Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 3 1999

Motortest: Diesel mot bensin

Publisert Sist oppdatert

Motortest:


Diesel mot bensin


I 25 knop er en moderne firetakts påhenger både stillere og mindre tørst enn en dieselmotor. Vi har gjort en unik sammenligningstest mellom Volvo Pentas 4-sylindrede 98 hk. dieselmotor og Yamahas nye firetakter på 100 hk.

Tekst og foto: Lars H. Lindén
Norsk bearbeidelse: Hans Due

For at testen skulle bli så nøyaktig som mulig, ble begge motorene montert i to identiske Buster Magnum aluminiumsbåter.
Volvo Pentas 4-sylindrede dieselmotor med modellbetegnelsen TAMD 22P/SX ble presentert første gang for drøyt tre år siden. Stammemotoren kommer fra engelske Perkins, og SX-drevet fra amerikanske OMC (Outboard Marine Corporation). I ettertid har Volvo Penta forsynt motoren med turbolader, ladeluftkjøler og en del andre finesser.
Denne 2-liters direkteinnsprøytede dieselmotoren ble presentert som et alternativ til påhengsmotorer i samme effektklasse på planende båter i størrelser opp til ca. 6 meter (ca. 20 fot). I 1998 ble denne motoren montert som standardmotor i bl.a. finske Buster Magnum.

Ny 4-takts teknologi

Yamahas 4-takts påhenger på 100 hk. ble premierevist første gang i september i fjor. En ny konstruksjon som skal møte de kommende miljøkravene for eksosutslipp og støy. Motoren er firesylindret med et sylindervolum på 1,6 liter, og har finesser som 16 ventiler og doble overliggende kamaksler. Også denne motoren skal passe perfekt for båter i 6-metersklassen.
Begge testbåtene ble lastet med nøyaktig samme vekt i antall personer og drivstoff, men på grunn av høyere vekt på dieselmotoren, veide denne båten 1050 kg. mot ca. 800 kg. for båten med påhengeren. Det skiller ca. 175 kg. i vekten på motorene og i tillegg kommer noen kg. for motorluker til dieselutgaven.

Påhenger i teten

Allerede ved første gasspådrag tar påhengeren føringen og kommer raskt opp i planingsfart, lenge før dieselmotoren. Påhengeren sparker fra direkte når man gir gass, mens dieselen først kvikner til når turboen starter etter et par sekunder. Toppfarten kommer opp i 36 knop for påhengeren, mens dieselutgaven gir seg ved 31 knop. Denne fartsforskjellen holder seg også når men trekker av 500 og 1000 omdreininger. Men når man trekker av enda mer på gassen, klarer ikke Volvo-dieselen lenger å holde båten i plan. Ved en turtallsreduksjon på 1500 omdreininger under maks, synker farten til bare 14,6 knop for dieselutgaven, mens påhengeren fortsatt holder båten i ca. 25 knops fart.

0,6 liter pr. nautisk

Drivstofforbruket i liter pr. time er betydelig lavere (ca. 6 liter) for dieselmotoren kontra påhengeren, både ved toppfart og marsjfart, men regner man om forbruket til liter pr. nautisk mil, blir forskjellene minimale.
Ved en toppfart på 31 knop, trekker Volvo-dieselen 0,84 liter pr. nautisk mil, og ved 22 knops fart er forbruket på det laveste med 0,7 liter pr. nautisk mil.
Yamahas nye firetakter trekker 0,89 liter pr. nautisk mil med toppfart på 36 knop. Men ved 22 knops hastighet har påhengeren et forbruk på bare 0,6 liter pr. nautisk mil. Det er ca. 15% lavere enn dieselmotoren. Tar vi hensyn til drivstoffprisene, er bensinutgaven omtrent dobbelt så dyr å kjøre pr. nautisk mil som dieselutgaven.
Støynivåene er ganske like på toppfart. Dieselmotoren målte vi til 87 decibel og 88 decibel for påhengeren. Støyen ble målt ved førerplass i ørehøyde. Men sammenligner vi støyen ved samme fart (25 knop), fikk vi 85 decibel med dieselmotoren og bare 79 med påhengeren. Også her er påhengeren den store vinneren i denne testen.

Fordeler diesel/bensin

En dieselmotor har en mye høyere annenhåndsverdi enn en påhenger. Dieselmotoren er utstyrt med ferskvannskjøling som gir mindre korrosjonsskader innvendig. Mekanisk innsprøyting og intet tenningssystem kan også gi en noe høyere driftssikkerhet over tid. Dieselmotorer anses også som mer brannsikre enn bensinmotorer. Men så vidt vi vet, har det ennå ikke vært noen tilfeller der en moderne påhengsmotor har begynt å brenne.
Påhengsmotorens store fordel ligger i den lave vekten i forhold til effekten. Dette gir både bedre fart og akselerasjon. Med nye firetaktsteknologi får man dessuten mye renere og stillere gange samt mye mindre bensinforbruk. Sist, men ikke minst – prisen! Med en påhenger blir vår testekvipasje ca. 43.000 kroner billigere. Til tross for forskjellen i pris på bensin og diesel, må man allikevel kjøre 17.200 nautiske mil lenger med påhengeren enn med dieselmotoren før prisforskjellen er utlignet.

Data testbåter

Buster Magnum

Lengde:6,20 m.
Bredde:2,20 m.
Vekt u/motor:ca. 620 kg.
Pris båt u/motor:kr. 156.000,-
Ca. pris m/ Volvo Penta TAMD 22P/SXkr. 298.000
Ca. pris m/ Yamaha F100Kr. 254.000

Data motorer

MotorfabrikatVolvo PentaYamaha
ModellTAMD 22P/SXF100
Propelleffekt98 hk100 hk
Antall sylindrer44
Sylindervolum2000 ccm1596 ccm
Maks turtall45006000
Vekt337 kg162 kg
MotortypeInnenbordspåhengsmotor
drivstoffDieselbensin

Testresultater


Mrk. Tall med uthevet skrift viser forbruk og støy ved en marsjfart på ca. 25 knop.

MotorVolvo PentaYamaha
Belastning2 pers2 pers
Propell21 tommer21 tommer
Vekt båt + motor1050 kg800 kg
Toppturtall44506000
Fart i knop
Toppturtall30,836,2
- 500 omdr.26,032,4
- 1000 omdr.21,629,0
- 1500 omdr.14,625,4
Drivstoff i liter/time
Toppturtall26,032,0
- 500 omdr.19,026,8
- 1000 omdr.15,222,2
- 1500 omdr.11,818,0
Drivstoff i liter/nautisk mil
Toppturtall0,840,89
- 500 omdr.0,730,83
- 1000 omdr.0,700,76
- 1500 omdr.0,810,71
Støy i dbA
Toppturtall8788
- 500 omdr.8587
- 1000 omdr.8385
- 1500 omdr.7979