Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Nr 9. 2013

Test: Brukt Skibsplast 600D Standard

Noe for seg selv: Hvor hører Skibsplast 600D hjemme? Som weekendcruiser har den lite bokomfort, som hobbyfiskebåt er den derimot riktig komfortabel. Fremfor alt har den innenbords diesel og akseldrift.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Skibsplast’s båter har alltid hatt egenart – både i ytre design, men også i løsninger. Skibsplast 600D er intet unntak, og den påkaller en viss undring når man legger av gårde med den. I hvilken kategori hører egentlig denne båten hjemme? En weekendcruiser med innenbords dieselmotor og strak aksel er det ikke mange som har i modellprogrammet lenger. Like fullt er dette en riktig sympatisk bruksbåt.

Rune Skibsrud kan fortelle at 600 D ble utviklet tidlig på 1990-tallet etter påtrykk fra den tyske forhandleren. Han la inn en bestilling på 20 båter - og Skibsplast 600 D så dagens lys. Den gang var diesel innenbords synonymt med strak aksel i så små båter. Av de rundt 100 båtene som ble produsert, gikk flere både til Tyskland og England, hvor båten var velegnet på kanalene og elvene på grunn av kursstabiliteten sammenlignet med drev eller utenbordsmotor. I sortimentet hadde nemlig Skibsplast også 600 VS/HT som i stor grad var identisk, men med planende skrog og utenbordsmotor. I skrivende stund ligger kun testeksemplaret for salg på www.finn.no, til 119.000 kroner.

Skibsplast 600 D kom i to utgaver, nemlig Standard og 600 D EX. Den sistnevnte hadde en U-sofa akter. For øvrig var de nokså like.

Hva får du for pengene?

Den snart 20 år gamle båten var i rimelig god stand og kan med moderat innsats løftes mange hakk. Den hadde fortjent en ny kalesje og en real polering. Under motorkassa satt det en sliter av en tresylindret Yanmar. Også den fortjener en kosmetisk oppgradering, og utskifting av noen morkne slanger. Hvor mange timer den har gått, er ukjent, men den startet meget lett og er tilnærmet svettefri. Vi fikk imidlertid ikke toppturtall på 3.600, og manglet dermed rundt to knop på toppfarten.

For øvrig er båten meget enkel og lett å vedlikeholde med tanke på tekniske installasjoner. Putene er i grei stand, om enn falmet. Interiøret er uten skader, men med polstring som har sluppet noen få steder. Av utstyr har den et ekkolodd fra Suzuki som fungerer. Det er det hele. Under dekk er det et portabelt toalett. Testbåten hadde også to nye, friske batterier.

Bruksegenskaper

Skibsplast 600 D er en real bruksbåt. Til tross for at utseendet leder tanken mot en rendyrket weekendturbåt, egner den seg bra for hobbyfiske. Den har et rent og stort akterdekk og ryddig dekkslayout, og en todelt kalesjeløsning.

Skroget har ganske mye kjølegenskaper, og trives best i fartsområdet rundt 15-16 knop, skal vi tro Rune Skibsrud. Det bekreftes av at båten i testen allerede ved 14 knop er litt tvil om hvor den skal legge seg i svingen. En typisk halvplaner med kjøl og en halvtunnel som gir en rett akselvinkel og lite dyptgående, og en helt moderat planingsterskel.

Serviceadkomsten er meget bra, muligens med et lite unntak for impeller. Men grovfilter med vannutskiller er lett tilgjengelig og hele motoren frilegges når man løfter bort motorkassa.

Om bord- og ilandstigning er lett via uteplassen, men via fordekk er det adskillig mer kronglete.

Dekkslayouten er ren og praktisk, men byr ikke på mange sitteplassene. Akter er det en tverrgående benk med plass til tre personer, og førerstolen ytterligere to. Stolen er montert i senterlinjen, noe som gir passasje på hver side. I motorkassa er det integrert en byssemodul. Når stolsetet vippes frem, åpenbarer det seg en liten bysse med en vask og mulighet til å montere et lite kokeapparat. Det er full ståhøyde under kalesjen og lugaren forut er riktig romslig, med bra stuveplass i benkene og plass til et portabelt toalett. Den todelte kalesjen gjør at man kan sitte tørt og greit samtidig som man beholder akterdekket åpent ved for eksempel fiske. På styrbord side kan man fjerne en del av akterbenken og komme helt ut i hjørnet. Via akterbenken har men grei tilgang til skroggjennomføring for drenering og eksosslange, rorkvadrant og styring.

Teknisk tilstand

• Plast

Krever en grundig rubbing og polering for å få tilbake en blank overflate. Ellers få skader eller hakk.

• Motor og fremdriftssystem

Vi ville antakelig tatt en runde med motorvask og stålbørste for å fjerne litt rust, samt skiftet ut noen morkne slanger. Starter meget lett og går fint. Ingen svetting eller ulyder.

• Skroggjennomføring/drenering

Skroggjennomføringene ville vi ha kontrollert nøye og eventuelt skifte. Et forsøk på å stenge kranene avdekket at de satt godt fast.

• Lekkasjer/vannskader

Ingen synlige lekkasjer eller vannskader noe sted, hverken i lugaren eller for øvrig. Lukter behagelig på lugaren.

• Elektronikk/elektrisk

Batteriene er tilnærmet nye. Alt det elektriske virket, inkludert ekkoloddet, vindusvisker og lanterner. Både lade- og hvilespenning var på tilfredsstillende.

• Interiør

Alle puter er i god stand uten huller eller dårlige sømmer. Litt falmete puter i lugaren. Polstringen har begynt å slippe litt på uteplassen. Teaklistene fortjener en lett omgang med sandpapir og litt olje. Kalesjen bør byttes ut.

Båtmagasinets vurdering

Prismessig har vi problemer med å gi noen vurdering av den testede Skibsplast 600D, men tatt i betraktning båtens tekniske stand, motorløsning og alder, oppfattes prisforlangende som ganske rimelig. For rundt 100.000 kroner får man en fleksibel og praktisk bruksbåt med god overnattingsmulighet og pålitelig innenbords diesel.

Alternativene

Saga 7000

Årsmodell: 1979

Motor: Perkins, 49 hk

Pris: Ca 80.000,-

Biam 660

Årsmodell: 1986

Motor: Yanmar, 55 hk

Pris: Ca 99.000,-

FAKTA:

Produsent:                     Skibsplast AS

Konstruktør:                   Roald Skibsrud

Byggeperiode:                  Ca 1990-1997

Modellhistorie:   

1990-1997:                     600 D

Vanlige motoralternativer     

- alternativ 1:                Yanmar, 47 hk

- alternativ 1:                Yanmar, 60 hk

 

Gangtid motor:                 Ukjent

Pris som ny i 1994:            Kommer kroner

Testbåt sist omsatt for:       Kommer kroner

Nyttige linker:                www.finn.no

Bruktbåtkontrakt:              www.batmagasinet.no

SPESIFIKASJONER

Største lengde:                6,00 meter

Største bredde:                2,30 meter

Vekt tørr båt:                 Ca 1.100 kg

Kapasiteter                   

- Drivstoff:                   107 liter

 

MOTOR OG FREMDRIFT

Motorfabrikat:                 Yanmar

Modellbetegnelse:              3JH2-TE

Årsmodell:                     1994

Drivstofftype:                 Diesel

Ytelse ahk:                    45

Ytelse kW:                     33,1

Antall sylindere:              3

Max turtall ihht produsent:    3.600 omdr./min.

Max turtall i test:            3.200 omdr./min.

Type fremdrift:                Strak aksel

ELEKTRISK ANLEGG

Batteribank:                   Biltema

- type, antall og størrelse (forbruk + start): 2x73 Ah

Ladespenning i voltº):         14,3

º) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt

NOEN MÅL I CM

Dollbord, bredde:              13

Ståhøyde                      

- under kalesje:               178

- lugar:                       148

 

Køyemål                       

- hovedkøye:                   180x240

 

FART OG STØY

                               Testet

Max turtall:                   3.200 omdr./min.

Max fart:                      3,5 knop

Marsjfart:                     11 knop

Max støy¹):                    83 dBA

Støy ved marsjfart:            82 dBA

¹) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass.

TEKNISK SJEKKLISTE – SKIBSPLAST 600D

Kontrollpunkt                  Tilstand i testbåt

CE-merking:                    Bygget før krav om merking.

Motor/fremdrift

- servicer fulgt:              Ukjent

- starter lett:                Umiddelbart.

- lytt etter ulyder:           Ingen ulyder.

- styring:                     Teleflex. Presis og lett.

- motorspak:                   Presis og smidig.

Gear:                          Ingen ulyder.

Fuktskader:                    Ingen synlige.

Lekkasjer:                     Ingen synlige.

Skroggjennomføringer:          Må kontrolleres.

Elektrisk anlegg:              Tilfredsstillende.

Ladespenning:                  Tilfredsstillende.

Elektronikk:                   Alt fungerer.

Puter og polstring:            Tilfredsstillende.

 

Listen er ingen komplett sjekkliste for bruktbåtkjøp. Den er ment som en huskelapp – med utgangspunkt i kjente feil og mangler ved den aktuelle båtmodellen. Før du kjøper bruktbåt er det viktig at du tar deg god tid til å sjekke båten. Du bør fortrinnsvis også besiktige den på land. Ta med deg en kyndig person dersom du er usikker.