Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Nr 12 2012

Test: Brukt Biam 820

Jappebåten: I Biam 820 ble det lagt vekt på stort barskap, askebegere og komfortable seter i salongen. Den er et barn av det glade 80-tallet og var forut for sin tid, med planløsninger og smarte idéer som mange siden kopierte.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

 

Biam 820 var en imponerende og innovativ båt da den ble lansert på slutten av 1980-tallet – i den til da bratteste motbakken i norsk båtbransje. Skroget stammer fra Polar Express, signert Jan Bjerke, og levde videre etter Biam 820 som Nor Star 290. Vi testet båten i Båtmagasinet nr 10/1989 og kunne og konklusjonen står fast. Flere av de egenskapene som designer og produsent vektla i denne båten, ble senere toneangivende løsninger for flere andre produsenter: En stor og sosial uteplass med L-sofa og solseng, en meget komfortabel førerposisjon med farget konsoll, port i akterspeilet ut badeplattformen, og stor skyveluke ned under dekk.

I skrivende stund er det ingen Biam 820 til salgs på www.finn.no.

Hva får du for pengene?

Testobjektet i denne utgaven er en romslig familieturbåt med daycruiserløsning og planende skrog med drev. Under kalesjen er ståhøyden meget bra. Åpningen til nedgangen under dekk er meget stor, og man blir overrasket over en forbausende innholdsrik og praktisk bysse på babord side under dekk. Her står man i lukeåpningen og lager mat, og har god kontakt med folk alle veier. Salongen under dekk forut har noe så sjeldent som en sittegruppe med lenestolsrygger til fire personer rundt et bord. Denne sittegruppen kan konverteres til en dobbelkøye. I tilknytning til sittegruppen er det et romslig barskap, og på uteplassen er det tre koppholdere, plass til en cognacflaske samt askebeger – løsninger som får frem smilet og som tydelig vitner om tidsånden på 80-tallet.

I akterkant av salongen, under dørken på uteplassen, er det en dobbel stikkøye med lett adkomst. I lugaren er det en egen skyveluke oppunder dekk ut til uteplassen som ventilasjon. Det er relativt begrenset med stuveplass om bord. I hovedsak kun skapplass under dekk.

Toalettrommet er også romslig, med henimot full ståhøyde og duger for en lengre overnattingstur. Rommet har dusjmulighet med hånddusj, et skap i benken og overskap, samt speil.

Byssa vis-á-vis toalettrommet stikker seg bokstavelig talt ut. Det går som en “kjøkkenhalvøy” ut i salongen. Her er det plass til dekketøy mot skottet, god oppsvaskum og drenert skyllebrett, to bluss propanbysse med glasslokk over, et kjøleskap inn i benken pluss tre skuffer og to skap.

På uteplassen er det en stor L-sofa med solseng for én person aktenfor ryggstøet. Om man vil ligge to her, kan ryggstøet enkelt fjernes, men det er ingen naturlig stuveplass for ryggputa. Over uteplassen er det targabøyle med glassfelter i.

Båten er gjennomgående velutstyrt, selv om en del av utstyret begynner å bli gammelt. Dieselvarmeren dro i gang på første forsøket og var effektiv. For øvrig er her ankervinsj, baugpropell, stereoanlegg, defroster, vindusviskere, et Humminbird ekkolodd, en tilårskommen Garmin GPS og en Navico VHF.

Bruksegenskaper

Biam 820 er en god familieturbåt med romslig overnattingsplass for fire personer. Kombinasjonen av stor åpning ned under dekk og en innbydende, sosial uteplass gjør at båten oppleves som større enn den er. Den har også toalett- og byssefasiliteter som gjør at man utmerket kan reise på lengre overnattingsturer.

Også dekkslayouten er praktisk. En god rekke ender opp i en solid pulpit på fordekk. Båten har dollbord med adkomst ut på sidene akter. På styrbord side akter er det en stor åpning i kalesjen med port ut på badeplattformen. Plattformen er lang og gjør om bord- og ilandstigning enkel.

Førermiljøet er særdeles bra, med farget instrumentkonsoll for å redusere refleksene i den store vindskjermen, en førerstol av supplybåt-kaliber, og god plass til ettermontering av en stor kartplotter.

Den originale Volvo Penta-motoren på rundt 200 hk ble erstattet med en Mercruiser 7,3 D-tronic, V8 diesel i 1998. Den yter 270 hk og har et Bravo III-drev. Båten gjør god nytte av disse ekstra kreftene, ikke minst når båten har full ferielast eller man er mange personer om bord.

Det planende skroget har en relativt markant planingsterskel, noe som ikke minst skyldes ekstra vekt tilført i form av den nye motoren. På grunn av vinkelen på akterspeilet er båten svært følsom for drevtrim, og det skal lite til før båten begynner å galoppere.

Teknisk tilstand

• Plast

I meget god stand. Her kreves kun et fortsatt, godt vedlikehold.

• Motor og fremdriftssystem

Motoren har 972 timer telleren. Den er momentsterk, starter lett og har ingen ulyder. Men den ryker en del når den er kald. Sjekk styringen om det er dødgang, noe som er et kjent problem med denne installasjonen. Motoren har sjøvannsfilter, sjøvannsinntak gjennom bunnen og ikke drevet, samt overspyling av drevet for ekstra kjøling.

• Skroggjennomføring/drenering

Ser greit ut, men bør gjennomgås. Særlig sjøvannsinntak til toalettet.

• Lekkasjer/vannskader

Båten er ikke vannskadet. Ingen vinduslekkasjer og heller ingen tegn til lekkasjer på polstring. Den ti år gamle kalesjen har derimot gjort sitt og må byttes.

• Elektronikk/elektrisk

Båten bør utstyres med en kartplotter, noe det er god plass til å ettermontere. Belysningen er også moden for utskiftning til mindre strømkrevende armaturer. For øvrig virket alle funksjoner om bord.

• Interiør

Treverket er i bra stand, men kunne gjøre godt av en lett sliperunde og litt lakk. Tekstilene under dekk (puter, tepper, gardiner osv.) bør fornyes. Det er også antydning til at polstringen har sluppet på små områder.

Båtmagasinets vurdering

Når man kjøper en båt med drev fra tidlig 1980-tallet, skal man være klar over at singelinstallasjoner ofte ikke har mer enn rundt 200 hk på akselen. Vår testbåt hadde en momentsterk V8-motor som kledde båten godt. For øvrig var testeksemplaret i god stand og er i praksis ferieklar. Sammenlignet med tilsvarende båter under Nor Star-logoen, vil det være naturlig å forvente en pris på mellom 450.000 og 500.000 kroner for den testede båten. Da får man en romslig, praktisk og fremfor alt komfortabel familieturbåt som bør være i god teknisk stand.

Alternativene

Nor Star 290

Årsmodell: 1998

Motor: Volvo Penta, 216 hk

Pris: Ca 690.000,-

Skarpnes 9100

Årsmodell: 1994

Motor: Volvo Penta, 218 hk

Pris: Ca 500.000,-

FAKTA:

Produsent:                     Biam Boats AS

Konstruktør:                   Jan Bjerke

Byggeperiode:                  198?-199?

Modellhistorie:   

19??-????:                     Biam ??

19??-????:                     Biam ??

19??-????:                     Biam ??

Vanlige motoralternativer     

- alternativ 1:                Volvo Penta, 200 hk

 

Gangtid motor:                 972 timer

Pris som ny i 1988:            Ca 500.000 kroner

Testbåt sist omsatt for:       Ca kommer kroner

Nyttige linker:                www.finn.no

Bruktbåtkontrakt:              www.batmagasinet.no

SPESIFIKASJONER

Største lengde:                8,20 meter

Største bredde:                3,00 meter

Vekt tørr båt:                 Ca 2.500 kg

Kapasiteter                   

- Ferskvann:                   130 liter

- Drivstoff:                   350 liter

- Varmtvann:                   90 liter

- Septik:                      25 liter

 

MOTOR OG FREMDRIFT

Motorfabrikat:                 Mercruiser

Modellbetegnelse:              D7,3L D-tronic

Årsmodell:                     1998

Drivstofftype:                 Diesel

Ytelse ahk:                    270

Ytelse kW:                     201

Antall sylindere:              V8

Max turtall ihht produsent:    3.600-3.800 omdr./min.

Max turtall i test:            3.400 omdr./min.

Type fremdrift:                Bravo III-drev

ELEKTRISK ANLEGG

Batteribank:                  

- type, antall og størrelse (forbruk):    2x95 Ah

- type, antall og størrelse (start):  1x50 Ah AGM

Ladespenning forbruk i voltº): 14,30

Ladespenning start i voltº):   14,25

º) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt

NOEN MÅL I CM

Dollbord, bredde:              17

Ståhøyde                      

- salong:                      182

- lugar:                       98

- toalett:                     172

- under kalesje:               188

 

Køyemål                       

- hovedkøye:                   220x210

- stikkøye:                    200x135

 

FART OG STØY

                               Testet

Max turtall:                   3.400 omdr./min.

Max fart:                      30 knop

Marsjfart:                     21 knop

Max støy¹):                    84 dBA

Støy ved marsjfart:            83 dBA

¹) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass.

TEKNISK SJEKKLISTE – SCAND 9200 DYNAMIC

Kontrollpunkt                  Tilstand i testbåt

CE-merking:                    Bygget før krav om merking.

Motor/fremdrift

- servicer fulgt:              Godt vedlikeholdt.

- starter lett:                Umiddelbart.

- lytt etter ulyder:           Ingen ulyder.

- styring:                     Noe dødgang.

- motorspak:                   Presis og smidig.

Gear:                          Ingen ulyder.

Fuktskader:                    Ingen.

Lekkasjer:                     Ingen.

Skroggjennomføringer:          Bør kontrolleres.

Elektrisk anlegg:              Tilfredsstillende.

Ladespenning:                  Tilfredsstillende.

Elektronikk:                   Alt fungerer.

Puter og polstring:            Puter bør fornyes.

 

Listen er ingen komplett sjekkliste for bruktbåtkjøp. Den er ment som en huskelapp – med utgangspunkt i kjente feil og mangler ved den aktuelle båtmodellen. Før du kjøper bruktbåt er det viktig at du tar deg god tid til å sjekke båten. Du bør fortrinnsvis også besiktige den på land. Ta med deg en kyndig person dersom du er usikker.