utgave nr 4 2

Ny vår for gammel dame

Publisert Sist oppdatert

Ny vår for gammel dame

Hun er en svane, med skinnende hvitt skrog og blendahvite seil. ”Loyal” er 123 år gammel og har levd et langt liv i handelsfart, opplevd de fleste verdenshav og er i dag den eneste eksisterende galeas som har rundet Kapp Horn. Nå seiler hun påny og alle kan få være med.

Tekst & foto: Trond J. Hansen

For snart 25 år siden overtok John Hausberg skuten. Sammen med kone Svanhild, og etterhvert også sønnen Audun, har han brukt disse årene på å restaurere og tilbakeføre skuten, bygge opp skroget, lage ny innredning, rigg og seil. 50 000 arbeidstimer har gått med for å gi den aldrende damen nytt liv. Båtmagasinet har beskrevet historien og restaureringen detaljert i 1997. Men hva skjer med båten i dag og i morgen?
Som kystens vakreste er ikke galeasen bare til stas. Gjennom et eget driftsselskap håper "Loyal" -gjengen å tjene til livets opphold ved å arrangere kortere og lengre seilturer for publikum. De siste somrene har "Kvitegaleasen" vært et kjært syn i den vestnorske skjærgården.
-På sikt håper vi å kunne seile i Norge om sommeren, og i varmere strøk om vinteren, forteller Audun Hausberg.

En bereist dame

"Loyal"s historie går tilbake til 1870-årene, da det eventyrlige sildefiske skapte Klondyke-stemning langs kysten. "Loyal" ble bygget i Rosendal i Hardanger i 1877, hos Knut Johannessen Nes, eller "Gjøa-Knuten" som han gjerne ble kalt. Mens det på den tid var vanlig å tjære skutene for å ivareta dem, ble "Loyal" hvitmalt for at hun skulle klare seg bedre under varmere himmelstrøk, og hun fikk tilnavnet "Kvitegaleasen". Salt mellom hud og garnering ble brukt som impregnering. Under bygging ble det lagt inn stoppere mellom spantene i vannlinjen, slik at saltet ikke rant ned i kjølen. At skuten ble så grundig "saltet", er trolig grunnen til at hun fremdeles flyter. Vi vet hun har rundet "Hornet" med klippfisk til Chile og salpeter tilbake. Fra hun ble bygget i 1877 til hun gikk med sin siste last i 1976 har "Loyal" trafikkert norskekysten og havnene utenfor med fisk og annen last, både under seil og for maskin. Etter nesten hundre års tjeneste var den gamle damen klar for å gå inn i pensjonistenes rekker.

Gammel dame ble som ny

I 1976 kjøpte John Hausberg "Loyal" og han brukte over 20 år på å tilbakeføre henne til seilende galeas. Sommeren 1997 fikk "Loyal" igjen saltvann under kjølen. Utvendig fremstår "Loyal" som ny, men gamle sjøfolk hadde nok blitt forbauset om de hadde sett hva som skjuler seg under dørken. Skipper Audun Hausberg viser oss stolt rundt på skuten, som har hjemmehavn i Forlandsvågen på Sotra.
Der det før var plass til tønner med sild er det nå moderne bysse, oppholdsrom og fem doble lugarer, noen av dem med bekvemmeligheter som dusj og toalett. Lasterommet er gjort om til banjer, et historisk "allrom" hvor det også kan overnatte åtte personer. Banjeren er prydet med gamle fotografier, gammelt verktøy, "Loyal"s gamle navneplate og andre historiske remedier. Til tross for ny innredning, er likevel det tradisjonelle bevart.

Tilbyr turer

Audun Hausberg forteller at de, foruten fast mannskap, kan ha med seg 18 medseilere på overnattingsturer, og inntil 60 på dagsturer. Han kan tilby alt fra korte dagsturer i skjærgården til lengre, oversjøiske turer. For Hausberg satser på å kunne leve av "Loyal". Den vakre skuten skaper en uvanlig ramme rundt tilstelninger som brylluper, åremålsdager, firmaturer, venneturer, seminarer og møter. Til slike anledninger kan det selvfølgelig tilbys både mat og drikke.
I tillegg gir Audun kurs i seiling, tradisjonelt sjømannskap og navigasjon. Målet er å kunne tilby en komplett pakke for dem som har lyst å til å oppleve seiling og gammel kystkultur, som har lyst til å sanse stillheten og freden i et slikt miljø. Audun forteller at de i den forbindelse satser på å samarbeide med folk som driver det gamle handelssted Kubbevik, på Tysnes. Men selv om Audun er opptatt av at turer på Vestlandet kan by på fantastiske opplevelser, har han også lengre turer på programmet. Første turen går til Orknøyene, hvor de skal være 17. mai. Denne turen er allerede fulltegnet, men det er flere muligheter. I pinsen deltar "Loyal" på Shetland-race og til sommeren er det planlagt flere turer til Shetland og Orknøyene. Ønsker du å være med er det bare å kontakte "Loyal"-folkene.

På de store hav

-Det er på de store hav hun hører hjemme, sier Audun. Ikke bare for at mannskapet skal tines opp etter en vestnorsk sommer. Båten trenger å tørke opp, får vi vite. Våre hjemlige vintre sliter hardt på den aldrende damen. Men det har vært en del skjær i sjøen. Et stivbeint regelverk gjør det vanskelig å få fartstillatelse for slik drift. Det finnes nemlig ikke regler som gjelder for seilbåter, og spesielt ikke for seilbåter i tre.
- Det er latterlig at en skute som i hundre år har seilt på de store hav, ikke skal være god nok, sier han. Audun regner likevel med at dette skal ordne seg. Til vinteren vil han og samboer Grethe Mong-Hansen sette kursen mot Kanariøyene. Foruten å delta på turer der nede, vil det også bli mulig for medseilere å være med på seiling til og fra Kanariøyene. På lengre sikt håper de at det karibiske hav kan være aktuelt om vinteren.

Til Vinland

Til sommeren skulle de egentlig fulgt i utvandrernes kjølvann til Vesterhavsøyene og Nord-Amerika. Turen er ikke avlyst, men utsatt et år. – Det tar tid å planlegge en slik tur. Mye skal falle på plass, også økonomisk. For det offentlige gir intet ved dørene for å ta vare på vår maritime kulturarv. Man er helt avhengig av at næringslivet er med som sponsorer.
Grunnen til at de hadde tenkt å seile i år var at det er 175 år siden den norske emigrantskuten "Constitution" forlot Stavanger med kurs for Nord-Amerika. Det er også cirka 1000 år siden Leiv Eiriksson seilte til Vinland. På New Foundland, ved Helge Ingstads berømte utgravninger i de norrøne tuftene, blir det en stopp. Ferden videre går oppover St. Lawrence, inn på sjøene og til Chicago og Deluth. Det vil bli anledning for utvalgte medseilere å være med.
Vil du vite mer om "Loyal" og om turer med galeasen, kan du finne informasjon på www.loyal.no. Her vil du også kunne melde deg inn i skutens venneforening "Loyale venner".