utgave nr 12 2009

Opp-ned-påhenger

Det ser ikke ut til at finanskrisen har lagt noen demper på utviklingsarbeidet blant påhengsmotorprodusentene. Suzuki kommer nå med en helt ny 60 hester, en 8-hester og en 9,9-hester. Signalene tyder på at både 40 og 50-hesterne kommer i nye versjoner og deretter følger 15 og 20-hesterne.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: HANS DUE

Stikkordet er mindre, lettere og mer bensingjerrige motorer. Da Suzuki nylig viste fram sin splitter nye 60-hester på innsjøen Lago Maggiore ved Stresa nær Milano i Italia, var det stolte japanere som kunne fortelle om utviklingsarbeidet med den nye motoren, men som bonus slengte de også på splitter nye 8 og 9,9-hestere. Og Suzuki er tro mot firetaktsteknologien. I ly av en sommervarm aften ved den vakre innsjøen, røpet Suzuki-folket at det nok ville bli utvikling i det større motorsegmentet også, og at grensen ved 350 hk på påhenger nok ville bli sprengt. Antagelig betyr det at det kommer en 375 hk eller 400 hk om ikke alt for lenge. Mye avhenger av om det amerikanske markedet er modent for det, for det er her det store markedet er for den type motorer – vel og merke uten en finanskrise hengende over hodet. Og kjenner vi japanerne rett, er nok en prototype av en sånn monstermotor allerede klar for uttesting.

Opp-ned
Den nye 60-hesteren er på mange måter bygget opp uten de helt store tekniske fiksfakserier. Man har stort sett holdt seg til det kjente og kjære, men har klart å spare en del vekt. Den tresylindrede motorblokken med sylindervolum på 941 ccm er imidlertid montert slik at registerreima ligger under blokka – altså mer eller mindre opp ned i forhold til det som er vanlig. Dessuten blir det feil å kalle det en registerreim, for Suzuki har brukt kjededrift isteden. Registerkjedet går i et oljebad og har hydraulisk stramming og skal etter sigende være vedlikeholdsfri. I tillegg har man laget en ny oljepumpe som gir bedre oljeflyt i motoren. En kraftigere dynamo gir hele 19 Ampere, hvilket skulle være godt nok for en rekke installasjoner som krever strøm. Motoren har også fått en tilt-stopp funksjon som gjør at man kan stille inn hvor mye motoren skal tiltes opp hver gang med tanke på eventuelt trange motorbrønner.

Men vekten og de ytre mål er kanskje det mest iøynefallende. I kortstammet versjon veier 60-hesteren bare 102 kg. Det vil si at Suzuki har redusert vekten med 42 prosent i forhold til sin tidligere 60-hester som veide 162 kg. og var firesylindret. De ytre målene er også vesentlig redusert, og motoren ser nesten puslete ut på akterspeilet på de båtene vi fikk prøvekjøre den med.

Motoren virker meget responsvillig, spesielt på båter i 16-17 fots klassen. Suzuki hadde satt opp flere rigger med den nye motoren, men den vi likte aller best var en Buster X med lengde på 5,15 meter (ca 17 fot). Selv med fire voksne om bord hadde ikke motoren store problemer med å få båten i plan. Drivstofføkonomien er også meget god. Motoren topper på 6.300 omdreininger, og her ligger forbruket på ca 19,5 liter pr. time. I behagelig marsjfart på 4.000 omdreininger drikker motoren bare 5,8 liter pr. time. Det skulle tilsi at man under ideelle forhold skulle kunne kjøre en tur fra Tjøme til Skagen på en 25 liters tank.

Alt på rorkulten
Ytterligere to nye motorer viste Suzuki fram, en 8-hester og en 9,9-hester. Det er i utgangspunktet samme motor, en to-sylindret firetaktsmotor på 208 ccm sylindervolum. Suzuki har lagt alle betjeningsfunskjoner som girskift, gass og friksjonskontroll av gassen inn i rorkulten. Systemet minner en del om det som Mercury har hatt tidligere, bortsett fra at på Suzukis utgave er gass og gir separat. I tillegg er det en enkel spak i forkant av motoren for friksjonsregulering av sving.

Også på disse motorene har Suzuki knappet inn på både vekt og størrelse. Den manuelle versjonen i kortstammet utgave veier bare 39,5 kg, hvilket er 4,5 kg mindre enn forgjengeren. Motoren kan leveres både med manuell og elektrisk start. Vi opplevde motoren som behagelig og stillegående opp til marsjfart, men grovere i målet på toppfart slik alle firetaktere er.
DATA SUZUKI DF60

MODELL DF60T DF60TH
Motortype 4-takt DOHC 12-ventilers
Drivstoffsystem Multi Point Sequential Electronic Fuel Injection
Startsystem Elektrisk
Vekt i kg S: 102
L: 104,
X: 107 L: 108
Antall sylindre 3 i rekke
Sylindervolum cm3 941
Boring og slaglengde i mm 72.5 X 76.0
Maks effekt kW (HK)/omdr./min. 44.1 (60)/5800
Maks turtallsområde omdr./min. 5.300 – 6.300
Styring Ratt Rorkult
Generator 12V 19A

DATA SUZUKI DF8 OG DF9,9
MODELL DF8 DF9,9
Motortype 4-takt DOHC 12-ventilers
Drivstoffsystem Forgasser
Startsystem Manuell og elektrisk
Vekt i kg Manuell
S: 39,5
L: 42,
Elektrisk
S: 41
L: 43,5
Antall sylindre 2 i rekke
Sylindervolum cm3 208
Boring og slaglengde i mm 51 X 51
Maks effekt kW (HK)/omdr./min. 5,9 (8)/ 5.200 7,3 (9,9)/5.700
Maks turtallsområde omdr./min. 4.700-5.700 5.200-6.200
Generator Manuell: 6A, Elektrisk: 12A