utgave nr 11 2004

Båtfolk: Einar Johan Hareide - designer

Publisert Sist oppdatert

Båtfolk i fokus: Designer Einar Johan Hareide med bredside mot plastbåtdesign

-

Likner sanitærporselen

- Design av plastbåter har slående likheter med sanitærporselen, mener Einar Johan Hareide (45). Bil-, båt- og industridesigneren etterlyser mer nytenkning innen båtdesign. Selv drømmer han om 118 fots Wally og bruker gjerne fritid i sin tresnekke fra 60-tallet.

TEKST: JØRN SØDERHOLM

Sanitærporselen? Her har vi altså en godt over gjennomsnittlig designkompetent mann - som gjerne vil tjene penger på å designe båter - som sier at plastbåter har slående likheter med toaletter og vaskeservanter. Det må vel med velvilje sies å være dristig? Vi drister oss til å be om en utdyping.

Alt er likt

- Alt er likt. Hvitt, blankt og med runde former. Det er ikke galt i og for seg, det er mange funksjonelle grunner til å lage runde former og blanke overflater. Det er lett å holde rent, for eksempel. Men det er forferdelig fastlåst, uten nytenkning. På den ene siden finner vi en slags snekkenostalgi med fakede bordganger, på en annen har vi digre hel- og halvvulgære fallossymboler med flere etasjer, tilføyer Hareide.
Han må ut av Norge for å finne eksempler på hva han mener er god båtdesign. Drømmebåten, sett bort fra økonomi og andre begrensninger, er en 118 fots stealthpreget farkost fra Wally Yachts. Med nær 17.000 hk fra tre gassturbinmotorer kan det karbonbygde fartøyet cruise 400 nautiske mil i 60 knop.
- Wally er fremst i verden på nyskapende båtdesign. Pershing kanskje det fremste verftet når det gjelder båter med konvensjonelt utseende, og de blir kopiert av "alle" andre.
- Wally og Pershing, det er temmelig voldsomme greier. Hva med normale båter, som faktisk brukes av nordmenn. Skjærgårdsjeepen, for eksempel..?
- Skjærgårdsjeepen var en helt ny tanke da den dukket opp på midten av 80-tallet. Èn produsent hadde en ny idè, og laget et helt nytt marked. Siden har kopiene dukket opp på rekke og rad. Skjærgårdsjeeper selger som aldri før, 20 år etter. Vinneren på markedet er den som kan komme opp med nye ting. Da slipper man å selge på pris. Alle som kommer etter nyskaperen på markedet blir målt mot den som var først, fremholder Hareide.
Han skulle gjerne tatt på seg et designoppdrag der han kunne fornye skjærgårdsjeepen. Han mener finske Buster også er et eksempel på vellykket båtdesign.
- Busters båter er tøffe. Utseendet er ærlig; et resultat av byggematerialene. Det er viktig for all god design å ikke gi seg ut for noe man ikke er, sier han. Referansen til "bordgangene" på de fleste plastsnekkers fribord er tydelig.
- Vet ikke folk bedre, siden "dårlig" designede båter selger godt?
- Nei, det skal jeg være forsiktig med å påstå. Man skal ikke undervurdere markedet og publikum. "Dårlig" design kan fungere godt på enkelte markeder. Stressless, for eksempel. Den vil aldri få noen designpris, men den har vært en stor suksess på det internasjonale markedet fordi den treffer en viss målgruppe.

Saab

På begynnelsen av 80-tallet studerte han industridesign i Sverige og bildesign i Detroit, USA. Han begynte som designer i Saab i 1985. Bortsett fra et par år hos Mercedes Benz ble han hos svenskene helt til han startet firmaet Hareide Designmill i Moss i 2000. Fra 1994 var han designsjef i Saab, og sto for utformingen av 9-3 og 9-5.
Hareide Designmill har hatt en rekke maritimt orienterte oppdrag, deriblant legeskyssbåten Rygerdoktoren som ble bygget av Brødrene Aa. Den ble utgangspunkt for et modulsystem for bygging av ulike typer fartøyer, og det har etterpå blitt bygget et par passasjerkatamaraner med samme overbygg som Rygerdoktoren. Nylig utformet Hareide Designmill et maskinkontrollpanel som erstatter den gamle maskintelegrafen på skipsbroer. Firmaet har også utformet en komplett broløsning til større fartøyer. Både kontrollpanelet og broløsningen ble laget på oppdrag for Kongsberg Maritime.
- Du er involvert i design av biler, båter, kopper og fritidssko. Er det ett fett?
- Ja, ganske. Det finnes en del felles, grunnleggende kriterier. Funksjon, følelse og et utseende som kan vare i mange år er èn side, men materialbruk og effektiv produksjon er en viktig del av designet. Det er viktig å skille mellom design og styling. Styling er utseendeelementer man henger på gjenstanden til slutt, mens design er en tankegang totalt integrert i produktet og prosessen fra ide til ferdig produkt.
Han kommer fra Hareid på Sunnmøre. Der vokste han opp et drøyt steinkast fra Åge Hareide, i et samfunn med et utpreget nytteperspektiv på båtbruken. Båten var noe man hadde til fiske og transport, rekreasjon i båt var uhørt. På den annen side var båten en naturlig del av livet, selv for smågutter.

22 fot

Sin første båt i voksen alder kjøpte han da han og samboer Pia Ahlgren flyttet til Son i 2000, en 22 fots åpen snekke. Opprinnelig bygget som overbygget fiskebåt i Arendal. I 1972 brant båten, og bare bunnen og roret var intakt. Den ble gjenoppbygget - eller snarere bygget på nytt - på Onsøy, da den også ble forlenget og fikk en 10 hk Volvo Penta dieselmotor som har drevet båten siden den gangen. Båten er som den var i 1972, og har fått plass i museumshavna i Son.
- Jeg lever ikke som jeg lærer. Huset - fra 1790 - er fullt av ting fra IKEA, og båten er en gammel trebåt. Men den passer livet mitt nå. Den er upretensiøs. Det er enkelt å komme ut en tur. Folk blir glad av å se den, andre trebåtfolk vinker. Estetikken er fantastisk - dette er en båt som eldes med verdighet. Den blir bare penere med alderen, sier han og nærmest kjæler med rorkulten.
- Hva slags forhold har du til båtpuss?
- Jeg koser meg med en ukes vårpuss og motormekking. Det er et kjærkomment avbrekk. Jeg får ny energi av å bruke hendene på den måten. Alle planene man har om våren; ny dørk, ny motorkasse og så videre. Noe får man tid til, mye rekker man ikke over. God terapi er det uansett, forsikrer han.
- Noen episoder du kan fortelle om?
- En venn inviterte en japansk forretningsforbindelse med hjem til oss. Han bodde i Tokyo, og det var nok spennende å bli invitert med hjem til en familie i en landlig idyll som Son. Vi tok ham med ut på båttur. Dessverre var motoren i en "ustabil periode", og vi fikk motorstopp. Japaneren måtte hjelpe til med å ro hjem, og han gjorde sitt beste for å fotografere mens han rodde. Det var nok en historie å fortelle vennene hjemme i Tokyo, humrer Hareide.
- Hva slags sammenheng ser du mellom designerjobben og avkobling i en gammel trebåt?
- Inspirasjon, kanskje. Jeg får gjerne inspirasjon på motsatte steder av hva man forventer. Da jeg drev med bildesign gikk jeg ikke på bilmesser for å få inspirasjon, det får jeg fra helt andre arenaer. For å gjøre en god, nyskapende designjobb er det nødvendig med andre inntrykk og kontraster. Det blir som Yin og Yang; balanse er nødvendig, sier han.