utgave nr 15 2007

Nyheter november 2007

Publisert Sist oppdatert

Nyheter november 2007


Digital dybdemåler


Mange båteiere har kun bruk for dybdemåler i sin båt og er ikke så interessert i såkalte fishfinders. Teleflex har laget en dybdemåler som inngår i deres instrumentserie, og som passer sammen med øvrige motorinstrumenter i ett dashbord.
Et varslingssystem advarer båtføreren om grunt vann på tre måter – lydalarm, rød LED samt blinkende LCD tegn. Det nye instrumentet leveres med en 200 kHz svinger, enten hekkmontert eller for innvendig montering. Dybdemåleren skal ifølge produsenten være nøyaktig i hastigheter opp til 50 knop. Man kan også programmere inn kjøldybden på sin egen båt slik at målingen angir klaring under kjølen og ikke bare fra svingeren til bunnen.

Overtar Interphase

Den amerikanske elektronikkprodusenten Interphase har fått ny importør. Høcom Norge AS er merkets nye representant her i landet, og vil tilby en serie multifunksjonsinstrumenter som kartplotter, ekkolodd, radar og AIS. Ved siden av Echopilot er Interphase også en av ytterst få produsenter av foroverseende ekkolodd (sonar) for fritidsbåter.
Opplysninger: www.hocom.no

Feil om Delta


I vår nyhetssak om Delta 32 WA i forrige nummer, oppga vi internettadressen til den svenske forhandleren, ikke den norske importøren. Norsk importør er Smart Powerboats AS, med internettadresse: www.powerboats.no

Finsk premiere


Minor 31 er en helt nyutviklet båt som kompletterer Minors serie med walkaroundbåter i størrelsen 21 til 37 fot. Den vil i første rekke komme med drevinstallasjon fra 310 til 370 hk, alternativt doble installasjoner fra 225 til 300 hk. Båten har to lugarer, en bysse samt U-sofa til seks personer i salongen. I Minor 31 har produsenten forsøkt å kombinere WA-båtens praktiske egenskaper med stort lasterom og brede sidedekk, med familiebåtens muligheter til bokomfort. Lengde: 9,70 meter, bredde: 3,2 meter, dyptgående: 0,90 cm og en tørrvekt på ca 5.000 kg. Med en single 370 på drev skal båten ha en toppfart på ca 37 knop.
Ytterligere opplysninger: www.norskbatsenter.no

Potent baklader


De særegne Østersjø-båtene med styrhus akter og et stort, nedsenket og åpent fordekk har aldri blitt noen stor slager i Norge. Til skjærgårdsbruk må de imidlertid være ideelle, og selve konseptet kunne fortjene et større publikum. En av de mest anerkjente produsentene av såkalte ”bakladdare” er finske AB Korsö Marin som ligger i finsk båtindustris svar på Sørlandet eller Orust, på Larsmo i Österbotten. Korsö 1100 C skal være designet for den som vil ha god bokomfort i kombinasjon med store arbeidsarealer. 1100 C er en planende kjølbåt med rund hekk, og som i følge produsenten skal gjør ca 30 knop med en Volvo Penta D9/500. Det er i seg selv en spenstig øvelse å begi seg inn på såpass potente motoriseringer av planende kjølbåter, men de tilbakemeldingene Båtmagasinet har fått tyder på at Korsö 1100 tåler både farten og kreftene. Vi håper å komme tilbake med en reportasje om en tilsvarende båt i løpet av vinteren.
Ytterligere opplysninger: www.mastermarine.no

Svensk RIB-lansering


Agapi 900 er Agapi Marines største RIB med sine 9 meter. Med et kraftig og høyt glassfiberskrog og en moderat pongtongstørrelse skiller den seg fra mer tradisjonelt designede RIBer. Skroget er svenskdesignet og har ifølge pressemeldingen vært testet av RIB-charter-selskap i Sverige gjennom seks år. Pongtongmaterialet er hypalon med hele ti års garanti på veven. Båten blir levert med utenbordsmotorer fra Suzuki opp til 300 hk, hvilket skal gi den en maksfart på inntil 45 knop. Den lave vekten på bare 900 kg gjør at den store RIBen også er trailbar.
Opplysninger: www.agapimarine.se

Holder det isfritt


Vinteren er her og om en måned eller to kan isen ha lagt seg. Brygger og båter utsettes for store påkjenninger når isen trykker til og begynner å bevege seg. En løsning som kan holde det isfritt rundt båten i de verste kuldeperiodene er å sette vannet i bevegelse opp med den kalde overflaten. Ved hjelp av en pumpe som lager en jevn strøm rundt båten, kan man holde en råk åpen selv på de strengeste vinterdagene.
Vanligvis monteres pumpen under båten og langs brygger henges den i 45 graders vinkel for å holde en større flate isfri. KASCO, som er navnet på produktet, finnes i to størrelser: 0,55 kW (0,75 hk) og 0,37 kW (0,37 hk). Den drives av 1-fas 220 volt og trekker inntil 3,5 amp. Prisen ligger på kr. 4.990,-for den største modellen uten timer og termostat. Den norske importøren sier at termostat og timer bør bestilles hos lokal elektriker slik at de blir korrekt montert.
Ytterligere opplysninger: www.maritim.no