotter fra Pronav i Egersund. En stund etter kjøpet hørte jeg at det var gjort noen endringer i programvaren i plotteren. Da jeg lå i gjestehavna i Egersund samme sommer, ringte jeg Pronav og forklarte at jeg ønsket den nye programvaren. Ingen problemer! Pronav sendte straks en representant til gjestehavna. Han tok med seg plotteren og returnerte etter et par timer med ny programvare installert. Plotteren ble startet opp og alle funksjoner kontrollert før han forlot båten med de beste ønsker om en fortsatt god sommer. Om det kostet meg noe? Nei, selvfølgelig ikke!
I sommer hadde jeg innbrudd i båten, og bl.a. så ble gummihylsteret (beskyttelsen) for kartplotterens hurtigbrakett stjålet. En fredag ettermiddag ca. kl. 1515 ringte jeg Pronav og spurte om det var mulig å få kjøpt en ny slik. En meget hyggelig dame svarte at det var ingen problemer, men jeg skulle selvfølgelig få en gratis av dem. Hun beklaget bare at hun ikke rakk å sende den samme dag, men skulle gjøre dette på mandagen. Dagen etter, tirsdag, lå det pakke fra Pronav i postkassen min, og igjen, ingenting å betale! Dette kaller jeg virkelig god service, og skal jeg en gang kjøpe ny kartplotter, er jeg ikke i tvil om hvor det blir!
Mvh. Sverre Rune Bilstad, Flekkefjord

Til de som sliter med to motorer

Har lest endel innlegg fra båteiere som vil ha baug- og sidepropell på båten i tillegg til de 2 motorene de har. De som var på Fisketorget i Bergen en dag nylig fikk se hvordan en skute med 2 motorer kan behandles uten bruk av baug/sidepropell.
Tedno til HSD ventet på ledig kaiplass og i påvente av det kom den sigende helt inn til Fisketorget. Ja mener helt inn til fiskekummene og der den små fergen normalt ligger. Der inne snudde den på femøringen, på tross av at det ikke var allverdens klaring fremme og bak. Vind var det også. En stund lå den med hele siden mot vinden uten at det var et problem. Mange stoppet opp og kikket på manøvreringen. Dette var noe for oss båtfolk å ta lærdom av. Men det krever mye trening å manøvrere slik de gjorde der. Trening får vi av bruk av båten. Grattis skipper, du ga oss en god lekse der!!!
Hilsen Anton

BMW

Hei. Ser av deres reportasje vedr. bruktbåttest av Scand Baltic og Master 820 at du generaliserer BMW som en motor folk må unngå.
Dette virker for meg som slett journalistikk, og forsterker en oppfatning som enkelte har. Dere har selv hatt en saklig forklaring på nettet (båtplassen) om hva som forårsaker dette ryktet. Jeg har selv en BMW D636-180 HK, som er tilsvarende Mercruiser D219. Motoren går enormt pent, lite problemer og eventuelle deler skaffes lett gjennom Mercruiser-forhandlere.
At det muligens er vanskelig å skaffe deler til BMWs mindre motorer og bensinmotorer kan ikke gjøre at et seriøst organ skal stemple et helt motormerke som ubrukelig. Dere bør klare bedre enn dette.
Mvh leser gjennom mange år av Båtmagasinet, Per Ingebretsen

Svikt i vinteropplag

Jeg har hatt båten liggende i innendørs vinteropplag hver vinter i fire år hos et velrennomert firma ”mellom Lindesnes og Oslofjorden”. Jeg har inntrykk av at servicenivået har falt gradvis, fra ypperlig til elendig.
Jeg kjenner ikke til i hvilke grad "båtopplagbransjen" bruker standard avtaler eller har tilstrekkelig kompetanse og kapasitet gjennom egne ansatte og/eller underleverandører. Nedenfor er utdrag fra et brev som illustrerer noe av problemstillingene. Brevet er en liste over hva som skulle vært til vinteropplaget med kommentarer.
På grunn av ventetid på reparasjoner har båten vært ute av drift minst 5 uker i sommer. Vannlekkasjen som omsider ble reparert i sommer(reparasjonskost ca 30.000) var trolig en garantisak, ettersom den første gang ble innmeldt som oppgave som skulle utføres under vinteropplaget. Båten – en Sealine S41 - ble 5 år i sommer.
1.Høyt oljeforbruk på drev. Vennligst sørg for nøyaktig montering ved vårklargjøring. Kommentar: Fortsatt oljelekkasje, utbedret av annet verksted.
2.Vannlekkasje fra begge drev, vedlagt oversikt over nødvendige tiltak. Kommentar: Fortsatt lekkasje, utbedret av annet verksted.
3.500 timers service på motorer, se anbefaling om bytte av frostvæske. Kommentar: Det ble fylt på for lite frostvæske.
4.Skruer i festebrakett til autopilotens styremaskin løsnet og knakk. Ny brakett montert, sjekk at dette er riktig og lås skruene med Loctite. Kommentar: Skruer løsnet i ferien. Festet dem selv med Loctite.
5.Plastdeksel rundt eksosutløp delvis løst, må festes. Kommentar: Løsnet etter oppstart ved overlevering.
6.Behov for full / delvis stoffing vurderes. Kommentar: Full stoffing utført, neppe nødvendig.
Dessuten måtte forbruksbatteriene byttes, de var nye forrige sesong. Det var fylt på for mye motorolje, dette ble tappet av før overlevering. Etter ca 20 timers drift gikk sjøvannsfiltrene tette, uten at båten har vært på grunt vann. Trolig ikke renset ved vinteropplaget. På vei mot Gøteborg mistet vi turtall på styrbord motor. Etter å ha snakket med et annet verksted, byttet jeg dieselfilter på motoren, og den kviknet til. Et filter går ikke tett etter 25 timers gangtid, jeg antar at filteret ikke ble byttet på 500 timers-servicen.
Jeg har valgt å legge båten et annet sted i vinter.
Med hilsen Pål Valderhaug
(Innlegget er forkortet og anonymisert etter ønske fra innsenderen. Red.)