Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 10 2001

Trebåtfestivalen i Risør: Suksess - med færre båter

Publisert Sist oppdatert

Trebåtfestivalen i Risør:

Suksess - med færre båter

Bare været kan velte Trebåtfestivalen i Risør, men har aldri gjort det. Bank i dollbordet! I løpet av 18 år har arrangørene aldri opplevd en sammenhengende uværshelg. l år var fredagen uværsherjet og folketom - inntil Sissel Kyrkjebø brakte med seg godvær og folkemasser natt til lørdag. Og gjorde nok en festival til publikumssuksess med 24.000 besøkende.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Arrangørene av Trebåtfestivalen i Risør har de siste årene fokusert på å fornye den tradisjonelle festivalen. Et ledd i denne satsingen har vært å knytte til seg partnerland, samt gi festivalen sterke musikalske innslag. Sverige var i år Hellas' arvtaker som partnerland. Erfaringene så langt tilsier at Trebåtfestivalen i større grad har lykkes med sin satsing på musikk enn å lokke til seg varierte maritime representanter fra partnerlandene. Hverken Hellas eller Sverige har evnet å ta med seg elementer fra sine båtbyggertradisjoner som er mange nok til å prege festivalen i den grad man kanskje skulle forvente. Særlig har dette vært merkbart på sjøsiden, selv om de svenske innslagene i år var flere enn de greske i fjor.

Fin stemning

Mye av fokuset på festivalen var i år rettet mot det som skjedde på scenen. Dette er et resultat av at
festivalen har fått en tilleggsvedtekt som sier at arrangementet skal fremme kulturlivet i Risør med
hovedvekt på musikk. Uten behov for nærmere maritim forankring kunne derfor Sissel Kyrkjebø finne sin
plass på scenen under midnattskonserten fredag kveld. Dagen hadde vært preget av så mye regn og sterk
vind at utstillerne til slutt måtte stenge teltene. Lenge spøkte det også for konserten. Sent på ettermiddagen
var festivalområdet folketomt. Som ved et lite under var det blitt blikkstille og opphold da sangfuglen entret
scenen og trollbandt i underkant av 2.000 publikummere, og ungpikehjertene slo som gamle totaktere da
Espen Lind inntok scenen en stakket stund mot slutten av konserten.
En litt annen målgruppe hadde nok rustikke Odd Børretzen lørdag kveld, som har opptrådt i Risør flere ganger tidligere. Et meget populært og stemningsskapende innslag fra en mann som i år ble utnevnt til Trebåtfestivalens første æresmedlem. Børretzen ble etterfulgt på scenen av Mulens Portland Combo og Torbjørn Jagland som fremførte en reagge med budskapet "trebåt er kultur” - en reaksjon på det mye medieomtalte feilsitat fra fjorårets festival, da Jagland ble tillagt meningen "trebåt er ut”. Mulens konsert videre swingte godt, før lørdagen ble avsluttet med en mektig fremvisning av Anja Breiens kortfilm "A se en båt med seil" på et kjempelerret i sceneskipet Havnøys rigg.
Politiet i Risør kunne rapportere om den stilleste festivalen gjennom tidene, med god orden og lite fyll i gatene. Arrangørene har arbeidet med å gi publikum i alle aldersgrupper et underholdningstilbud, og synes å ha lykkes godt med denne differensieringen i år. Til neste år vil man satse på en mer 'Yockete" torsdag for å gi ungdom under 20 et tilbud og utvider dermed arrangementet med én dag.

Færre båter

Antallet båter som deltok på festivalen var markant færre i år enn i fjor. Særlig glimret meterbåtene med sitt fravær, noe som delvis skyldes at festivalen kolliderte tidsmessig med en del andre arrangementer, blant annet Cutty Sark Tall Ship Race og 150 års jubileet for Americas Cup i Cowes i England. Innslaget av sjekter innerst i havna var også redusert, delvis på grunn av at både Sandøy Trebåtbyggeri i Tvedestrand og Visterflo Trebåtbyggeri i Greåker i Østfold har opplevd stor interesse for sine større turbåtmodelier. Dessuten stilte Eikeli Båtbyggeri på Fevik med to plastbåter med treverk over dekk og i innredning og brakte derfor ikke med seg sin vanlige "armada" av sjekter. Arrangørenes åpning for å la også båter med plastskrog delta på festivalen, vakte mange reaksjoner blant utstillerne og publikum. Diskusjonen er vanskelig og juryen uttalte i sin vurdering at den finner utviklingen interessant og at den kan bidra til å
bevare mindre trebåtbyggerier og trebåttradisjoner. Samtidig så man det ikke som uproblematisk å slippe plastbåtene løs på festivalen - selv med mye vakkert treabeide.

Verdige vinnere

Som alltid ble det foretatt en rekke kåringer og prisutdelinger i Risør. Særlig høye forventninger er det knyttet til kåringen av festivalens seks prisvinnere. Prisen for årets båt kan ha betydning for båtbyggere som vil selge sine produkter i utlandet, foruten den anerkjennelsen prisen faktisk er. Særlig begeistret var nok amatørbyggeren Roger Karlsen fra Sandøya ved Brevik som ble tildelt prisen for Årets båt - tradisjonelt bygget. Gjennom fire år har han bygget en telemark-kogg på 20 fot i eik og furu og har en 1 sylindret FM bensinmotor. Båten er presentert på side 44 i denne utgaven av Båtmagasinet.
Dolvik Båtbyggeri fra Bergen stilte i år med to nybygg som begge utmerket seg i havnebildet. Særlig deres mektige 33-foter Saga som ble kåret til Årets båt bygget i moderne teknikk - et produkt av verdensformat. Båten er utstyrt med to V8 Mercruiser-motorer på 400 hk som skal trimmes til 615 hk hver og gjøre båten god for rundt 70 knop. En fyldigere omtale av disse båtene finner du på side 32.
I konkurransen om prisen for beste amatør-restaurerte motorbåt sto juryen tilbake med to meget kvalifiserte kandidater, nemlig C.G. Pettersons konstruksjon "Eystra" på 42 fot fra 1928 eid av Kent Gullikstad i Oslo og "Ternen", en 36-foter konstruert og bygd av Sigurd Herbern i Oslo i 1953. Sistnevnte fikk prisen og er eid av Nina og Osmund Skorge i Oslo. På seilbåtsiden var det losskøyta "Hav" på 42 fot fra 1889 som stakk av gårde med prisen. Båten er konstruert og bygget av Colin Archer, og eid av Tommas Martinsen.
På tross av den regntunge fredagen, klarte Arcus Produkter å presentere det gamle bødtkerhåndverket og sine flotte og velduftende tønner i mange størrelser på en tiltalende og apellerende måte. Derfor fikk de prisen for Årets beste stand.

Bergmanns Forslund

Med Sverige som årets partnerland hadde de svenske konstruktørene og båtbyggerne en sentral plass under festivalen. Dette ble blant annet markert ved at redaktør Anders Værnéus i Vi Båtågare tilførte faglig tyngde under et seminar på spisestedet Buene lørdag kveld hvor han tok for seg de svenske konstruktørene C. G. Petterson, Henning Forslund og Ruben Ostlund og Sveriges beste båtbygger Karl Frøberg.
En av sjeldenhetene som lå å duppet i havnebassenget var en Forslund ESS-båt bygget for Lars Schmidt, Ingrid Bergmanns ektemann, i 1955. Den 6,90 meter lange båten ble bygd av Ove Forslund ved Bromma utenfor Stockholm, og båtbyggeren selv er sikker på at båten som gjestet festivalen ble disponert av filmstjernen et års tid på 1950-tallet.
Det er den svenske pianoselgeren Bengt Oisson som bagte båten til Risør, hvor han ønsket å selge den. Han kjøpte den for noen år siden av en nordmann bosatt i Molde og har latt båten gjennomgå en grundig rehabilitering ved Rissa Trebåtbyggeri i Fosen. Motoren, en Chrysler 318 V8 på 225 hk fra 1978 er totalrenovert i Sverige. Toppfarten ligger i underkant av 40 knop.
Den lekre runabouten med 50-talls design, er bygget i hondurasmahogni. Bare akterspeilet er skiftet, resten av båten er i original stand.

Norsk-svensk båtskulptur

Trebåtfestivalen trekker til seg variert maritimt relatert virksomhet. Den svenske kunstneren Johan Kaidén fra Gøteborg stilte med to av sine båtskulpturer - en idé vi aldri har sett maken til. Båtene er bygget i samme materialer som originalene, men proporsjonene er forvridd på en meget humoristisk måte. Vi falt for en kopi av en norsk fiskeskøyte i sammentrykt utgave. Men med en pris på 95.000 kroner var det mye annet på festivalen som fristet også.

Rått i racet

En av de store, actionfylte publikumsattraksjonene på festivalen, er runabout-racet som går av stabelen søndag ettermiddag. Den samler et tusentall mennesker langs dampskipsbrygga og er til tider preget av mye dramatikk. l år var det flere deltakende båter enn på lenge og racet var delt i tre klasser som hver kjørte tre heat. Vinnerne av de ulike klassene markerer seg hvert år. Blant de minste båtene var det Dag S. Stiansens Gatsby som stakk av med seieren, mens mellomklassen ble vunnet av Jean Emile Inghilleri fra Larvik som konkurrerte med en sveitsisk-bygd Boesch runabout. En kaldbakt 24-foter med en 300 hk bensinmotor. l storbåtklassen var det nok en gang Dolvik Båtbyggeri som gjorde rent bord, denne gang med sin nye 33-foter som brøytet seg veg i gode 50 knop. Hakk i hæl fulgte bergensernes nye 26 foter.