utgave nr 7 2002

Nyheter

Publisert Sist oppdatert

Aluminiumsbåt for fiskeren

Calypso Sport Fisher 650 er blottet for luksus, men er lett å spyle ren for fiskeslo og gørr etter en dag med fiskestanga. For det er den ivrige sportsfiskeren den 6,5 meter lange aluminiumsbåten er myntet på. Båten har et styrehus hvor man kan søke ly om været plutselig skulle endre karakter, og med 90 hester på akterspeilet skulle det være fort gjort å komme seg ut til fiskebankene. I følge produsenten gjør båten 33 knop med denne motoren.
Foreløpig er det ingen norske importører av Calypso Sport Fisher 650. Informasjon: https://www.aluminium-yachts-construction.com

Tre tunge diesler

Volvo Penta D12 Heavy Duty, D7 og D5 er nye kommersielle marinedieseler. D12 og D7 er rekkeseksere med henholdsvis 12 og syv liters slagvolum, mens D5 har fem liters slagvolum fordelt på fire sylindre. D12 har elektronisk motorstyring og enhetsinjektorer med trykk på 1.800 bar. D7 og D5 er konvensjonelle dieselmotorer.
Volvo Penta D12 Heavy Duty finnes i tre ulike versjoner. Den minste på 400 hk har et dreiemoment på 1.858 Nm. Den kraftigste yter 550 hester og har 2.256 Nm i dreiemoment. Både D5 og D7 leveres med ulike klassifiseringer, tung og middels tung kommersiell transport. Ytelsene på D5 varierer dermed fra 110 hk med turbo og opp til 160 hester med turbo og intercooler. Tallene for D7 er henholdsvis 167 hk og 265 hk. D12 Heavy Duty , D7 og D5 kan også leveres som hjelpemotorer, eller som generatorer.
Opplysninger: www.volvopenta.com

Drev for store momenter


Av Jon Winge

Få maritime oppfinnelser har fått slik betydning og utbredelse som Jim Wynnes Z-drev, slik det er blitt til Volvo Pentas Aquamatic-drev. Det har muliggjort hekkaggregatet, som i sin tid skapte ikke så lite av en revolusjon innen båtbygging og motormontering.
Men dagens hekkaggregater har sine begrensninger. Blant annet er det klare grenser for hvor store dreiemomenter de tåler. Det utelukker bruk av en del riktig spennende dieselmotorer som leverer sin effekt ved lave turtall og høye dreiemomenter. Deutz er blant dem som har en slik motorserie.
Ved en permanent nedsenket propell, enten den står på et drev eller på strak aksel under båten, får drivstrålen en meget høy motstand på grunn av det stillestående vannet rundt den. Man får dessuten ikke utnyttet motorens potensiale under akselerasjon fordi turtallet er direkte proporsjonalt med farten (minus kavitasjon og propellslipp). Det tar med andre ord tid før turtallet kommer så høyt at motoren får opp effekten. Dette er en av grunnene til at såkalte overflatepropeller er så populære når det skal gå riktig fort.
Saro tunneldrev er et nytt, tysk drev som forhandleren av Deutz, William Knudsen AS, stiller store forhåpninger til. Det dreier seg om et overflatedrev av en helt spesiell konstruksjon. For William Knudsen er det viktigste kanskje at de nå har funnet et drev som kan håndtere de store dreiemomentene til sine Deutz-motorer. De håper derfor at det endelig kan løsne for disse motorene her i landet. Vi snakker om momenter helt opp til 1000 Nm, og det er for hard kost for Z-drevene. Dette dreier seg ikke om en racingdrev, men en konstruksjon som etter sigende skal passe til alle båttyper.
Ved siden av en enkel og robust konstruksjon, er det spesielle at propellen har fått en ”halvtunnel” over seg. Denne tunnelen forhindrer at det blandes luft i vannet, noe som reduserer effekten. Det er riktig nok bare den nedre halvdel av propellen som er under vann, men tunnelformen løfter vannet opp slik at det omgir propellen under fart. Ved siden av en høyere energiomsetning, fører dette til færre vibrasjoner enn man vanligvis kjenner fra overflatepropeller. Drivstrålen får dessuten nesten ikke motstand fra vannet omkring. Z-drev og strake aksler får høyere vannmotstand jo fortere det går, men dette er ikke tilfellet med et overflatedrev.
Kolbjørn Berglund hos William Knudsen forteller at den første prøveinstallasjonen er i gang på en 30 fots testbåt i Trondheim. Der skal det stå en Deutz DTA 67 sekssylindret dieselmotor på 286 akselhester. Det virker kanskje ikke så imponerende, men saken blir en helt annen når vi hører at den leverer hele 950 Nm dreiemoment ved 1400 o/min. Det burde imidlertid være grei skuring ettersom drevet er spesifisert til 1300 Nm. Drevet heter STP-320 B og prisen er kr 74 500,- eks propell.
Vi kommer tilbake med testresultater.

Sportslig skulptur

Under motorluken brummer en V8-motor på 6,2-liter og 320 hester. Båten veier ikke mer enn 1.250 kilo. Hydrolift S-24 er en ren sportsbåt, kjemisk renset for jåleri og fokus på kjøreglede. Hydrolift er mer enn store motorer og fart. Det er like mye design. Den ekstremt spisse baugen leder blikket over aggressive linjer til luftinntaket som forsyner innenbordsmotoren med luft. Selv badeplattformen er konstruert med kjærlig hånd. I blankt syrefast stål er den i nærheten av å anta skulpturelle proporsjoner. Designet er gjennomført. Instrumenteringen er macho, som i en ekte sportsbåt.
Dessverre har design gått litt på bekostning av komfort. En skarp kant på ståstolene gjør nærkontakt til en utrivelig opplevelse, og sitter du på med en som utnytter potensialet maksimalt, bør du holde labbene langt unna bøylen på dashbordet. Pleksiglassplaten på baksiden av bøylen er nemlig parat til å lage hakkemat av knokene dine…
Innredningen i S-24 begrenser seg til en sofa akter, to stoler bak vindskjermen, og to små taburetter i baugen. Under en grønn, frostet, pleksiglassplate i baugen er det et romslig stuerom. Fartspotensialet er fullblods, med 320 hester tangerer båten 60 knop, og skroget går mykt i sjøen selv om kjøreegenskapene er på den sportslige siden.
Rimeligste utgave leveres med en 4,3-liters MerCruiser med 220 hester til 454.000 kroner. Båten vi smakte på koster 540.000 kroner. Med en Steyr dieselmotor på 214 hester koster Hydrolift S-24 598.000 kroner.
Mer informasjon: https://www.hydrolift.no

Nedbørsen på SMS

Er det noe vi båtfolk hater er det regnvær. En ny SMS-tjeneste kan nå advare deg mot de forhatte dråpene fra oven. Meteorolog Bjørge Jansen, som tidligere har jobbet ved Det norske meteorologiske institutt har startet Internett-tjenesten Nedbørsen. Ideen er at han ved hjelp av en nedbørsradar skal kunne varsle om nedbør, og ikke minst nedbørsintensiteten via SMS.
Dekningsområdet er i første rekke begrenset til Østlandet, Sørlandet og den sørligste delen av Rogaland. Prisen for hver mottatt tekstmelding er fem eller ti kroner, avhengig av detaljnivå i meldingene.
Båtmagasinet kommer tilbake med mer om tjenesten, inntil da finner du mer informasjon her: https://www.nedborsen.no

Franske båter+japanske motorer

Det blir stadig vanligere at båtfabrikanter inngår allianser med motorleverandører, og nå er turen kommet til franske Bénétau og Jeanneau. Tidligere har de ikke hatt noen fast avtale med motorprodusenter, men nå har franskmenn og japanere smurt blekk på en samarbeidskontrakt. Resultatet er at båtene vil bli utstyrt med Suzuki-motorer. Dermed kommer båtene levert ferdig med motor rett fra verftet.
Dersom Suzuki ikke er motormerket som tilhører dine drømmer, har den norske importøren muligheten til å levere båter uten motor. Det betyr at du fortsatt kan velge motormerke ut fra dine egne preferanser, dersom du av en eller annen grunn ikke skulle trives med en Suzuki på akterspeilet.
Mer informasjon: https://www.beneteau.com/2002/General/bienvenue.asp

250 spreke hk

Ny Mercury OptiMax 250XS har et slagvolum på tre-liter, seks sylindre i V-form og lett frisert elektronikk. Ytelsen er oppe i 250 hestekrefter fra to-taktsmotoren. For å gi enda mer er motoren utstyrt med direkte bensininnsprøytning. Fordelene er bedre forstøvning av drivstoffet, og dermed raskere og mer effektiv forbrenning. I første rekke er 250XS utviklet for racing, ikke for fartsglade fritidsbåteiere. Men hvis motoren viser seg driftssikker, kan en utgave for den jevne fritidsskipper dukke opp om noen år. Pris får du oppgitt på forespørsel, og den er avhengig av dollarkurs og dine meritter innen båtsport. Regn likevel ikke med at du må ut med mindre enn 200.000 kroner.
Mer informasjon finner du her: https://www.marinepower.no

En annerledes pedalbåt

Escapade skal være helt forskjellig fra alle andre pedalbåter og et forfriskende alternativ til konvensjonelle båter. Du setter deg ned alene, eller med en eller to passasjerer, og det er dessuten plass til noe bagasje under hvert sete og i sidene. Et vanntett stuerom forut rommer håndklær, kameraer, eller annen fintfølende elektronikk. Førersetet er justerbart forover og akterover. Vil du for eksempel fiske, er det bare å vri førerstolen opp til rekka.
Båten har integrert badeplattform og gripetak. Skal du være sikret en tørr overfart, gir biminitoppen god beskyttelse. Så var det fremdriften og beinmuskulaturen, da. Du tråkker i vei som for en sykkel. Ved stopp og bakking tråkker man bakover. Kraftoverføringen til propellen er enkel, men skal være meget effektfull.
En relativt langsom propell med stor diameter driver farkosten lydløst gjennom vannet. Skrogets slanke linjer gjør at båten glir lett i sjøen. Roret er stort og det skal være lett å svinge dit man vil. Det manøvreres ved hjelp av to styrehåndtak på hver side av førerplassen. Båten har innebygd lensepumpe, presenning og er godkjent for trailing.

Noen data:

Byggemateriale:Rotasjonstøpt polyethylene
Lengde o.a.:3,71 meter
Bredde:1,22 meter
Dypgående0,51 meter
Vekt:150 kilo
Hastighetspotensiale:4,5 - 8,5 knop
Opplysinger: Footpower. Tlf: 0046 584 20000. Mobil 0046 70 592 3314.

Kultbåt i produksjon igjen

Den ble kalt for sjøens Cadillac i de glade 60- og 70-årene. Danske Botvedt Boats AS produserte Coronet-båtene fra 17 - 44 fot. Men mest suksess av alle hadde Coronet 21 DC. Nå er den i produksjon igjen, denne gangen i et finsk båtbyggeri.
Den 6,42 meter lange båten bygges i dag etter de samme tegninger og innredningsløsninger som i hine hårde dage. Båten fikk kultstatus for en del år siden, og den dag i dag ansees den av enkelte som den vakreste daycruiseren som har vært laget. Coronet 21 DC har i dag en 4,3 liters Mercury bensinmotor på 190 hk. Ytterligere opplysninger: Coronet Boats Oy, tlf. 00358 400 602220. Internett: https://www.coronetboats.fi

Kvikk diesel

At Volkswagen har en avdeling som bygger båtmotorer er neppe nytt for noen, men nå har de første motorene kommet til Norge. Vi har så vidt kjørt den sterkeste av dem i en Skibsplast 660, en 150 hester fra et slagvolum på 2,5-liter. En kort tur som absolutt ga mersmak, ikke minst fordi motoren har en kjappere gassrespons enn dieselmotorer flest. Mye av hemmeligheten ligger i at momentkurven er flat fra 1.900 omdreininger i minuttet, og at motoren har en turbolader med variabel turbingeometri (VTG). VTG reduserer turboforsinkelsen gjennom å vri skovlene på innsugssiden av turbinhjulet. På den måten bygger turboen opp ladetrykket raskere enn hva en konvensjonell turbo greier.
Trass i at motoren virker lovende, har Volkswagen Marine mye å lære, spesielt på instrumentsiden. Når man må montere en uoriginal trimindikator, blir inntrykket av dashbordet unødvendig rotete. Et eget oversiktlig sikringspanel montert på motoren er derimot en fin detalj. Drevet på vår båt var fra MerCruiser, men Volkswagen har også overganger til Volvo Pentas drev.
Mer informasjon: https://www.volkswagenmarine.de/