utgave nr 11 1998

Masse smånyheter

Publisert Sist oppdatert

Lynrask allbruksbåt


Hva skal du med en 33 fots åpen båt som gjør over 60 knop? Så fort går i hvert fall den nye Cigarette 33 ifølge en pressemelding fra produsenten, Cigarette Racing Inc. Da må båten utstyres med 2 x 250 hk Mercury påhengere. Når vi kaller den allbruksbåt, er det fordi den ifølge produsenten er egnet til vannskikjøring, fiskebåt, wakeboarding og som dykkerbåt. Båten har alt du kan tenke deg av snadderutstyr som egen plass til dykkerflasker, stereeoanlegg med fire høyttalere, VHF, Kiekhafer/Gaffrig gass og gearspaker, fiskekasse, iskasse og mye mer. Prisen? Den må du ringe produsenten om. Telefonnummeret er: USA (305 9314564)

Svenske Batboat lages i USA


"Batboat", eller B28, som den svenske konstruktøren Ocke Mannerfeldt har tegnet i et prosjekt sammen med Volvo Penta, skal produseres i USA. Dette er kanskje det mest spennende "entype-prosjektet" på racingsiden på lenge. Blir det suksess i USA, er gullegget lagt - kanskje for en verdensomspennende entypeklasse. I første rekke baserer man seg på å produsere 50 båter i året i USA. Båten produseres også i Norge av Competitive Composite på Rolvsøy.

Kjempebot til Brunswick


Brunswick, som eier Mercury, Mercruiser, Mariner og Force, er blitt ilagt en bot på kolossale 133 millioner dollar. Saksøker er en gruppe uavhengige båtbyggere som mener Brunswick forfordeler sine egne båtfabrikker. De eier som kjent de største i USA, Bayliner, Sea Ray og Boston Whaler. Argumentet er at disse fabrikkene får bedre priser på motorer enn de uavhengige og at det derved blir skjev konkurranse. Brunswick har 90 prosent av hekkaggregatmarkedet i USA.

Fleksibel svensk båthenger


En effektiv båthenger trenger bare en mann under sjøsetting og opptak. Det eksisterer diverse versjonerer og systemer på markedet og en ny type hengere ble lansert i Stockholm nylig. Bålsta-Släpet har automatisk selvjusterende støttehjul som føyer seg etter båtens bunnform. Modellen på bildet 14153, passer for båter i størrelsen 5 - 7 meter og med maksimumsvekt på 1100 kg. Totallengden er 6,5 meter og bredden 2,0 meter.
Opplysninger: Bålsta-Släpet AB i Bålsta, Sverige. Tlf.: 0046 171 46 80 50. Fax: 0046 171 46 80 59.

Bedre smøring=mere krefter


Mercruisers "muskeldrev" Six Drive er redesignet for å kunne benytte noe man kaller et "dry sum system" på smøresiden. Det resulterer i bedre oljeøkonomi da man kun bruker en femtedel av det vanlige oljekvantumet. Oljen tilføres via en pumpe i gearhuset. Dette gjør at det sprøytes en nøye tilmålt mengde olje over de utsatte bevegelige delene. Kombinasjonen av et lavere oljekvantum og høytrykkspumpen reduserer friksjonen og gir så mye som 50-80 hk mere, hevder produsenten i en pressemelding. Drevene leveres til V-åtter big block - motorene 800 SC og 900 SC.
Opplysninger: Marine Power Ltd.: Tlf.:22 30 02 85.

To franske søstre


Dufour, Frankrikes nest største seilbåtprodusent, bygger nå et par meget interessante motorbåter. 31 foteren Blue Elite og lillesøster Blue Heritage på 26 fot har begge vært vist på de internasjonale hølstmessene i år. I begynnelsen av november ble de lansert for det svenske markedet under utstillingen i Stockholm.
Det er det franske designerfirmaet J & J som står bak både seil-og motorbåtene, og det fornemmer man sterkt og entydig positivt. At seilbåtprodusentene generelt er dyktige på praktiske og elegante innredningsløsninger- og detaljer, burde være opplest og vedtatt. Båtene skal i følge den svenske importøren Beckerbåt og det danske båtbladet Bådnyt, være stabile og lettmanøvrerte både i lave og høye hastigheter.
Standardutrustningen er sjeldent omfattende med kjøleskap, komfyr, gardiner og tepper, varmtvann, dusj på akterdekket, teakdekk, baugpropell, elektrisk ankerspill, reservebatteri, landstrøm, batterilader, radio og CD-spiller, elektriske og manuelle lensepumper, hydrauliske trimplan og bysse med skaffetøy for seks personer.
Lillesøster er motorisert med en Volvo Penta diesel på 150 hk og Elite 31 en 230 hk Yanmar diesel, begge med strak aksel.
Opplysninger: Yacht Service på Lysaker. Tlf.: 67 58 15 36. Fax: 67 58 03 51.

Smarte TV-fester


FSI i USA har laget disse smarte festene for fjernsynsapparater. Festene settes fast med en spesialtape som ikke skader noen overflate. Hvis du bruker festene i to hjørner, holder de opptil 22 kg.
Opplysninger: FSI, tlf.: USA 818-994-6398, eller E-post: fastening@earthlink.net

FICHT på 200 og 225 hk.


I tråd med den nye OMC-strategien, vil nye FICHT-motorer (direkte bensininnsprøyting på totaktere) kun komme i Evinrude-versjon. Neste år vil man komme med nye V6-ere på henholdsvis 200 og 225 hk. med det OMC (Outboard Marine Corporation) kaller for 2.generasjon FICHT.
Den nye generasjon av FICHT-motorer skiller seg fra den forrige ved en modifisert bensininnsprøyting og en ombygget bensinforstøver, en tenningsmodul kombinert med strømforsyningsenheten og en forbedret svinghjulsvifte. Softwaren i dataenhet og tennpluggene er oppgradert samtidig som man har gjort visse forandringer med bensinpumpen.
Evinrude-motorene med FICHT-systemet blir nå å få kjøpt i størrelsene 90 hk, 115 hk, 150 hk, 175 hk, 200 hk og 225 hk.

Lettvektskatte


Denne lettvektskatamaranen er laget i skumfyllt mykplast, og skal ifølge en pressemelding fra produsenten, gjøre over 30 knop med en 25-hesters påhenger. "Båten" har 340 kilos lastekapasitet og skal konkurrere med vannscootere o.l. fordi den er svært mye billigere. De to pongtongene har "uavhengig" oppheng og flekser i sjøen. "Velegnet til offshorebruk" hevder produsenten. Tvilsomt mener vi. Skulle du likevel fornemme at farkosten har noe i vårt kystklima å gjøre, så ring Gerrit van Veen i Nederland. Telefonnummeret er 0031 30 266 0303.

6 kniver med felles skaft


Kokkekniv, brødkniv, fileteringskniv, kjøttsag, forskjærsblad og universalkniv med felles skaft som skiftes på få sekunder, høres ut som en meget praktisk løsning ombord. Særlig når knivbladene er laget av rustfritt høykarbonstål og knivskaftet er i et anti-skli materiale. Bladene og skaftet leveres med et nylonetui som sammenbrettet måler 22 x 16 x 2 cm. Alle bladene er 15,2 cm lange, bortsett fra universalkniven som bare er 9,4 cm lang. Knivsettet koster kr. 1079 og med på kjøpet får man kokeboken "Wild Game Recipes" som omfatter flest oppskrifter på fisk og vilt.
Norsk importør: Viking International Products AS i Oslo. Tlf: 22 43 70 90. Fax: 22 43 71 75.

Båtmesse i Madrid


At spanjolene har sin båtutstilling i Barcelona nå i november (28.11 - 6.12) for 37. gang og at de også har sin vårmesse i Palma på Mallorca for 17. gang, er på linje med alle våre egne båtutstillinger i de forskjellige kystbyer i Norge. At de nå i Spania også til våren arrangerer en stor båtutstilling i Madrid, er overraskende. Fra 10. - 14. mars åpner åtte haller i hovedstaden sine dører for publikum og presenterer et bredt utvalg av små og større båter, motorer og utstyr, fiskesaker, vannsport og opplæringstilbud om manøvrering og sikkerhetstiltak.
Dette er vel et klart signal om at båtlivet også i Spania nå sprer seg innover i landet og utover i folkemassene. Båtlivet er ikke lenger bare for kystbefolkningen eller de med mye penger.

Londonmessen på CD


Alle som besøker den store messen i London fra den 7.-, til 17. januar, vil få med seg en CD der hele messen er samlet, skriver Motor Boat & Yachting. Den kan du ta med hjem og oppleve messen fra godstolen. CD-en skal lages i 50.000 eksemplarer.

Riva solgt


Det berømte italienske båtbyggeriet Riva, er solgt igjen. Denne gangen er det et investeringsfirma i London som er kjøper, og man tror at prisen har vært nær 50 millioner norske kroner. Den forrige eieren kjøpte Riva for over dobbelt så mye i 1990, og kan vel ikke sies å ha gjort noen stor forretning. Man bygget dengangen 55 båter i året og man trodde Riva ville vokse til båtenes Rolls Royce. Det skjedde ikke. Nå bygges 30 båter i året - mange av dem er dessverre temmelig gammelmodige i forhold til konkurrentene.

Fransk walkaround


Den franske Ombrine 700, en walkaround fra den franske storprodusenten Beneteau, har vært på det norske markedet en stund. Nå kommer storesøsteren, Ombrine 900, også den en walkaround, men med ganske romslige bofasiliteter. I tillegg til den tradisjonelle u-sofaen forut, finnes også en såkalt midtlugar med to sengeplasser og toalett-og dusjrom. Interiøret er i kirsebærtre.
Båten motoriserers med 2 x 180 hk eller 2 x 205 hk Mercury, får vi opplyst fra den norske importøren.

DATA:

Norsk importør: Aliboats AS i Arendal. Tlf.. 37 02 84 50. Fax: 37 02 84 51.

Lengde o.a.9,40 m
Bredde3,20 m
Dypgående0,50 m
Vekt3,8 tonn
Max motorer:2 x 205 hk
Drivstoff420 liter
Ferskvann160 liter

Ny OMC-strategi


Amerikanske OMC (Outboard Motor Corporation) som lager Johnson og Evinrude-påhengerne, har endret strategi for de to motormerkene. Inntil nå har motorene vært identiske, men med forskjellige navn og farger. Nå deler man modellutvalget slik at alle såkalte hi-tech motorer skal samles under Evinrude-logoen, mens Johnson-navnet brukes på alle konvensjonelle totaktere.
Evinrude skal altså overta alle direkteinnsprøytede totaktere fra 90 hk – 225 hk. gjennom FICHT-teknologien samt alle firetaktere (innkludert de nye 40- og 50-hesterne som man har kjøpt fra Suzuki) opp til 70 hk. I Johnsons program inngår de vanlige totakterne mellom 2 og 250 hk. samt at Johnson etter hvert skal overta "gammel" FICHT-teknologi når den foredlede FICHT 2 i Evinrude-drakt kommer på markedet.

Pustende propell


Mercury Marine Propellers Company har sendt ut en pressemelding om en ny propellkonstruksjon. Oppfinnelsen er allerede patentert og gjør det mulig å skreddersy propellen etter spesifikke båt- og motorkombinasjoner. Systemet muliggjør rask finjustering i forhold til blant annet temperaturen ute. Akselerasjonen og tiden det tar å få båten i plan, justeres også enkelt ved å forandre åpningen på propellens "pustehull". Hullene gjør at eksosen blir dratt gjennom hullene bak bladene og gir derved luft til vannet rundt propellen. Dette reduserer propellens drag, noe som gjør at turtallet øker og akselerasjonen forbedres.
Ved å justere størrelsen på hullene, kan man også justere propellens "bitt" i vannet. Pluggene finnes med fire forskjellige åpninger, og er enkle å skifte.
Opplysninger: Marine Power Ltd.: Tlf 22 30 02 85.

Knalltest for Saga 26


Saga 26 fikk en knalltest i det seriøse engelske motorbåtbladet Motorboat & Yachting. Blant annet skriver testkjøreren at båten ble prøvet under vanskelig og hard sjø utenfor innseilingen til Poole Harbor. -Dette er en av de få båtene jeg har testet som ikke smalt og slo under disse forholdene. Det skrytes også av hvor økonomisk båten går med en 88 hk Yanmar motor og hvor flinke Saga og konstruktøren, Båtmagasinetskribenten Eivind Amble, har vært til å lage en båt som fungerer under alle værforhold. I det hele tatt en knalltest for Saga. Bra!

Silver – robust og kompakt

Finnene har lang tradisjon i å bygge aluminiumsbåter, men det er Buster fra Fiskars som er den mest kjente. Silver er et nytt merke her på berget og disse båtene skiller seg fra de øvrige aluminiumsbåtene ved at det har en innerliner i glassfiberarmert polyester.
Vi har prøvekjørt et par av Silver-modellene i forbindelse med prøvekjøring av nye Mercury/Marinermotorer på den svenske vestkysten. Det var et hyggelig møte, spesielt fordi vi i utgangspunktet ikke er spesielt begeistret for aluminiumsbåter i denne størrelsen. De har virket for lette og bråkete i sjøen. Så ikke med Silver. Førsteinntrykket er et stivt, robust og kompakt skrog med gode sjøegenskaper. Vi merket ikke metallplatelyder, og selv om man sparer noe vekt ved bruk av aluminium, virket likevel båtene stabile.
Silver leveres i fem størrelser fra 13 til drøyt 20 fot, og innenfor hver enkelt båtstørrelse finnes det forskjellige innredningsalternativer. Noen utpreget billige båter er det ikke. 13-foteren Colibri har en utsalgspris på kr. 39.100,- uten styrekonsoll, vindrute og rekke, mens dyreste utgave er Eagle Cabin på 210.000 kroner.
Importør er Kalnes Båtagentur. Tlf: 69 14 37 96.

"Båtsko"


Denne Sebago-skoen er definitivt vanntett, gjør et par tre knop og skal brukes som PR - gimmick på båtmesser. Med en fire-hesters påhenger på 18 fot er skoen tvilsomt særlig havgående.

Styringssmøring


Dette smarte smøresystemet for styringer er laget av Davis Instruments i USA. Det består av en smørenippel med pakning, en slange og en flaske spesiealolje. Du som en gang har hatt en båt med treg styring, vet hvor mye det skal til for å få skikkelig med smøring inn i kabelen. Spesialoljen du presser inn i styrekabelen gjør at den ikke fryser, selv ved temperaturer ned til 40 minusgrader, hevdes det i en pressemelding fra bedriften. Systemet er enkelt å montere, og passer både for styringer til innenbords-, utenbords- og hekkaggregatstyrninger. Opplysninger: Ingvald Skaane A/S, tlf.: 33 04 14 82. Internett: https://www.batmagasinet.com/webhavn

Enklere ombordstigning


Scandinavian Sail-& Motorboat Show ble nylig arrangert for andre gang i Stockholm. Av nytt utstyr ble denne baugstigen/leideren lansert. "Stegpeket" kaller produsenten, Oskarshamns Marina, oppfinnelsen som skal være lett å montere på de fleste båter. Med et håndgrep dras trinnet, eller steppet ut og et håndtak og selve trinnet utløses. Nyheten finnes i to versjoner, en for båter med dreggluke forut og en uten.
Opplysninger: Oskarshamns Marina AB. Tlf.: 0046 491 77777. Fax: 0046 491 77795.

Twin Disc med vannjet


Twin Disc – som er kjent for sine marinegear – har laget et vannjetaggregat koblet til en Yanmar 350 hk-dieselmotor som man har prøvd ut på en 28 fots Sea Vee skjærgårdsjeep. Testen, som ble utført av det amerikanske bladet Trailer Boats, ble i følge produsenten meget vellykket.
Aggregatet kan forøvrig kobles til en hvilken som helst motor, men passer spesielt godt for såkalte turtallsterke motorer. Ved 3.000 – 3.300 omdreininger får man best effekt ut av vannjetaggregatet.
Kombinasjonen skal egne seg godt for fiskere, med gode såkalte trolling-egenskaper, god akselerasjon, og mulighet for å ferdes i ekstremt lavvann. Om vannjetaggregatet skulle suge inn fremmedlegemer, kan man raskt geare om aggregatet slik at vannstrømmen reverseres og man blåser ut fremmedlegemene. Gass og jetpumpen kan kontrolleres elektronisk med Twin Discs eget kontrollsystem, slik at man får en enspakskontroll med fingertuppfølsomhet.
Ytterligere opplysninger: Progress AS. Tlf: 22 35 67 50

Uttern 5602 med bra skrog


Vi skal ikke stikke under en stol at vi ikke bestandig har vært like begeistret for Utternbåtenes skrog, men de siste årene er det stadig kommet forbedringer. Nylig hadde vi gleden av å prøvekjøre modellen 5602, en skjærgårdsjeep med plass til seks personer ombord og godkjent av Marine Power i Sverige med motorer fra 50-90 hk. Dog kjørte vi båten med en 115-hester, som vi synes passet bra til denne båten. Marine Power er inne på samme tanken som oss, og søker å godkjenne båten for denne motorstørrelsen.
Dette er faktisk et av de beste Utternskrogene vi har kjørt. Villig respons på powertrim'en, båten skyter raskt i plan, og båten virker trygg og stabil selv i hastigheter rundt 38-40 knop. 18-foteren er dessuten solid bygget og har utmerket finish.

Data


Lengde:5,55 m.
Bredde:2,20 m.
Vekt u/motor:620 kg.
Motor:50-90 hk.
Pris:ca. kr. 161.000,- m/ 90 hk.
Importør:Marine Power Int. Ltd.. Tlf: 22 30 02 85

Windy "WinTec"


Modellbetegnelsen er "Mirage", men et stykke nede i kladden til brosjyretekst dukker betegnelsen "WinTec" opp. Neste vår/sommer skal bedriftens nye 25-foter lanseres for et kresent publikum.

Administrerende direktør i det Trygve Hegnar-eide båtbyggeriet sier at WinTec er en laminatstruktur som er utviklet som et eksperiment i samarbeid med Windys huskonstruktør Hans Jørgen Johnsen. Den består av en sammensetning av vevde fibre fra norske Devold, divinycell og vanlige polyestere, noe som ifølge brosjyreteksten skal gi optimal styrke, uovertruffen stivhet og et minimum av støy i båten. Alt dette blir nok sårt tiltrengt når man tar fram 50-knops tallet i brosjyren. Det er fort på vannet og krever mange og kloke tanker før G-kreftene skal slippes løs på båt, fører og passasjerer.
Dette er ingen båt man legger seg langsetter fjellet i en uthavn med. Her er dollbordet borte, og adgangen til land er enten over akterenden eller gjennom luken i vindruten. Kundegruppen er med andre ord en helt annen enn turbåtfolket. Som du ser av tegningene, kan båten leveres med teak på dørker, plattform og dekk. Dette er ekstrautstyr. Teaken i kombinasjon med akterspeilet i epoksybelagt teakfinish, gir båten et solid preg, mens detaljene rundt instrumentbordet er i hypermoderne karbonfinish, som vi kjenner fra det siste innen bil og motorsykkeldesign.
Selv om hele konseptet er sportslig, er det lagt inn do, håndvask, og kjøleboks. U-sofaen ute kan gjøres om til solseng. Salongen under dekk kan ominnredes og gi soveplass for to.

DATA:

Opplysninger: Windy Boats A.S., tlf.: 37 09 56 00.

Lengde:7,66 m
Bredde:2,50 m
Vekt inkl. motor:ca 1900 kg
Drivstofftankca 300 l
Ferskvannstank:ca 70 l