Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Nr 1 2013

Test: Brukt Viksund 990 Cruiser

Plass så det holder: Viksund 990 er et sjeldent eksempel på en vestlandssnekke med akterkabin. En langturbåt fra 1980-tallet, med enorm plass under dekk, et velprøvd skrog og en saktegående Perkins under dørken.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Siden starten i 1965 har Viksund vært ute i hardt vær mer enn én gang. I blant i skifteretten, men fremfor alt på havet. Og i den sistnevnte sammenhengen har de bygget opp et bunnsolid navn, ikke minst tuftet på de hundrevis av kystsjarker som nærmest er blitt et ikon. Viksund 25 Sjark og Viksund 27 Sjark med gult skrog er for svært mange blitt selve begrepet på en bunnsolid, enmanns fiskebåt.

Viksund 990 Combi/Cruiser er basert på 31-fot-skroget som også ligger til grunn for 31 Columbi og 31 Goldfish, men er ikke like vanlig i bruktmarkedet. Men, de finnes, og de har noe solid og tillitvekkende over seg.

Hva får du for pengene?

Når denne testen går i trykken, medio desember 2012, er det ingen Viksund 990 Cruiser til slags på www.finn.no. Vi har ikke fått bragt på det rene hvor mange Cruiser-eksemplarer (med akterkabin) som ble produsert versus Combi (med selvlensende akterdekk), men det er en kuriositet at tre 990 ble ferdigstilt av Viknes som Viknes 990. Viksund produserte 990 mellom 1979 og 1987, og i 1983 var nyprisen for en Viksund 990 ca 153.600 kroner.

Testbåten er i rimelig god stand. Kalesjen begynner å bli dårlig, og spesielt bøylene var klare for utbedring eller utskifting. Det elektriske anlegget om bord fortjener en grundig oppstramming og bærer preg av mange installasjoner foretatt etter at båten var ny. Siden Viksund 990 ble tilbudt i flere versjoner som halvfabrikat, er det også meget sannsynlig at denne båten er ferdigstilt av første eier.

Utvendig skrog har fått nymalt stripe over fenderlisten, men på overbygget er det noen mindre gelcoatskader, krakeleringer og misfarging. På dekk er båten forsynt med mange gode kryssholt, og har en rekke bestående av løse stendere og wire. Den har ingen badeplattform, men derimot en kraftig badestige. Testbåten hadde fått ettermontert daviter i syrefast stål.

Putene på uteplassen er klare for fornyelse, det samme gjelder fører- og passasjerstol. Putetrekket er stort sett helt, men begynner å bli slitt og utdatert. Respatex-platene i deler av innredningen begynner å bli falmet, og fronter på benker m.v. fortjener å bli slipt og oljet.

Vinduene i hardtopen sitter i skrudde aluminiumrammer, hvor det er tegn til lekkasje på den ene siden. Det er også en del korrosjon visse steder på de elokserte rammene.

Under dørken, i det romslige motorrommet, sitter det en robust Perkins som er lettstartet. Den har 3.600 timer på telleren, men motoren går med lavt turtall og timetallet bør i seg selv ikke påkalle bekymring. Alt av motorinstrumentering fungerer.

Navigasjonselektronikken består av en Simrad CE 30 kartplotter og en Garmin plotter og ekkolodd, samt en Simrad VHF som representerer liten verdi i kroner og øre, men som fortsatt har god bruksverdi.

Standarden under dekk forut er bedre enn på uteplassen. Innredningen her holder fortsatt godt mål, men begynner å bli moden for en runde med sandpapir og olje.

På babord side, i akterkant av lugaren, er det en stor og bra bysse med kjøleskap og ENO tobluss propanapparat. TV er også på plass. Foruten rikelig med stuveplass i byssa, er det også skapplass i en modul i forkant av toalettet på styrbord side. På styrbord side er det et fullverdig toalettrom med elektrisk sjøvannstoalett.

Båten er forsynt med både defroster og dieselvarmer.

Man kommer ned til akterlugaren via en luke på babord side. Også her er det teddyfór på alle skott, og visse steder begynner det å slippe fra underlaget. Putene er i grei forfatning. Ved nedgangen på babord side er det en modul med vask pluss stuveplass nede på lugaren. På lugaren er det ingen andre ventilasjonsmuligheter enn nedgangsluka.

Bruksegenskaper

Viksund 990 Cruiser er en av få vestlandsprodusert akterkabinbåter fra 1980-tallet. Den har dessuten hardtop, hvilket ikke er unikt, men den skiller seg fra sine sørlandske artsfrender med meget god høyde under dekk og kalesje. En ulempe med det høye fribordet er at om bord- og ilandstigningsmulighetene ikke er de beste.

På den romslige uteplassen er det en L-sofa akter med løse puter hvor man sitter best på akterbenken. Det er god ståhøyde under kalesje og hardtop.

Under dekk er det en stor salong med et bord og en U-sofa kan konverteres til en køye. I forpiggen under fordekket er det en fast barnekøye.

Man har god adkomst til motorrommet via en stor luke i dørken som vippes opp. Det gir full serviceadkomst til motoren og god adkomst for øvrig. I “kjelleren” sitter det en firesylindret Perkins som svetter litt, men som etter startvillighet og lyd å dømme, er i meget god forfatning. En runde med fullt gasspådrag ga ingen indikasjon på kjøleproblemer. Båten synes å være tett og det er tørt og rent i bunnen. Motorrommet fortjener imidlertid en opprydding.

Man har enkel adkomst til grovfilter for diesel og rimelig grei rengjøringsmulighet. Det samme gjelder pakkboks, manuell lensepumpe og sjøvannsfilter.

Motoren er bygget inn i et skikkelig puslespill av en kassett som kan demonteres, noe den talende nok var da vi dro ut på test. Aktenfor motorrommet er det et et gigantisk stuverom i hele båtens bredde.

Viksund 990 er en typisk deplasementsbåt, som takket være et stort, fast flaps får en toppfart på nærmere ti knop. Da setter den seg på rumpa. Derimot trives den utmerket i 6-8 knop, og da går Perkinsmotoren uanstrengt på lavt turtall. Ved finmanøvrering tar den godt ror begge veier når du bakker, og slår mot styrbord.

Teknisk tilstand

• Plast

I relativt god stand, men trenger en grundig rubbing og polering samt utbedring av noen mindre sår i overbygget.

• Motor og fremdriftssystem

Motoren starter umiddelbart. Ingen ulyder og ingen problemer med temperaturen. Ingen synlige lekkasjer annet enn vanlig svetting.

• Skroggjennomføring/drenering

Slanger og gjennomføringer ser bra ut, og er lette å komme til. Gjennomføringene bør imidlertid kontrolleres. Ingen av dem er jordet.

• Lekkasjer/vannskader

Et godt tegn er at det lukter bra i båten. Det er kun antydning til mindre lekkasjer rundt vinduene på hardtopen. Ingenting i lugarene.

• Elektronikk/elektrisk

Det elektriske anlegget fortjener en grundig gjennomgang og oppstramming. Ladespenning og hvilespenning på batteriene er fullt tilfredsstillende.

• Interiør

Skottene er polstret med teddyfór som er klart for utskifting. Polstringen har løsnet enkelte steder, blant annet på akterlugaren. Puter bør fornyes, i det minste på uteplassen. Treverk bør oljes og kalesjen er klar for fornyelse.

Båtmagasinets vurdering

Selv om Viksund 990 Cruiser er en relativt sjelden båt, dukker de fra tid til annen opp på bruktmarkedet. En ypperlig, og rimelig, turbåt for en barnefamilie som har god tid. Det mest imponerende med båten er bokomforten under dekk forut, som fremstår som moderne og har en romslig bysse. Testbåten ble sist omsatt for kroner 210.000,-, hvilket vi mener er i tråd med hva man kan forvente.

Alternativene

Kragerø 32

Årsmodell: 1985

Motor: Volvo Penta, 158 hk

Pris: Ca 275.000,-

Agder 840

Årsmodell: 1988

Motor: FNM, 100 hk

Pris: Ca 285.000,-

FAKTA:

Produsent:                     Viksund Båt AS

Konstruktør:                   Viksund Båt AS

Byggeperiode:                  1979-1987

Modellhistorie:   

1979-1987:                     Viksund 990

1987-1987:                     Viknes 990

Vanlige motoralternativer     

- alternativ 1:                Yanmar, 81 hk

 

Gangtid motor:                 3.600 timer

Pris som ny i 1983:            Ca 153.600 kroner

Testbåt sist omsatt for:       Ca 210.000 kroner

Nyttige linker:                www.finn.no

Bruktbåtkontrakt:              www.batmagasinet.no

SPESIFIKASJONER

Største lengde:                9,40 meter

Største bredde:                3,10 meter

Vekt tørr båt:                 Ca 4.500 kg

Kapasiteter                   

- Ferskvann:                   200 liter

- Drivstoff:                   265 liter

- Varmtvann:                   Ukjent

- Septik:                      Ukjent

 

MOTOR OG FREMDRIFT

Motorfabrikat:                 Perkins

Modellbetegnelse:              4236

Årsmodell:                     1986

Drivstofftype:                 Diesel

Ytelse ahk:                    80

Ytelse kW:                    

Antall sylindere:              4

Max turtall ihht produsent:    2.600 omdr./min.

Max turtall i test:            2.600 omdr./min.

Type fremdrift:                Strak aksel

ELEKTRISK ANLEGG

Batteribank:                  

- type, antall og størrelse (forbruk):    1x120 Ah

- type, antall og størrelse (start):  1x120 Ah

Ladespenning forbruk i voltº): 14,22

Ladespenning start i voltº):   14,22

º) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt

NOEN MÅL I CM

Dollbord, bredde:              24

Ståhøyde                      

- salong:                      200

- lugar:                       185

- akterlugar:                  170

- under kalesje:               200

 

Køyemål                       

- hovedkøye:                   130x250

- stikkøye:                    150x200

 

FART OG STØY

                               Testet

Max turtall:                   2.600 omdr./min.

Max fart:                      9,5 knop

Marsjfart:                     7,5 knop

Max støy¹):                    84 dBA

Støy ved marsjfart:            80 dBA

¹) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass.

TEKNISK SJEKKLISTE – VIKSUND 990 CRUISER

Kontrollpunkt                  Tilstand i testbåt

CE-merking:                    Bygget før krav om merking.

Motor/fremdrift

- servicer fulgt:              Ukjent.

- starter lett:                Umiddelbart.

- lytt etter ulyder:           Ingen ulyder.

- styring:                     Rimelig presis.

- motorspak:                   Presis og smidig.

Gear:                          Ingen ulyder.

Fuktskader:                    Ingen synlige.

Lekkasjer:                     Kun rundt vindskjerm.

Skroggjennomføringer:          Bør kontrolleres.

Elektrisk anlegg:              Bør ryddes opp.

Ladespenning:                  Tilfredsstillende.

Elektronikk:                   Alt fungerer.

Puter og polstring:            Puter bør fornyes.

 

Listen er ingen komplett sjekkliste for bruktbåtkjøp. Den er ment som en huskelapp – med utgangspunkt i kjente feil og mangler ved den aktuelle båtmodellen. Før du kjøper bruktbåt er det viktig at du tar deg god tid til å sjekke båten. Du bør fortrinnsvis også besiktige den på land. Ta med deg en kyndig person dersom du er usikker.