Nr. 8 2013

Ta knekken på dieseldyret: Vedlikeholdsfri vannutskiller

Forurenset drivstoff kan ødeleggende for dieselmotoren, særlig nye motorer utstyrt med høytrykks dieselinnsprøytning. Vi har sett på en ny, vedlikeholdsfri vannutskiller som holder dieselen fri for vann og andre forurensinger.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: TROND J. HANSEN

 

Den nye vannutskilleren er produsert i England og importeres og selges gjennom bedriften Gantic på Ågotnes ved Bergen. De produserer marine batteriladere og batteriladere til ulike anleggsmaskiner. Opprinnelig tok de inn vannutskilleren for bruk til anleggsmaskiner, hvor det ofte er problemer med forurenset diesel og dieseldyr.

   Etter å ha prøvd ut systemet kom de frem til at løsningen var minst like aktuell for bruk i fritidsbåter. I England er disse vannutskillerene blitt veldig populær, ikke minst siden de er enda mer plaget av dieseldyr enn oss.

   Tommy Jørgensen hos Gantic er selv en erfaren båtmann og har montert systemet i sin Viknes 1080. Han understreker at problematikken med vann i dieselen ofte er størst når man er ute i ruskevær. Da er det lett for at vann og urenheter i dieseltanken virvles opp og kommer inn i drivstoffsystemet. Og det er nettopp i dårlig vær det passer minst å få motorstopp. En vannutskiller er i så måte en fornuftig investering, ikke minst dersom man ferdes langs kysten i all slags vær. Men også de som ikke bruker båten like mye kan ha god nytte av en vannutskiller. Det er lett for at de kan oppstå kondens på drivstofftankene. I mange av dagens båter mangler muligheten for å kunne drenere tankene.

Kommer komplett

Gantic vannutskillerne har ingen bevegelige deler, og det er ingen filter eller annet som krever utskifting eller vedlikehold. Og det er meget enkelt å koble den inn på drivstoffsystemet. Vannutskilleren leveres i tre ulike størrelser, for motorer opp til henholdsvis 150 hester, 300 hester og 650 hester. Ved større, dobbeltinstallerte motorer monteres to vannutskillere. Produsenten lager vannutskillere i alle størrelser, men de tre aktuelle modellene er spesielt tilpasset bruk i fritidsbåter. De kommer i komplette sett, med alt du trenger for montering – både slanger, koblinger og oppheng. Vannutskilleren monteres rett etter dieseltanken og før dieselfilteret (hovedfilteret). Et system med metallplater sørger for at vannet filtreres ut av dieselen. Jørgensen viser dette ved å helle farget vann i dieseltanken og starte dieselpumpen. I løpet av et øyeblikk er vannet skilt ut og kan tappes ut på undersiden av vannutskilleren, enten direkte i et beger eller via en dreneringsslange (følger med). Det er uttak for alarm, slik at du kan få en akustisk eller lysalarm dersom det er vann i utskilleren. Selve alarmen er ikke med i pakkeprisene, men kjøpes separat.

Priser og størrelser

Selges foreløpig bare direkte fra importøren Gantic. Prisene er inkludert mva.

FP100 Boat Kit

For motorer opp til 150 hestekrefter  og drivstoffpumpe opp til 1,9 liter i minuttet

Størrelse: 70 millimeter x 170 millimeter (diameter/lengde)

Pris: kr 6.769,-

FP200 Boat Kit

For motorer opp til 300 hestekrefter  og drivstoffpumpe opp til 6 liter i minuttet

Størrelse: 115 millimeter x 200 millimeter (diameter/lengde)

Pris: kr 5.513,-

FP500 Boat Kit

For motorer opp til 650 hestekrefter  og drivstoffpumpe opp til 10 liter i minuttet

Størrelse: 115 millimeter x 320 millimeter (diameter/lengde)

Pris: kr 5.513,-

Mer informasjon:

Gantic AS, www.gantic.no