Nr 9. 2012
Test: Brukt Skibsplast 605 Selected
Skibsplast har alltid hatt særpregede og velbygde produkter. I 605 Selected forsøkte de å smelte sammen både daycruiser og walkaround-konseptet. Hvordan ser det ut i dag?
Sin egen stil
TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Modellen Skibsplast 605 Selected ble lansert i 1997 og var i produksjon frem til 2009. Hele 450 båter ble bygget og populariteten var stor. Kombinasjonen av høy vindskjerm og dollbord var en variant av det populære walkaround-konseptet, som bygget videre på skjærgårdsjeepen med tillegg av en liten lugar under dekk forut. 605 Selected er basert på skroget til Skibsplast 560 og kom på markedet i en tid da firetakterne for alvor gjorde sitt inntog. Mange av de tidlige årsmodellene av 605 ble levert med 70 og 90 hk Honda og Suzuki-motorer. Fra 2000-tallet er det vanlig å finne mange båter med 115 hk firetaktere, men også noen med 150 hk i en såkalt Offshore-versjon.
I skrivende stund (medio juni) ligger det syv båter ute på www.finn.no, og de varierer i pris fra 195.000 kroner for en båt med 90 hk Suzuki til 245.000 kroner for en ett år nyere båt med samme motor. Snittforlangende ligger et sted mellom 220.000 og 230.000 kroner.
Hva får du for pengene?
Vår testbåt lå i det øvre prissjiktet med et forlangende på 239.000 kroner, men da også med en stor motor på 115 hk. Testbåten var et meget velholdt eksemplar. Båten var enkelt utstyrt med en liten Garmin kartplotter (i praksis uten verdi), en Mariner 115 EFI, et lite kokeapparat og vask med trykkvann. Teknisk og visuelt var båten helt strøken, uten skader og den synes å ha vært svært lite brukt.
For rundt 240.000 kroner får man en hybrid mellom en daycruiser og en walkaround med et meget godt skrog og fine sjøegenskaper. Båten har praktisk talt ingen planingsterskel og føles trygg uansett kjøremønster. Forsøket på å smelte sammen de to konseptene byr på både fordeler og ulemper. Fordelen er at båten som daycruiser er enkel å bevege seg rundt på, ikke minst takket være dollbordene. Ulempen er at uteplassen blir ganske trang sammenlignet med nyere daycruisere der dollbordet er ofret til fordel for større uteplass. Båten har heller ikke luke i vindskjermen. Man sitter imidlertid godt beskyttet for vær og vind. Lugaren er et stort stuverom med overnattingsmulighet på lik linje med de fleste andre DC-båter i denne størrelsen. Vårt inntrykk er at dette gjennomgående er en velbygd båt i meget god teknisk stand, inkludert kalesjen.
Bruksegenskaper
Skibsplast 605 Selected skiller seg ut fra mengden og har et umiskjennelig Skibsrud-design. Uteplassen består av noe som ligner en L-sofa-løsning akter, men den er delt inn i tre seter med en sittebenk bak passasjerplassen på babord side, dobbel sittebenk akter, og så en liten benk i hjørnet på styrbord side. Over motorbrønnen er det et lokk som demper støyen betraktelig, likevel er det en hel del slamring fra løse ifyllingsplater om bord. På babord side, ved siden av motoren, er det en dyp dreggkasse. Det går på bekostning av den innvendige plassen, men stuverommet er praktisk som sådan. Seks personer får med litt godvilje plass. Er behovet store sosiale arealer, finnes det bedre alternativer på markedet, men som en rimelig lettvint kombinasjonsbåt der fire personer sitter godt beskyttet, er 605 et bra alternativ.
Høyden under dekk i lugaren forut er bra, men inngangen til lugaren er forholdsvis trang. I lugaren er det plass til to gode venner, og det fins stuveplass under køya. I skroget er det to koøyer, men ingen kan åpnes. En lampe oppunder dekk er eneste lyspunkt. Polstring, puter m.v. er i meget bra stand.
Det er bra med stuveplass i båten og fenderne har eget stativ på badeplattformen, hvilket var forut for sin tid i denne klassen.
Førerplassen er grei, med en stol som kan justeres i lengderetningen, men ikke i høyden. Føreren har litt beskjeden plass til beina og motorspaken er montert for høyt. Her er dessuten lite plass til ettermontering av utstyr, og en eventuell plotter er henvist til en bøyle.
I rommet under akterbenken har man grei adkomst til batteriet samt grovfilter og den rotasjonsstøpte tanken med mannlokk. Her er også en manuell lensepumpe.
Teknisk tilstand
• Plast
Ingen sår og merker. Blank og fin gelcoat. Også fenderlisten er i bra stand.
• Motor og fremdriftssystem
Starter lett.
• Skroggjennomføring/drenering
Gjennomføringene er i god stand.
• Lekkasjer/vannskader
Ingen tegn til lekkasjer noe sted.
• Elektronikk/elektrisk
Det elektriske fungerer bra, inkludert vindusvisker. Plotteren var ikke montert om bord og lot seg ikke teste. Ladespenningen målte vi til hele 14,7 volt.
• Interiør
Interiøret fremstår som svært velholdt. Skai-putene ute ser ubrukte ut, og stofftrekk og polstring på lugaren er i god stand.
Båtmagasinets vurdering
Skibsplast 605 Selected er en båt med karakter som skiller seg ut fra mengden. Vår testbåt var i svært god stand, og prisforlangende virker rimelig. Etter vår mening er dette en grei dagsturbåt, men kanskje best egnet som transportbåt til og fra et landsted. Det største minuset er den forholdsvis trange uteplassen.
Alternativene
Yamarin 6210
Årsmodell: 2003
Motor: Yamaha, 150 hk
Pris: Ca 250.000,-
Askeladden 645 Spider
Årsmodell: 2003
Motor: Mercruiser, 220 hk
Pris: Ca 240.000,-
FAKTA:
Produsent: Skibsplast AS
Konstruktør: Roald Skibsrud
Byggeperiode: 1997-2009
Modellhistorie:
1997-2009: Skibsplast 605 Selected
Vanlige motoralternativer
- alternativ 1: Suzuki, 70 hk
- alternativ 2: Honda, 90 hk
- alternativ 3: Suzuki, 115 hk
Gangtid motor: 235 timer
Pris som ny i 2006: 335.000 kroner
Testbåt sist omsatt for: Ukjent
Nyttige linker: www.finn.no
Bruktbåtkontrakt: www.batmagasinet.no
SPESIFIKASJONER
Største lengde: 6,05 meter
Største bredde: 2,20 meter
Vekt tørr båt: Ca 950 kg
Kapasiteter
- Ferskvann: 15 liter
- Drivstoff: 100 liter
MOTOR OG FREMDRIFT
Motorfabrikat: Mariner
Modellbetegnelse: 115 EFI
Årsmodell: 2006
Drivstofftype: Bensin
Ytelse ahk: 115
Ytelse kW: 85,4
Antall sylindere: 4
Max turtall ihht produsent: 6.000 omdr./min.
Max turtall i test: 6.000 omdr./min.
Type fremdrift: Utenbords
ELEKTRISK ANLEGG
Batteribank:
- type, antall og størrelse (forbruk): -
- type, antall og størrelse (start): 1x75 Ah
Ladespenning forbruk i voltº): -
Ladespenning start i voltº): 14,7
º) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt
NOEN MÅL I CM
Dollbord, bredde: 16
Ståhøyde
- lugar: 127
- under kalesje: 165
Køyemål
- hovedkøye: 180x190
FART OG STØY
Testet
Max turtall: 6.000 omdr./min.
Max fart: 34 knop
Marsjfart: 24 knop
Max støy¹): 88 dBA
Støy ved marsjfart: 84 dBA
¹) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass.
TEKNISK SJEKKLISTE – SKIBSPLAST 605 SELECTED
Kontrollpunkt Tilstand i testbåt
CE-merking: Ok.
Motor/fremdrift
- servicer fulgt: Godt vedlikeholdt.
- starter lett: Tilfredsstillende.
- lytt etter ulyder: Ingen ulyder.
- styring: Presis og smidig.
- motorspak: Noe upresis og hard.
Drev: Presis og uten ulyder.
Fuktskader: Ingen.
Lekkasjer: Ingen.
Skroggjennomføringer: Meget bra.
Elektrisk anlegg: Meget bra.
Ladespenning: Meget bra.
Elektronikk: Plotter ikke testet.
Puter og polstring: Som nytt.