Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 13 2006

Prøvekjøring: Buster X

Publisert Sist oppdatert

Prøvekjøring: Buster X


Modulbåten


Finske Buster går stadig nye veier. Modellen Buster X ble nylig lansert - med 16 forskjellige innredningsvalg. Den fem meter lange aluminiumsbåten representerer en helt ny måte å bygge båt på.


TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
FORBRUKSMÅLINGER: LARS H. LINDÉN
Etter at nye Buster Magnum kom på markedet i 2001, har den finske produsenten fortsatt å utvikle sine mindre modeller i samme designlinje. Formene er blitt rundere, og stadig flere komponenter er blitt laget i rotasjonsstøpt plast fremfor aluminium. For få år siden tok de også i bruk avansert utstyr for å sprøytelakkere skrogene på alle sine modeller. Etter at Buster XL så dagens lys som en mindre kloning av Magnumen, har vi måttet vente helt til nå på nye modeller fra Buster.
Lille Buster X har en del fellesnevnere med sine to større søsken, blant annet når det gjelder ytre form. Innvendig er det imidlertid en del som skiller dem fra hverandre.

Innredning
Det er først og fremst innredningsløsningen som gjør Buster X spennende. Ved hjelp av rotasjonsstøpte boksemoduler på 45 og 70 liter kan man totalt innrede båten på 16 forskjellige måter. Boksene festes i dørken med spesielle bolter som er enkle å løsne med hendene. Fjerner man en boks, er dørken under ren og uten sjenerende beslag.
En hel sittebenk akter består av tre sittebokser. Samtlige har stuverom, låsbar luke og pute. Ved behov for mer dørkplass akterover, løsner man bare fire bolter i bunnen av sitteboksene og flytter boksen et annet sted, eller tar den med seg hjem.
Tanken bak konseptet er at man skal kunne skreddersy båten etter egne behov - nær sagt fra dag til dag. Helt forut finner vi et stort stuverom under fordekket. Her har brannslukkeren fått sin plass lett tilgjengelig. En høy og praktisk haifinne (en enkel pulpit) er montert på fordekket sammen med to gode kryssholt. Båtens lanterner kan fjernes helt med enkle grep - de sitter på en liten avtakbar mast forut, og en høyere akter. De høye skrogsidene er forsynt med en solid aluminiumsrekke på toppen.
Den øvrige innredningen er svært fleksbiel, og kan som nevnt komponeres i hele 16 forskjellige varianter. Båten kan forsynes med en eller to konsoller og et betydelig antall varianter av stuverom som kjennetegnes ved at de er brukervennlige og voluminøse. Denne muligheten til selv å bestemme gir kunden stor valgfrihet både økonomisk og praktisk.
Avhengig av konsolløsning kan man også velge mellom flere kalesjevarianter.

Førerplass
Den enkleste versjonen av Buster X har kun en konsoll, plassert litt aktenfor midtskips, og en hel aktersofa som består av tre sittebokser. Her sitter således føreren på akterbenken og kjører. En annen variant er "familieversjonen" med to fremflyttede konsoller, og her sitter man på separate og justerbare stoler foran akterbenken. Har man to konsoller, kan man også montere inn en mellomdør - som i kombinasjon med kalesje gir en veldig god beskyttelse mot vind og regn for inntil fem personer. I begge konsollene er det masse smårom og flaskeholdere.
Førerkonsollen har en fullt akseptabel ergonomi, med brytere, spak og ratt logisk og komfortabelt plassert. Her finnes en viss plass til ettermontering av en liten plotter eller et ekkolodd. Uttak for 12 volt er på plass sammen med et bra kompass.

Sjøegenskaper
Med sitt delvis skumfylte skrog, er lille X en kompakt og trivelig farkost å kjøre. Båten oppleves som langt større enn den er. Med dobbel konsoll er den velbalansert og trygg, med myke og stille gangegenskaper. Med kun en konsoll får båten en sjenerende slagside mot styrbord som krever kompensasjon med trimplan eller vekt. X-en har, som storebror Magnum, en svært moderat planingsterskel som gjør det lett å finne en uanstrengt marsjfart.
Vi har testet nye Buster X med en 60-hester som er minste anbefalte motorstyrke og en 80-hester som er den største. 60-hesteren strekker til mer enn nok på enkleste versjonen der føreren og passasjeren sitter lengst bak på akterbenkene. Toppfarten havner rett over 30 knop med to personers belastning. Med 60-hesteren får den lettdrevne båten en god drivstofføkonomi med ca halvliteren per nautisk mil ved en marsjfart på ca 25 knop. Den åpne versjonen av Buster X responderer raskt og er livlig å kjøre. Man får litt sportsbilfølelse sammenlignet med den mer velutstyrte versjonen som vi testet med en 80-hester.
I den sistnevnte modellen sitter man lengre frem og får en annen fordeling av vekten. Dette gir en noe roligere gange i sjøen, og i denne versjonen har Buster X omtrent de samme sjøegenskapene som Buster XL som kom for et års tid siden. 80-hesteren gir en toppfart på straks under 35 knop og ved 25 knops fart har denne versjonen et forbruk på ca 0,6 liter per nautisk mil. Til tross for at dette er den største anbefalte motorstyrken, er det likevel ikke for mye på akterspeilet. Velger man den mest innholdsrike innredningen og laster inn opp til fem personer i Buster X, er 80-hesteren det beste alternativet til familieversjonen.

Konklusjon
Med Buster X har produsenten introdusert en ny måte å tenke båt på. Et fleksibelt og praktisk båtkonsept med utmerkede sjøegenskaper, som bærer preg av å være gjennomprøvd før det gjøres tilgjengelig i markedet.

Data - Buster X

Opplysninger:Bjørn Fjellhaug AS, Bergen. Internett: www.busterboats.no

Lengde:5,15 meter
Bredde:2,06 meter
Vekt uten motor:480 kg
Motor:60-80 hk
Drivstoff:75 liter
Antall personer:7
Pris standard båt uten motor:129.000 kroner