Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Nr 10 2012

Test: Brukt Saga 32: Kan anbefales

Leter du etter en god familiebåt i prisområdet 600.000 til 800.000 kroner bør du ha Saga 32 langt frem i tankene. En halvplaner med begrenset toppfart, et romslig landsted på sjøen med gode sjøegenskaper.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Saga har hatt mange flaggskip gjennom sin lange historie, og i dag heter modellen på toppen av programmet 415. Men fra 1990 var Saga 32 toppmodellen. En ekte halvplaner som trives best i fartsområdet rundt 15 knop og som med sitt spisse forskip tar deg komfortabelt gjennom de fleste forhold, om enn med litt vann over dekk når Rasmus viser muskler. Saga 32 var produsentens flaggskip frem til 2002. I dette tidsrommet ble det produsert ca 300 båter. Vi har testet en av de tidligste utgavene fra 1992. En tjueåring med mange år foran seg fortsatt, og tilnærmet en perfekt familiebåt hva angår bokomfort, men med noen minus med tanke på dekkslayout.

Hva får du for pengene?

Når dette skrives (ultimo august 2012), ligger det kun fem Saga 32 for salg på www.finn.no. Den eldste er fra 1993 med et forlangende på 740.000 kroner, mens den nyeste fra 2002 er lagt ut for 900.000. Vår testbåt fra 1992 ble sist omsatt for 800.000 kroner i 2011, og eieren forventer å kunne få et sted mellom 650.000 og 700.000 kroner i dag. Eieren har fulgt nøye med på prisutviklingen, og anser at prisen var i overkant høy da han kjøpte den, og at forventet verdifall de nærmeste årene vil være vesentlig lavere.

For 800.000 kroner fikk familien en meget velutstyrt og velholdt båt. Interiøret begynner å bli modent for en estetisk oppgradering med nye putetrekk, gardiner og nedsliping og lakkering av en del treverk. Det var kort tid før eierskiftet installert landstrømanlegg, og båten hadde ny 12’’ kartplotter med radar samt VHF fra samme produsent i tillegg til en eldre VHF. Av elektronikk har båten dessuten, autopilot, en Furuno GPS, et Seatalk multifunksjonsdisplay og radio/stereo. Alle bekvemmeligheter som Ardic dieselvarmer og varmtvann er på plass. Båten er også utstyrt med Sleipner baugpropell og Ilas ankervinsj med betjening fra begge styreposisjonene.

Bruksegenskaper

Dette er en klassiker. Sagas tidligere flaggskip på 32 fot, designet av Eivind Amble, har i grove trekk en velkjent planløsning. Den skiller seg imidlertid ut fra mengden ved at den i tillegg til hovedlugaren forut har to romslige stikkøyer på hver side. Dette gjør båten spesielt velegnet for en familie som har litt eldre barn.

Konseptet rendyrker den lukkede familiebåten og langturbåten, med stor bysse, komfortabel innendørs salong og et stort akterdekk. For sin tid et meget romslig bad, det samme med byssa og selv akterdekket er etter dagens standard stort med plass til minst fire personer rundt et bord. Det er port i akterspeilet ut på badeplattformen, men selve plattformen er en stor nedtur i forhold til nyere båter. Den er liten og det er kronglete å bevege seg langs dollbordene og ned på plattformen når kalesjen er montert. Her er dessuten ankervinsjen og taukassen montert på speilet på babord side, noe som også krever sitt av allerede et allerede beskjedent areale.

Bakveggbåten Saga 32 har en tradisjonell planløsning i salongen. På styrbord side aktenfor førerplassen er det en stor bysse SMEW to-bluss propan kokeapparat (nyinnstallert av nåværende eier), rikelig med skuffer og skap, kjøleskap, overskap også i akterkant og bra med avsettingsplass. Hardtopen har en stor luke som enkelt kan fjernes dersom motoren må ut, og nåværende eier har ettermontert store skyvetakluker. På babord side er det en L-sofa med plass til fem personer rundt et klaffebord. Takket være de store siderutene har også passasjerene som sitter her godt utsyn sideveis. Ingen av sidevinduene kan åpnes. I forkant av salongen er det en separat passasjerbenk med plass til halvannen person, og i tilknytning til denne et kartbord med stuveplass i og en skikkelig kartlampe.

Førerplassen bærer preg av å være designet før kartplotterens tid. Her er likevel rikelig med plass til fornuftig ettermontering av elektronikk og utstyr. Førerkomforten og ergonomien er bra, og føreren har god oversikt gjennom store vinduer.

Under dekk er et det en meget stort og romslig omkledningsavdeling med adkomst til store stikkøyer på hver side. På styrbord side er det en stor skapmodul med et hengeskap samt skuffer. På samme side er toalettrommet med dusjmulighet og et manuelt sjøvannstoalett. Også her er det mye bra stuveplass i skottet. Rommet er ventilert med en elektrisk vifte, men har kun en lampe. Det er også et gjennomgående trekk ved eldre båter at antallet lyspunkter er vesentlig færre enn i dagens.

Hovedlugaren forut har en skråstilt hovedkøye mot babord. Lugaren er relativt trang sammenlignet med nyere 32-fotere, men her er til gjenglig bra stuveplass i form av skap og skuffer.

I Saga 32 sitter motoren, i testbåten en velholdt Volvo Penta TAMD 42, i en kassett under salongdørken. Motorrommet er godt støyisolert, men det blir mange lemmer som må plukkes bort selv når den daglige inspeksjonen skal foretas.

Teknisk tilstand

• Plast

Helt ubeskadiget og i meget god stand. Har fått en god omgang med rubbing og voks, og ser bra ut. Noe falmet på de burgunderfargede dekorfeltene.

• Motor og fremdriftssystem

En god sliter av en TAMD 42-motor som er i god stand, med lite svetting. Motorrommet er rent og prydelig, ikke noe oljesøl. Tørt i kjølen. Hylse, pakkboks m.v. ser bra ut. Skroggjennomføringene er også i god stand, men den til sjøvannet skal fornyes. Sjøvannspumpe er overhalt. Motoren har gått ca 650 timer.

• Skroggjennomføring/drenering

Slanger og skroggjennomføringer er skiftet med unntak av sjøvannsinntak.

• Lekkasjer/vannskader

Ingen tegn til lekkasjer noen steder, hverken rundt vinduer eller takluker. Samme under dekk. Det er en nøytral og god lukt om bord. Det eneste stedet med mindre lekkasjeproblemer er rundt glidelåsene på kalesjen, som er 20 år gammel.

• Elektronikk/elektrisk

230 volt installasjon utført i 2011 og kontrollert autorisert installatør. Alt i meget god stand. All elektronikk fungerer, også det som er av eldre dato.

• Interiør

Kalesjen er i god stand og holder fortsatt noen år, til tross for alderen. Putene og gardinene fortjener en fornyelse, samt polstring visse steder. Også deler av treinnredningen fortjener en nedsliping og lakkering. Teakdørken er av førsteklasses kvalitet og har holdt seg bra.

Eiers vurdering

-Grunnen til at vi falt for denne båten, er de to stikkøyene slik at våre to unger har hvert sitt rom, forteller Kenneth Halvorsen fra Alversund.

-Saga 32 er en veldig god langturbåt med utrolig mye plass. Nå i sommer har vi på det meste vært seks personer på overnattingstur, noe som fungerer veldig greit. Båten er i god stand og hadde stått inne hver vinter frem til vi kjøpte den i fjor for 800.000 kroner. I dag ligger prisen på mellom 650.000 og 700.000 kroner, hvilket betyr at vi var uheldig med tidspunktet vi handlet på og har måttet ta et tap på rundt 20 prosent siden vi kjøpte den. Når det er sagt, er båten velutstyrt og betydelig oppgradert underveis både av forrige eier og oss. Jeg har gått gjennom alt teknisk og fikk sydd inn en egen åpning i den aktre delen av kalesjen, slik at det er lettere å komme ut plattformen, som også er den delen av båten som irriterer meg mest. Ankervinsjen stjeler mye plass og det litt kronglete å komme seg inn i båten. Den smale åpningen i pulpiten er også et minus, og kryssholtene som er montert der er noen skikkelig snublefeller. Men for øvrig er vi veldig godt fornøyd, sier Halvorsen.

 

Båtmagasinets vurdering

Med den justeringen som har vært i brukbåtmarkedet de siste årene, har Saga 32 blitt en prisgunstig, stor familieturbåt med alle bekvemmeligheter. Om man jager etter toppfart, er ikke dette båten man bør velge. Men om man er ute etter en båt med gode sjøegenskaper og et fleksibeltfartsregister opp i 17-18 knop, er båten perfekt for en familie på fire, med mulighet til å re opp en ekstra køye i salongen. Med tanke på prisutviklingen i bruktbåtmarkedet den senere tid, og det lave utbudet av båter, bør borge for en forholdsvis stabil bruktverdi de kommende årene. Båten er forholdsvis smal, noe som gir gode motsjøegenskaper, og den har dessuten et sympatisk drivstofforbruk.

 

Alternativene

Riviera 925 HT

Årsmodell: 1996

Motor: Volvo Penta, 230 hk

Pris: Ca 760.000,-

Nimbus 3003

Årsmodell: 1988

Motor: Volvo Penta, 192 hk

Pris: Ca 575.000,-

FAKTA:

Produsent:                     Saga Boats AS

Konstruktør:                   Eivind Amble

Byggeperiode:                  1990-2002

Modellhistorie:   

1990-2002:                     Saga 32

Vanlige motoralternativer     

- alternativ 1:                Volvo Penta, 190 hk

- alternativ 2:                Volvo Penta, 220 hk

- alternativ 3:                Yanmar, 222 hk

 

Gangtid motor:                 1.170 timer

Pris som ny i 1992:            Ca 950.000 kroner

Testbåt sist omsatt for:       800.000 kroner

Nyttige linker:                www.finn.no

Bruktbåtkontrakt:              www.batmagasinet.no

SPESIFIKASJONER

Største lengde:                10,48 meter

Største bredde:                3,12 meter

Vekt tørr båt:                 Ca 5.000 kg

Kapasiteter                   

- Ferskvann:                   200 liter

- Drivstoff:                   300+115 liter

- Varmtvann:                   30 liter

- Septik:                      100 liter

 

MOTOR OG FREMDRIFT

Motorfabrikat:                 Volvo Penta

Modellbetegnelse:              TAMD 42A

Årsmodell:                     1992

Drivstofftype:                 Diesel

Ytelse ahk:                    230

Ytelse kW:                     169

Antall sylindere:              6

Max turtall ihht produsent:    3.900 omdr./min.

Max turtall i test:            3.900 omdr./min.

Type fremdrift:                Strak aksel

ELEKTRISK ANLEGG

Batteribank:                  

- type, antall og størrelse (forbruk):    2x110 Ah

- type, antall og størrelse (start):  1x115 Ah

Ladespenning forbruk i voltº): 14,12

Ladespenning start i voltº):   14,16

º) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt

NOEN MÅL I CM

Dollbord, bredde:              16

Akterdekk:                     290x220

Badeplattform:                 74x200

Ståhøyde                      

- salong:                      206

- lugar:                       190

- toalett:                     180

- byssa:                       206

 

Køyemål                       

- hovedkøye:                   120x200

- stikkøye:                    80x210

 

FART OG STØY

                               Testet

Max turtall:                   3.900 omdr./min.

Max fart:                      20 knop

Marsjfart:                     15,5 knop

Max støy¹):                    79 dBA

Støy ved marsjfart:            75,5 dBA

¹) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass.

TEKNISK SJEKKLISTE – SCAND 9200 DYNAMIC

Kontrollpunkt                  Tilstand i testbåt

CE-merking:                    Bygget før krav om merking.

Motor/fremdrift

- servicer fulgt:              Godt vedlikeholdt.

- starter lett:                Umiddelbart.

- lytt etter ulyder:           Ingen ulyder.

- styring:                     Presis og smidig.

- motorspak:                   Presis og smidig.

Gear:                          Noe hardt innslag.

Fuktskader:                    Ingen.

Lekkasjer:                     Ingen.

Skroggjennomføringer:          Meget bra.

Elektrisk anlegg:              Tilfredsstillende.

Ladespenning:                  Litt lav.

Elektronikk:                   Alt fungerer.

Puter og polstring:            Puter bør fornyes.

 

Listen er ingen komplett sjekkliste for bruktbåtkjøp. Den er ment som en huskelapp – med utgangspunkt i kjente feil og mangler ved den aktuelle båtmodellen. Før du kjøper bruktbåt er det viktig at du tar deg god tid til å sjekke båten. Du bør fortrinnsvis også besiktige den på land. Ta med deg en kyndig person dersom du er usikker.