Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Nr 8 2012

Test: Brukt Scand 9200 Dynamic

Linjene til Scand 9200 Dynamic har tålt tidens tann, men dekkslayouten er ikke den mest praktiske. For rundt 850.000 kroner får du et meget bra eksemplar av en romslig weekendcruiser. Vi har testet en båt fra 2008.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Det er liten tvil om at konstruktøren Alf Jensen leverte en tidløs design da Scand 9200 Dynamic kom på vannet i 199?. At båten har vært levedyktig frem til nå, og at den nyeste modellen som ligger til salgs på www.finn.no er en 2012-modell, vitner om at dette er en levende klassiker. I skrivende stund (primo mai 2012) ligger det 26 Scand 9200 Dynamic til salgs, og prisene varierer en del. Her er det grunn til å gjøre seg kjent med markedet, noe som kan betale seg i form av gode kjøp.

Hva får du for pengene?

Scand 9200 Dynamic er en klassisk daycruiser med mye treinnredning også på uteplassen, men uten selvlensende dørk. Der skiller den seg klart ut fra nyere daycruisere i samme klasse. Ulempen en naturligvis at med denne båten må man være adskillig mer påpasselig med å dekke til kalesje eller havnepresenning enn på nyere båter. Fordelen er et konservativt trivelig interiør.

Modellen har ikke gjennomgått de store oppgraderinger gjennom årene, og man får båter fra i underkant av 500.000 kroner og opp mot en million, avhengig av årsmodell, utstyr og motor. Vårt testeksemplar fra 2008 var i førsteklasses stand, og hadde dessuten alt nødvendig utstyr. Prisforlangende var 849.000 kroner, noe som synes å være et helt rimelig anslag for en båt som nærmest fremstår som ny. Interiøret med påkostede alcantara-puter, kalesje, havnepresenning, en Volvo Penta D4-300, baugpropell, lyskaster, kartplotter, VHF, autopilot, alarm, landstrøm m.v. gjør dette til en aktuell båt for dem som er ute etter en daycruiser med god overnattingsmulighet.

Båten er svært pen og velholdt uten ytre skader, og alle installasjonene virket da vi gjorde vår testtur. Det eneste vi anser for å være modent for utskifting, er kartplotteren fra Simrad som hadde en skjerm som var vanskelig å lese i sollys.

Bruksegenskaper

Sjøegenskapene til Scand 9200 Dynamic bærer preg av at den har mye V-bunn - på godt og på vondt. Den er morsom å kjøre, og byr på en myk og behagelig gange selv i en hel del sjø. Her kan man stå i mot solgangsbrisen uten å måtte ut av plan. På den annen side krenger den i overkant mye ved kraftige svinger, noe føreren bør vær oppmerksom på. Til dette kommer at båten ble designet på et tidspunkt da V8 bensinmotorer eller doble V6 bensinmotorer var vanligere å benytte enn i dag, da single og langt tyngre dieselmotorer er dominerende. Derfor hadde vår testbåt en noe brattere planingsterskel enn den antakelig ville ha hatt med en bensininstallasjon – uten at dette var sjenerende.

9200 Dynamic har en klassisk interiørlayout med U-sofa akter som kan konverters til en stor solseng ved å vippe seteryggen forover. Med andre ord en moderne og enkel løsning. Mye treinteriør på uteplassen krever større forsiktighet enn om båten hadde hatt innerliner. Planløsningen er sosial, og muligheten til å vende fører- og passasjerstol akterover gir plass til mange gjester rundt bordet. Via en luke under solsenga har man enkel adkomst til et praktisk og servicevennlig motorrom. Det er også godt med stuveplass på uteplassen, med rom i benkene og under dørken, som førvrig hviler på en aluminiumramme.

Det største minuset vi noterte ved båten, er at den er kun har ett trinn ved førerplassen og at den er litt vanskelig å komme inn og ut av. En moderne DC-båt i denne klassen ville ha hatt en luke i vindskjermen og også enklere adkomst ut på badeplattformen.

Akter har den en grei badeplattform med ankerspill og badestige, som man neppe får ut om man ligger i vannet. Her er også vannskikrok og fenderstativ på hekken.

Førerposisjonen er komfortabel med god oversikt og mye plass foran føreren. Og selv om den ble designet før kartplotteren gjorde krav på sin egenplass, er det mulig å gi den en brukervennlig plassering. Båten var utstyrt med gode fører- og passasjerstoler.

I skottet ved passasjerplassen på styrbord side er det et praktisk barskap inn i skroget. Og forenom passasjerplassen er det en luke som fører ned til lugaren under dekk. Luken består av mange deler, og ville i dag definitivt ha vært en skyveluke. Men åpningen ned er romslig, selv om man ganske raskt må huke seg ned for å komme inn i lugaren. Byssa befinner seg på babord side den også, og stuerten har ståhøyde i 1/3 av byssa. Her vil man uansett kun tilberede enklere måltider, noe den er meget godt rustet til med to skap og to skuffer, et Wallas kokeapparat, en grei vask og et kjøleskap. Med andre ord alt man trenger for en avansert weekendtur.

Scand 9200 Dynamic ble levert med to innredningsalternativer under dekk, nemlig sittegruppe eller fast dobbelkøye. Testbåten hadde fast dobbelkøye, som for de fleste vil være det mest praktiske alternativet. Her er det tilstrekkelig stuveplass for en liten ferietur. Det er gode luftemuligheter med en dekksluke og fire koøyer som kan åpnes.

På styrbord side er det et toalettrom med god sitteplass, men ikke ståhøyde. Her er en benk inn mot skottet med en vask, overskap med hyller i, elektrisk vifte som ventilasjon samt 220 volt uttak.

Teknisk tilstand

• Plast

Helt ubeskadiget og i meget god stand med blank og fin gelcoat.

• Motor og fremdriftssystem

Motoren, en Volvo Penta D4-300 med DPH-drev, har kun gått 235 timer og dermed som ny å regne. Man har enkel adkomst til motorrommet, som er servicevennlig. Godt lydisolert rom. Alt fungerer tilfredsstillende.

• Skroggjennomføring/drenering

Meget bra. Ingen synlige lekkasjer noe sted.

• Lekkasjer/vannskader

Helt plettfri.

• Elektronikk/elektrisk

All elektronikken fungerte uten problemer. Ladespenning på 14,2 og hvilespening på 12,5 volt tyder på et frisk el-anlegg. Det elektriske anlegget om bord er godt dimensjonert og meget ryddig organisert.

• Interiør

Fremstår som nytt, og båten er en av få i markedet med påkostet alcantara-interiør.

Båtmagasinets vurdering

Ingen pensjonistbåt. Seks solide kryssholt, hvorav de midskips en vinklet innover…

På lanseringstidspunktet var utvilsomt Scand 9200 Dynmaic en meget moderne båt. Sjøegenskapene er meget bra, og båten er leken og sporty. Med motorpakken som satt i testbåten får man både god toppfart og et bredt og uanstrengt marsjfartregister. Før man svinger for entusiastisk, skal man imidlertid være klar over at båten har litt av den samme lidelsen som Scand 360 og krenger ganske kraftig ved mye rorutslag. Båten har en sosial og fin uteplassen, men dette er ingen pensjonistbåt av den enkle grunn at adkomsten ut på dollbordet eller ut på fordekket er begrenset og kronglete. Som weekendcruiser fungerer båten bra selv om det er beskjeden ståhøyde i byssa. Testbåten er prismessig et gunstig kjøp og bør by på mye komfort og båtglede sammenlignet med hva man får av nye båter for det samme beløpet.

Alternativene

Bavaria 29

Årsmodell: 2007

Motor: Volvo Penta, 260 hk

Pris: Ca 930.000,-

Nimbus 29 Nova

Årsmodell: 1998

Motor: Volvo Penta, 310 hk

Pris: Ca 830.000,-

FAKTA:

Produsent:                     Scand Boats AS

Konstruktør:                   Alf Jensen

Byggeperiode:                  ????-2012

Modellhistorie:   

198?-1999:                     Scand 9200 Dynamic

Vanlige motoralternativer     

- alternativ 1:                Volvo Penta, 236 hk

- alternativ 2:                Volvo Penta, 260 hk

- alternativ 3:                Mercruiser, 260 hk

 

Gangtid motor:                 235 timer

Pris som ny i 2008:            ??? kroner

Testbåt sist omsatt for:       Ca. 700.000 kroner

Nyttige linker:                www.finn.no

Bruktbåtkontrakt:              www.batmagasinet.no

SPESIFIKASJONER

Største lengde:                9,21 meter

Største bredde:                2,98 meter

Vekt tørr båt:                 Ca

 

MOTOR OG FREMDRIFT

Motorfabrikat:                 Volvo Penta

Modellbetegnelse:              D4-300

Årsmodell:                     2008

Drivstofftype:                 Diesel

Ytelse ahk:                    260

Ytelse kW:                     191

Antall sylindere:              4

Max turtall ihht produsent:    3.500 omdr./min.

Max turtall i test:            3.500 omdr./min.

Type fremdrift:                DP-drev

ELEKTRISK ANLEGG

Batteribank:                  

- type, antall og størrelse (forbruk):    2x??? Ah

- type, antall og størrelse (start):  1x??? Ah

Ladespenning forbruk i voltº): 14,20

Ladespenning start i voltº):   14,25

º) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt

NOEN MÅL I CM

Dollbord, bredde:              18

Ståhøyde                      

- lugar:                       152

- toalett:                     151

- byssa:                       152

- under kalesje:               190

 

Køyemål                       

- hovedkøye:                   187x205

- solseng:                     210x120

 

FART OG STØY

                               Testet

Max turtall:                   3.500 omdr./min.

Max fart:                      38 knop

Marsjfart:                     29 knop

Max støy¹):                    83,5 dBA

Støy ved marsjfart:            79 dBA

¹) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass.

TEKNISK SJEKKLISTE – SCAND 9200 DYNAMIC

Kontrollpunkt                  Tilstand i testbåt

CE-merking:                    Ok.

Motor/fremdrift

- servicer fulgt:              Meget godt vedlikeholdt.

- starter lett:                Umiddelbart.

- lytt etter ulyder:           Ingen ulyder.

- styring:                     Presis og smidig.

- motorspak:                   Presis og smidig.

Drev:                          Presist og uten ulyder.

Fuktskader:                    Ingen.

Lekkasjer:                     Ingen.

Skroggjennomføringer:          Meget bra.

Elektrisk anlegg:              Meget bra.

Ladespenning:                  Tilfredsstillende.

Elektronikk:                   Alt fungerer.

Puter og polstring:            Som nytt.

 

Listen er ingen komplett sjekkliste for bruktbåtkjøp. Den er ment som en huskelapp – med utgangspunkt i kjente feil og mangler ved den aktuelle båtmodellen. Før du kjøper bruktbåt er det viktig at du tar deg god tid til å sjekke båten. Du bør fortrinnsvis også besiktige den på land. Ta med deg en kyndig person dersom du er usikker.