Nr 5 2012
Test: Westbas 29 Offshore Trygg alderdom
Bygget med Hustadvika som nærmeste nabo, lever Westbas 29 Offshore opp til navnet: En meget komfortabel sjøbåt, i sannhet en halvplaner, og en av de tidligste kombibåtene på det norske markedet.
TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Da vi skulle teste en brukt Westbas 29 Offshore, valgte vi å gjøre det i dens eget rike: På Averøy med Hustadvika som nærmeste nabo. Denne velkjente bakveggbåten er en robust og praktisk tur- og bruksbåt. Konstruktør og båtbygger Per Dahl fra Averøya hadde bred erfaring med båtliv på Hustadvika og over til øysamfunnet Grip og la inn egenskaper som gjorde Westbas 29 Offshore til en særlig god sjøbåt. Med en spiss baug med mye utfall i forskipet, lavt tyngdepunkt, dyp kjøl og forholdsvis rund bunn, er Westbasen en tørr båt som kan holde høy marsjfart selv i meget dårlig vær. Det skal mye til før man må under 12-13 knop.
Formene til 29-foteren ble produsert i 1985, og første båt ble satt på sjøen i 1986. Det er bygget ca 400 Westbas 29, hvorav 321 er CE-merket siden 1997. Mange av båtene fra før 1997 er levert i ulike stadier av halvfabrikat.
Når man vurderer en Westbas 29 Offshore, bør man være oppmerksom på at noen båter ble levert med halvkjøl (grunnere kjøl enn standardversjonen). Disse har noe mer avdrift.
Hva får du for pengene?
Westbas-båtene har holdt seg meget godt i pris. Frem til 2010 var det ikke uvanlig at eieren hadde en pen fortjeneste etter fem sesongers eierskap. Denne utviklingen har imidlertid endret seg noe, men fortsatt ligger båtene høyt i pris sammenlignet med nyprisen. Vår testbåt kostet ca 450.000 kroner i 1988, ble videresolgt for 340.000 kroner i 1992 og ble omsatt for 500.000 kroner til eier nummer tre våren 2012. I 1988 ble det for øvrig levert 20 stykk 29 Offshore. Per mars 2012 ligger det fem Westbas 29 Offshore på www.finn.no.
Vår testbåt var levert som halvfabrikat og innredet av første eier. Eier nummer to kjøpte båten i 1992 og erstattet den mariniserte Mercedes-motorens som satt i med en ny Nanni 4380 TDI på 200 hk. Samtidig ble aksel og propell fornyet, samt alle skroggjennomføringer og slanger. Nanni-motoren var fra 2004 og hadde gått 630 timer siden installasjonen, som kostet 185.000 kroner. Selv etter motorbytte er eierens tap minimalt.
Testbåten var godt utstyrt med radar, ekkolodd, GPS og VHF. Mye av utstyret var imidlertid av eldre dato og vil med fordel kunne erstattes av et nytt, mindre plasskrevende kombiinstrument.
Interiørmessig begynte båten å bli litt sliten, men mye kan gjøres med fornyelse av tekstiler.
Bruksegenskaper
Da Per Dahl designet Westfjord 29 Offshore i 1984-85, var den fortsatt en forholdsvis stor familiebåt. I dag regnes den ikke som stor lenger, men den er fortsatt en fullt fungerende familebåt for to voksne og to små barn. For et voksent er dette en ideell langturbåt.
Kombibåten har et romslig akterdekk med utvendig førerposisjon, og er dermed velegnet også til fiske. Testbåten hadde uttrekkbare sittebenker på akterdekket, en smart og plassbesparende løsning. Dekkslayouten er velkjent, med en fullverdig bysse lengst akter på styrbord side og en komfortabel førerplass. På babord side er det en sittegruppe med bord og plass til tre voksne personer. I tillegg er det en fast passasjerplass i fartsretningen forenom salongen. Under dekk er det en romslig stikklugar under salongen, separat lugar med stor køye forut samt et komplett toalettrom med lav ståhøyde på styrbord side.
Teknisk tilstand
• Plast
Trenger en grundig rubbing og polering, samt reparasjon av enkelte plastsår. For øvrig i god stand.
• Motor og fremdriftssystem
Ny motor ble installert i 2004 og hadde gått 630 timer. En seiglivet, firesylindret, mekanisk Nanni-diesel av typen TDI 4380. Motoren er som ny, tett og uten synlig svetting. Installasjonen er utført fagmessig på verksted. De øvrige tekniske installasjonene er imidlertid forholdsvis grove og bærer preg av å være utført av en selvbygger. Motoren starter umiddelbart. Propell og aksel ble byttet i 2004. Motoren er utstyrt med stort sjøvannsfilter og grovfilter med vannalarm.
• Skroggjennomføring/drenering
Samtlige skroggjennomføringer ble skiftet i 2004. Disse så bra ut, og samtlige er jordet til en sink.
• Lekkasjer/vannskader
Ingen synlige lekkasjer enn ved vindu i eloksert aluminiumsramme på babord side. Båten er tørr og det er ingen sjenerende lukt om bord.
• Elektronikk/elektrisk
Elektronikken om bord er av god kvalitet, men
radar og ekkolodd begynner å dra på årene. Både radar, VHF, GPS og ekkolodd fungerte problemløst. Vi målte ladespenningen til 14,2 volt på forbruksbatteriet og 14,2 på startbatteriet – hvilket er meget bra. Hvilespenningen var på 13,1 volt, noe som indikerer en frisk batteribank.
• Interiør
Puter og gardiner er modne for utskifting. Dessuten er polstringen på skottet på babord side nokså pløsete og bør fornyes. Treinnredningen er pent behandlet om enn noe grove i utførelsen.
Båteiers vurdering
– Vi var ute etter en grei kombibåt til tur og fiske, forteller Kjell Folland. Han har båten ute for salg etter 20 gode år med Westbas 29 Offshore. - Dette var drømmebåten, og den gang var det en alminnelig grei bobåt den. Den dekket vårt behovet, og marsjfarten på 10-12 knop har vært behagelig. Vi skulle se oss om og ha det koselig på tur. Jeg har fisket en hel del, og akterdekket var perfekt til formålet. Her kunne vi dra fisken om bord uten at det gjorde noe. Fremfor alt er dette en veldig stødig og god båt med meget gode sjøegenskaper. På den negative siden har jeg opplevd at den er litt smal i hytta, særlig når man sitter rundt bord. Vi har kort og godt savnet litt mer plass innomhus, men alt i alt er jeg veldig godt fornøyd med båten.
Båtmagasinets vurdering
I forrige utgave testet vi en brukt Tresfjord 29 Nordic. Westbas 29 Offshore tilbyr mange av de samme kvalitetene. Båten er en suveren kombibåt med god bokomfort, men plassen rundt bordet i salongen er begrenset. For et par på tur, eventuelt med mindre barn, er imidlertid dette en svært trygg båt med god driftsøkonomi og gode sjøegenskaper. Fartspotensialet er ca 20 knop, og marsjfartsområdet er behagelige 16-18 knop. Ser man på prisutviklingen bør man kunne forvente en forutsigbar bruktverdi på båten og et lavt verdifall. Vær oppmerksom på at det er mange halvfabrikat ute i markedet og at den tekniske kvaliteten på installasjoner kan variere.
Alternativene
NB 870 Touring
Årsmodell: 2003
Motor: Yanmar, 222 hk
Pris: Ca 900.000,-
Viknes 880
Årsmodell: 2004
Motor: Yanmar, 222 hk
Pris: Ca 995.000,-
FAKTA:
Produsent: Dahls Båtbyggeri ANS
Konstruktør: Per Dahl
Byggeperiode: 1986-d.d.
Modellhistorie:
1990-2012: Westfjord 29 Offshore
Vanlige motoralternativer
- alternativ 1: Yanmar, 144 hk
- alternativ 2: Yanmar, 184 hk
Gangtid motor: 556 timer
Pris som ny i 1988: 459.500 kroner
Testbåt sist omsatt for: 500.000 kroner
Nyttige linker: www.finn.no
Bruktbåtkontrakt: www.batmagasinet.no
SPESIFIKASJONER
Største lengde: 8,84 meter
Største bredde: 3,05 meter
Vekt tørr båt: Ca 3.600 kg
Kapasiteter
- Ferskvann: 110 liter
- Drivstoff: 350 liter
- Varmtvann: 25 liter
MOTOR OG FREMDRIFT
Motorfabrikat: Nanni
Modellbetegnelse: 4380 TDI
Årsmodell: 2004
Drivstofftype: Diesel
Ytelse ahk: 200
Ytelse kW: 147,2
Antall sylindere: 4
Max turtall ihht produsent: 3.400 omdr./min.
Max turtall i test: 3.400 omdr./min.
Type fremdrift: Strak aksel
ELEKTRISK ANLEGG
Batteribank:
- type, antall og størrelse (forbruk): 2x120 Ah
- type, antall og størrelse (start): 2x120 Ah
Ladespenning forbruk i voltº): 14,2
Ladespenning start i voltº): 14,2
º) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt
NOEN MÅL I CM
Dollbord, bredde: 21
Akterdekk: 220x270
Ståhøyde
- salong: 190
- toalett: 165
Køyemål
- hovedkøye: 220x210
- stikkøye: 220x110
FART OG STØY
Testet
Max turtall: 3.400 omdr./min.
Max fart: 17 knop
Marsjfart: 9,0 knop
Max støy¹): 83 dBA
Støy ved marsjfart: 78 dBA
¹) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass.
TEKNISK SJEKKLISTE – WESTBAS 29 OFFSHORE
Kontrollpunkt Tilstand i testbåt
CE-merking: Bygget før kravet.
Motor/fremdrift
- servicer fulgt: Godt vedlikeholdt.
- starter lett: Umiddelbart.
- lytt etter ulyder: Ingen ulyder.
- styring: Presis og smidig.
- motorspak: Presis og smidig.
Flyndre og hylse: Ikke kontrollert.
Fuktskader: Noe lekkasje på babord vindu.
Lekkasjer: Ingen.
Skroggjennomføringer: Meget bra.
Elektrisk anlegg: Meget bra.
Ladespenning: Meget bra.
Elektronikk: Alt fungerer.
Puter og polstring: Trenger fornyelse.