utgave nr 8 2003

Leserbrev

Publisert Sist oppdatert

(brev 803)

Hvor er dette?

Riktig svar i maiutgaven var Farsund og vinnere er:

Karin Heggland, 4580 Lyngdal

Alf Rom, 4521 Spangereid

Kjetil Riska, 4311 Hummersåk

Propelljakten går videre

Vi fortsetter med den populære propelljakten som går ut på å finne en propell bortgjemt på en eller annen side i papirutgaven av Båtmagasinet. Hver måned trekker vi en vinner som får en flott oppblåsbar redningsvest fra Seatronic. Finner du propellen og sender oss en SMS, en fax på 21 30 12 59, en mail: turid.kristensen@afj.no eller et kort om hvilken side den står på innen 10. august, blir du med i månedens trekning. Alle som har deltatt i jakten gjennom året er med i en trekning av en tur for to til London Boatshow på nyåret 2004.
Propellen i juniutgaven sto på side 69 og vinneren er Aage Larsen, 8520 Ankenestrand. Vi gratulerer!

For mor og barn

Vi (les gubben) har nå begynt å abonnere på Båtmagasinet. Det er et veldig fint og nyttig blad med mye interessant å lese. Når vi er på båttur og vi jenter/ damer/ samboere/ barn skal ha noe å fordrive tiden med, leter vi gjerne båten rundt etter et blad med kryssord og barneoppgaver i, men hva finner vi? Jo, selvfølgelig ligger i hvert fall Båtmagasinet ombord. Der er det hverken kryssord eller barneoppgaver. Det kommer vi til å savne veldig mye, så et tip til redaksjonen er at dere forsøker å få med dette i bladet også. Da vil dere sikkert få enda flere lesere.

Largo

SVAR:
Vi vil jo gjerne at Båtmagasinet skal være for hele familien. I vårt sommernummer du nå holder i hånden, har vi med to kryssordsider og en side for barna. Vi kan ikke love dette i hvert nummer, men ferienummeret skulle altså inneholde noe for hele familien.

Red.

Posisjoner

Takk for "Norske Gjestehavner 2003/2004". Dette er et nyttig oppslagsverk, som jeg allerede har kost meg med i mange timer. Til å begynne med lurte jeg litt på hvordan posisjonene for havnene var angitt. Herbern Marinas posisjon (side 21) er oppgitt å være N59° 54.493 E10° 43.515. De første tallene etter tegnet for grader (° ) står antagelig for 54 komma 493 minutter, selv om minutter ikke er angitt. Mer usikker ble jeg da jeg sjekket posisjonen for Tjøme Båtsenter (side 32), som er oppgitt å være N59° 10’ 05 Ø10° 23’ 91. Tegnet ’ står jo for minutter, men hva betyr for eksempel 23’ 91? 23 komma 91 minutter, eller 23 minutter og 91 sekunder? I og med at antall sekunder ikke kan komme over 60, tolker jeg det slik at det sannsynligvis betyr 23 komma 91 minutter. Forvirringen ble imidlertid total da jeg leste at posisjonen til Lillesand Havn (side 52) var N58° 14’ 85” Ø9° 22’ 70”. Tegnet ” betyr sekunder. Men et antall sekunder kan jo ikke overstige 60! Så vidt jeg fatter, er dessverre ingen av disse tre eksemplene korrekte, og heller ikke til å forstå!
Hvis havnenes posisjon skal oppgis, hadde det vært en fordel at de ble angitt på én og samme måte, med en normal, forståelig konvensjon. Slik det er nå, kan man bare gjette seg til den enkelte havns nøyaktige posisjon.

Terje Bølstad
Drammen

Svar:
Bølstad har selvfølgelig helt rett. Våre posisjonsangivelser har vi fått fra hver enkelt havn, men vår kvalitetssikring har denne gang ikke vært god nok. Vi skal love å rette opp til neste trykte utgave og oppdaterer internettutgaven fortløpende.
Red.

Båtsertifikat

Et interessant tema ble tatt opp i Aftenpostens morgenutgave i midten av mai: Sjøfartsdirektoratet har fått nok av uvettig kjøring med båt på fjorden. Det har veldig mange båtfolk vært i lang tid.
Jeg synes ideen med båtførersertifikat var utmerket. Det er fint at vi kan starte med 16 åringene. Lære dem båtvett og hensynsfull oppførsel på sjøen. Min erfaring er at ungdom på sjøen sjelden er noe problem. Av de båtene jeg vil kalle problembåter som ikke ferdes på fjorden, er kun 10 % ført av en ungdom. De neste 10 % er ferske båtførere som har første sesong med båt og ikke fått lært seg noe om sjøveisregler og ikke vet helt hvordan båten oppfører seg. De fleste av oss har en eller annen gang vært i den gruppen. Den siste gruppen, dvs. 80 % av problembåtene er ført av menn i aldersgruppen 45 – 55 år. De har ikke lært sjøvettregler og har ikke evnen til å vise hensyn. De har gjerne investert i en litt for stor båt og tror at de eier hele fjorden. Noen av dem har vrangforestillingen om at på fjorden skal en ha en grunnpromille.
Jeg har truffet på menn i denne gruppen som har gode argumenter som: Jeg er eldre enn deg derfor har du vikeplikt. Når du ikke har større båt enn den du har, må du tåle at det blir bølger. Gullkjedefaktoren er høy.
Jeg er overbevist om at det er positivt at alle som ferdes på sjøen skal ha bestått en teoretisk prøve. Gjerne båtførersetifikatet. Det bør bli obligatorisk innen en periode på 2 – 3 år å ha bestått båtførerprøven for å føre båt større enn 10 fot eller med mer enn 9,9 hk eller at båten går fortere enn 10 knop. Ett slikt kurs bør være en selvfølge for båtførere. Båtsertifikatet bør være gradert iht. størrelse og fart på den båten som skal føres.
For å kjøre bil må man ha lang teoretisk og praktisk opplæring. Det er vel bare det å kjøre båt og å få og oppdra barn som er unndratt en minimums opplæring. På land forstår alle at det er forskjell på å føre en moped og en tung lastebil. Tilsvarende forskjeller er det på sjøen også.
Overtredelser av fart og andre viktige regler bør straffes så det svir. For staten vil dette med kontroll av båters adferd på sjøen sikkert være en lukrativ inntekt, som kan rettferdiggjøre innsatsen. Og gjøre livet til mange brukere av fjorden mye hyggeligere.
Det er rart at forsikringsselskapene ikke presser på for å få innført denne opplæringen. Det betyr kanskje lite, da det bare er å skru opp forsikringspremien.

Knut G. Solberg

Kom til "kassen"

Jeg ser fram til hver gang Båtmagasinet kommer. Det er hyggelig lesing. Nå er heldigvis båtsesongen i gang, så vi slipper å nøye oss med kun å lese om båtlivet! Leste med stor interesse Jon Winges artikkel om "Sørland i høyeste potens". Det er et kjent område for meg. Har feriert innerst i Isefjær-fjorden stort sett hver sommer siden 1960. Jeg kjente meg godt igjen i artikkelen, men "Kassen" var jo ikke nevnt med et ord! Kanalen mellom Kjerkekilen og Bliksund burde han absolutt ha skrevet noen ord om!
Lasse Wergeland

Svar:
Vi er sikre på at Jon tar en tur innom "Kassen" dersom han ikke har vært der og legger turen om Blindleia i sommer. Klart vi må få med oss det meste! Takk for innspill og god båtsommer til deg også!
Red.

Månedens hilsen

På Båtmagasinets diskusjonsbase Båtplassen på Internett mottar vi glade, sinte, sure og engasjerte innlegg døgnet rundt. Her er så mye interessant stoff at det stadig er fristende å trykke det. Vi plukker et innlegg til hver trykte utgave som "Månedens hilsen" og belønner forfatteren med en T-skjorte. Denne gangen er det signaturen "Bb" som fikk et tips i forbindelse med et problem han hadde med båten og som resulterte i flere hyggelige ting. Vi håper "bb" tar kontakt med oss slik at han kan få seg en ny båttrøye.

Lekkasje løst såre enkelt

Jeg har alltid hatt noe vann i kjølsvinet som jeg ikke har funnet ut av. Sist helg snakket jeg med en båtkollega "ute i skjæra" som ba meg sjekke sikkerhetsventilen på varmtvannstanken. – Det hender den slipper ut noe vann når vannet varmes opp, sa han.
Javel, tenkte jeg, det skal sjekkes. For å finne ut av det bandt jeg en tom cola boks under ventilen og så sannelig, – etter en tur på en drøy time var colaboksen nesten full!! Det vil si 33 cl. Ventilen er det ikke mulig å justere, så for å slippe vannsølet gjorde jeg følgende: På vår båt (Scand Baltic) er det to ferskvannstanker som er nivåregulert med en felles armert slange. Denne går langs skottet i forkant av motoren. Jeg monterte en slangestuss på varmtvannsventilen og et T-stykke på slangen som forbinder vanntankene og ledet "overtykksvannet" tilbake til feskvannsanlegget. Så enkelt!
"Det ble tre ting det", nå sparer jeg vann, jeg slipper vannsøl i kjølsvinet og jeg fikk en hyggelig prat med en båtkollega på Tjøme.
Bb

Dyr båtforsikring

Jeg ser i siste nr. at dere har en artikkel om økning av premiene for båter. Jeg kjøpte i 2001 en ny White Shark 285, og etter mye leting fikk jeg den billigste kaskoforsikringen i Netviq. Premien for det første året var kr. 14.306,-. I 2002 sa Netviq at de hadde regnet feil året før, så nå ble premien kr. 19.537,-. For et par uker siden fikk jeg så et brev fra Norske Sjø, som angivelig har overtatt alle forsikringene til Netviq. Premien som Norske Sjø skulle ha for neste periode var så formidabel at jeg lurte på om jeg ikke kunne lese: Kr. 28.080! Og i tillegg til dette krevde de medlemskap både her og der! Vesta, hvor jeg har mine andre forsikringer, undersøkte så i markedet på mine vegne og jeg fikk forsikret båten hos Quality Broker til en fornuftig premie, kr. 15.335,- altså nesten halvparten av hva Norske Sjø skulle ha! Så mitt råd er: Sjekk hele markedet før du aksepterer en ublu prisøkning!

Jan-Erik Andresen
1412 Sofiemyr

Coronet treff 15. august

Danske Coronet var Europas største båtprodusent på 60- og 70 tallet. Produsenten lanserte sin 21 daycruiser allerede i 1965 og sin weekender i 1967. Båtene er fortsatt populære og daycruiseren lages den dag i dag uten forandringer.
I Sverige har man en egen Coronet-klubb med flere enn 600 medlemmer. De arrangerer treff i Stockholms skjærgård. Noen av medlemmene er norske og interessen for Coronet i Norge er stigende. De ivrigste skal arrangere treff fredag 15. august i bukten mellom Grimsøya og Oustøya i indre oslofjord med kortesje til Middagsbukta senere på dagen. Det henstilles derfor til alle Coronet-eiere å sette av dagen og møte opp.
Ytterligere informasjon finner du på www.coronet.nu eller hos Einar Kindem på telefon 91 36 88 49.
Einar Kindem