Nr 5 2012

Test: Westbas 29 Offshore Trygg alderdom

Bygget med Hustadvika som nærmeste nabo, lever Westbas 29 Offshore opp til navnet: En meget komfortabel sjøbåt, i sannhet en halvplaner, og en av de tidligste kombibåtene på det norske markedet.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Da vi skulle teste en brukt Westbas 29 Offshore, valgte vi å gjøre det i dens eget rike: På Averøy med Hustadvika som nærmeste nabo. Denne velkjente bakveggbåten er en robust og praktisk tur- og bruksbåt. Konstruktør og båtbygger Per Dahl fra Averøya hadde bred erfaring med båtliv på Hustadvika og over til øysamfunnet Grip og la inn egenskaper som gjorde Westbas 29 Offshore til en særlig god sjøbåt. Med en spiss baug med mye utfall i forskipet, lavt tyngdepunkt, dyp kjøl og forholdsvis rund bunn, er Westbasen en tørr båt som kan holde høy marsjfart selv i meget dårlig vær. Det skal mye til før man må under 12-13 knop.

Formene til 29-foteren ble produsert i 1985, og første båt ble satt på sjøen i 1986. Det er bygget ca 400 Westbas 29, hvorav 321 er CE-merket siden 1997. Mange av båtene fra før 1997 er levert i ulike stadier av halvfabrikat.

Når man vurderer en Westbas 29 Offshore, bør man være oppmerksom på at noen båter ble levert med halvkjøl (grunnere kjøl enn standardversjonen). Disse har noe mer avdrift.

Hva får du for pengene?

Westbas-båtene har holdt seg meget godt i pris. Frem til 2010 var det ikke uvanlig at eieren hadde en pen fortjeneste etter fem sesongers eierskap. Denne utviklingen har imidlertid endret seg noe, men fortsatt ligger båtene høyt i pris sammenlignet med nyprisen. Vår testbåt kostet ca 450.000 kroner i 1988, ble videresolgt for 340.000 kroner i 1992 og ble omsatt for 500.000 kroner til eier nummer tre våren 2012. I 1988 ble det for øvrig levert 20 stykk 29 Offshore. Per mars 2012 ligger det fem Westbas 29 Offshore på www.finn.no.

Vår testbåt var levert som halvfabrikat og innredet av første eier. Eier nummer to kjøpte båten i 1992 og erstattet den mariniserte Mercedes-motorens som satt i med en ny Nanni 4380 TDI på 200 hk. Samtidig ble aksel og propell fornyet, samt alle skroggjennomføringer og slanger. Nanni-motoren var fra 2004 og hadde gått 630 timer siden installasjonen, som kostet 185.000 kroner. Selv etter motorbytte er eierens tap minimalt.

Testbåten var godt utstyrt med radar, ekkolodd, GPS og VHF. Mye av utstyret var imidlertid av eldre dato og vil med fordel kunne erstattes av et nytt, mindre plasskrevende kombiinstrument.

Interiørmessig begynte båten å bli litt sliten, men mye kan gjøres med fornyelse av tekstiler.

Bruksegenskaper

Da Per Dahl designet Westfjord 29 Offshore i 1984-85, var den fortsatt en forholdsvis stor familiebåt. I dag regnes den ikke som stor lenger, men den er fortsatt en fullt fungerende familebåt for to voksne og to små barn. For et voksent er dette en ideell langturbåt.

Kombibåten har et romslig akterdekk med utvendig førerposisjon, og er dermed velegnet også til fiske. Testbåten hadde uttrekkbare sittebenker på akterdekket, en smart og plassbesparende løsning. Dekkslayouten er velkjent, med en fullverdig bysse lengst akter på styrbord side og en komfortabel førerplass. På babord side er det en sittegruppe med bord og plass til tre voksne personer. I tillegg er det en fast passasjerplass i fartsretningen forenom salongen. Under dekk er det en romslig stikklugar under salongen, separat lugar med stor køye forut samt et komplett toalettrom med lav ståhøyde på styrbord side.

Teknisk tilstand

• Plast

Trenger en grundig rubbing og polering, samt reparasjon av enkelte plastsår. For øvrig i god stand.

• Motor og fremdriftssystem

Ny motor ble installert i 2004 og hadde gått 630 timer. En seiglivet, firesylindret, mekanisk Nanni-diesel av typen TDI 4380. Motoren er som ny, tett og uten synlig svetting. Installasjonen er utført fagmessig på verksted. De øvrige tekniske installasjonene er imidlertid forholdsvis grove og bærer preg av å være utført av en selvbygger. Motoren starter umiddelbart. Propell og aksel ble byttet i 2004. Motoren er utstyrt med stort sjøvannsfilter og grovfilter med vannalarm.

• Skroggjennomføring/drenering

Samtlige skroggjennomføringer ble skiftet i 2004. Disse så bra ut, og samtlige er jordet til en sink.

• Lekkasjer/vannskader

Ingen synlige lekkasjer enn ved vindu i eloksert aluminiumsramme på babord side. Båten er tørr og det er ingen sjenerende lukt om bord.

• Elektronikk/elektrisk

Elektronikken om bord er av god kvalitet, men

radar og ekkolodd begynner å dra på årene. Både radar, VHF, GPS og ekkolodd fungerte problemløst. Vi målte ladespenningen til 14,2 volt på forbruksbatteriet og 14,2 på startbatteriet – hvilket er meget bra. Hvilespenningen var på 13,1 volt, noe som indikerer en frisk batteribank.

• Interiør

Puter og gardiner er modne for utskifting. Dessuten er polstringen på skottet på babord side nokså pløsete og bør fornyes. Treinnredningen er pent behandlet om enn noe grove i utførelsen.

Båteiers vurdering

– Vi var ute etter en grei kombibåt til tur og fiske, forteller Kjell Folland. Han har båten ute for salg etter 20 gode år med Westbas 29 Offshore. - Dette var drømmebåten, og den gang var det en alminnelig grei bobåt den. Den dekket vårt behovet, og marsjfarten på 10-12 knop har vært behagelig. Vi skulle se oss om og ha det koselig på tur. Jeg har fisket en hel del, og akterdekket var perfekt til formålet. Her kunne vi dra fisken om bord uten at det gjorde noe. Fremfor alt er dette en veldig stødig og god båt med meget gode sjøegenskaper. På den negative siden har jeg opplevd at den er litt smal i hytta, særlig når man sitter rundt bord. Vi har kort og godt savnet litt mer plass innomhus, men alt i alt er jeg veldig godt fornøyd med båten.

Båtmagasinets vurdering

I forrige utgave testet vi en brukt Tresfjord 29 Nordic. Westbas 29 Offshore tilbyr mange av de samme kvalitetene. Båten er en suveren kombibåt med god bokomfort, men plassen rundt bordet i salongen er begrenset. For et par på tur, eventuelt med mindre barn, er imidlertid dette en svært trygg båt med god driftsøkonomi og gode sjøegenskaper. Fartspotensialet er ca 20 knop, og marsjfartsområdet er behagelige 16-18 knop. Ser man på prisutviklingen bør man kunne forvente en forutsigbar bruktverdi på båten og et lavt verdifall. Vær oppmerksom på at det er mange halvfabrikat ute i markedet og at den tekniske kvaliteten på installasjoner kan variere.

Alternativene

NB 870 Touring

Årsmodell: 2003

Motor: Yanmar, 222 hk

Pris: Ca 900.000,-

Viknes 880

Årsmodell: 2004

Motor: Yanmar, 222 hk

Pris: Ca 995.000,-

FAKTA:

Produsent:                     Dahls Båtbyggeri ANS

Konstruktør:                   Per Dahl

Byggeperiode:                  1986-d.d.

Modellhistorie:   

1990-2012:                     Westfjord 29 Offshore

Vanlige motoralternativer     

- alternativ 1:                Yanmar, 144 hk

- alternativ 2:                Yanmar, 184 hk

Gangtid motor:                 556 timer

Pris som ny i 1988:            459.500 kroner

Testbåt sist omsatt for:       500.000 kroner

Nyttige linker:                www.finn.no

Bruktbåtkontrakt:              www.batmagasinet.no

SPESIFIKASJONER

Største lengde:                8,84 meter

Største bredde:                3,05 meter

Vekt tørr båt:                 Ca 3.600 kg

Kapasiteter                   

- Ferskvann:                   110 liter

- Drivstoff:                   350 liter

- Varmtvann:                   25 liter

 

MOTOR OG FREMDRIFT

Motorfabrikat:                 Nanni

Modellbetegnelse:              4380 TDI

Årsmodell:                     2004

Drivstofftype:                 Diesel

Ytelse ahk:                    200

Ytelse kW:                     147,2

Antall sylindere:              4

Max turtall ihht produsent:    3.400 omdr./min.

Max turtall i test:            3.400 omdr./min.

Type fremdrift:                Strak aksel

ELEKTRISK ANLEGG

Batteribank:                  

- type, antall og størrelse (forbruk):    2x120 Ah

- type, antall og størrelse (start):  2x120 Ah

Ladespenning forbruk i voltº): 14,2

Ladespenning start i voltº):   14,2

º) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt

NOEN MÅL I CM

Dollbord, bredde:              21

Akterdekk:                     220x270

Ståhøyde                      

- salong:                      190

- toalett:                     165

Køyemål                       

- hovedkøye:                   220x210

- stikkøye:                    220x110

 

FART OG STØY

                               Testet

Max turtall:                   3.400 omdr./min.

Max fart:                      17 knop

Marsjfart:                     9,0 knop

Max støy¹):                    83 dBA

Støy ved marsjfart:            78 dBA

¹) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass.

TEKNISK SJEKKLISTE – WESTBAS 29 OFFSHORE

Kontrollpunkt                  Tilstand i testbåt

CE-merking:                    Bygget før kravet.

Motor/fremdrift

- servicer fulgt:              Godt vedlikeholdt.

- starter lett:                Umiddelbart.

- lytt etter ulyder:           Ingen ulyder.

- styring:                     Presis og smidig.

- motorspak:                   Presis og smidig.

Flyndre og hylse:              Ikke kontrollert.

Fuktskader:                    Noe lekkasje på babord vindu.

Lekkasjer:                     Ingen.

Skroggjennomføringer:          Meget bra.

Elektrisk anlegg:              Meget bra.

Ladespenning:                  Meget bra.

Elektronikk:                   Alt fungerer.

Puter og polstring:            Trenger fornyelse.

 

Listen er ingen komplett sjekkliste for bruktbåtkjøp. Den er ment som en huskelapp – med utgangspunkt i kjente feil og mangler ved den aktuelle båtmodellen. Før du kjøper bruktbåt er det viktig at du tar deg god tid til å sjekke båten. Du bør fortrinnsvis også besiktige den på land. Ta med deg en kyndig person dersom du er usikker

Powered by Labrador CMS