utgave nr 12 2

Leserbrev

Publisert Sist oppdatert

Hvor er dette?

Riktig svar i oktoberutgaven var Brekkestø og vinnere er:
Geir Melby, 3947 Langangen
Bjørn Johansen, 5172 Loddefjord
Terje Martinsen, 1613 Fredrikstad

Båtferien rekreasjon ?

En sommer er over, og det er tid for å tenke tilbake på årets båtferie på Sørlandet. Og da er det unektelig med en viss følelse av at det er noe som ikke er som det var. Det er liksom ikke den sjelefreden lenger å tøffe mellom holmer og sund som det var for noen år tilbake. Vi som koser oss på vannet i 5-6 knop, begynner å føle at vi er i veien. Vannveien er i dag ikke lenger rekreasjon, men bare en måte å forflytte seg på, raskest mulig. Jeg liker ikke at det skal være mange lovfestede regler på sjøen, men visse hensyn må det gå an å ta. I år reiste jeg med familien fra Langesund til Kristiansand.
For en gang skyld var det ikke nevneverdig mye vind som lagde sjø over åpne strekk. Vi begynner med å runde Tangodden første fredagskvelden etter arbeidstid. Rognsfjorden ligger der blank og stille. Kona sier at “tenk om hele ferien kunne bli slik”. Hun setter igang med å smøre loff med bananer, som hun vet hele mannskapet liker. Mannskapet setter seg rundt bordet mens skipperen blir servert på sin post. Kaffekoppen blir plassert på kartbordet, og akkurat da dukker det opp et frådende uhyre akterut. En såkalt “cabincruiser” med fire blide personer fosser forbi oss med en avstand på 7-8 meter. Idyllen er plutselig over, det er bare å hive seg over alt man har kjært og berge det som berges kan. Det er da det farer tanker gjennom hodet, og det er nettopp da jeg ønsker lover og politi og ......
Jeg har ikke noe imot fart og store båter, for det egentlig plass til oss alle. Men det må kunne gå an å vise hensyn. Jeg mener det må være en god ide å ha en grense på f.eks. 5 knop i skjærgården, og at fartsutfoldelsen kan være “utaskjærs” - minst 1 n.mil fra land. Denne episoden var nemlig ikke den eneste, det gjentok seg gang på gang, og hadde sin topp ved passering av Arendal. Det var her i selve Tromøysundet vi skulle få årets sjøetappe. Her var det bølger fra alle kanter og store cruisere som tok med seg hele fjorden. Her så vi også den første politibåten, som dessverre var noe pinglete greier og som nok aldri ville kunne ta igjen og stoppe noen fartsuhyrer.
Det var nok ingen ide å fortsette innaskjærs, så vi satte kursen ut mot havet,- og her var det stille. Men det var jo ikke så mye å se på! Igjen kunne vi ta fram kaffekanna, men nå var den blitt kald. Vi speidet innover mot land fra vår fredelige plett langt ute på havet og tenkte: ”burde det ikke være et rollebytte her”.
Vi våget oss ikke inn i skjæra igjen før vi kom til Blindleia,men her var det faktisk fin hensynsfull kjøring, og vi fikk tilbake håpet om at det fortsatt kanskje er mulig å kose seg på vannet.

                          LELITO

Ikke gi opp håpet!

Vi hadde et innlegg i Båtmagasinets septembernummer med overskriften Fy til Volvo. Til dere som leste innlegget om motorhavari på vår Volvo KAD 42 fra 1996 med gangtid 420 timer, kan jeg si at saken er løst takket være Forbrukerrådet i Oslo/Akershus. De tok fatt i saken og mente at her måtte kjøpsloven gjelde.
Så til dere som ingen vei kommer, er Forbrukerrådet å anbefale.
Lykke til, stå på og takk fra oss til Forbrukerrådet i Oslo/Akershus.

Sissel Giske Skau

Grådighetskulturen...

Jeg er jeg helt enig i at den negative holdningen (jamfør siste Båtmagasinet på lederplass) ovenfor "båtfolket" begynner å bli for omfattende. Det å "prissette" alle former for tjenester slik som "byråkratene" nå gjør, har en helt annen bakgrunn enn en rasjonell og fornuftig basis. Det er sørgelig. Bekjente av meg som arbeider i Kystverket melder om 60% liggetid da de ikke har midler til å få kjøpt materiell til å vedlikeholde sjømerkene.

På en tur fra Finland i sommer hadde vi gått ca 1 time i norsk farvann da vi kjørte oss opp utenfor Mandal. Dette grunnet et defekt sjømerke som viste seilingsled på feil side av en stake. Men men....

Frank Kobberød

Stortest Saga 29

Noen kommentarer til testen i Båtmagasinet nr 11/november 2000. Jeg har erfaring med Saga 29 gjennom en sesong, og kan stort sett skrive under på det som skrives. Spesielt bør nevnes at båten oppfører seg fremragende i tung sjø. Selv har jeg Yamnar 4LHSTE med 222 hk installert, en motor som synes skreddersydd til båten. Denne installasjonen gir en toppfart på 22 - 24 knop, og marsjer på ca 16 med behagelige 2.900 omdreininger, noe som etter min erfaring er idealfart. (Understreker at skroget er helt nytt). Forøvrig er det i grunnen mest avslappende å daffe i 8-10-12 knop....Nøyaktig måling av forbruk over ca 1.500 nm ga et snitt på ca 1,8 liter/nm med ferielastet båt. Hadde vær interessant å høre andres erfaringer, også med andre båter. Vi eiere driver jo tross alt med langtidstesting...
TORE

Feil mail

I novembernummeret hadde vi på side 53 en annonse for Drevhetten. Der var e-mailadressen litt mangelfull, noe vi retter opp nå. Riktig mail til produsenten er: rolfeid@hotmail.com
RED.

ÅRETS BÅTFORENING?


I løpet av noen uker skal vi i Båtmagasinets redaksjon ta stilling til hvem som skal motta den høythengende prisen ”Årets båtforening” for 2000. Vi inviterer leserne til å sende inn sine forslag om de vet om en forening som har gjort seg fortjent til denne utmerkelsen. Prisen er en ”ljugekrakk” med inskripsjoner i messing og den høyeste utnevnelsen bladet gir. Kritieriene for å bli vurdert er at man er en forening som i løpet av året har markert seg på en spesiell måte og som kan inspirere andre båtforeninger med sine tiltak og resultater. Ta kontakt med redaksjonen før jul hvis du mener du har en aktuell kandidat.
RED.

Seilingskart på Drammenselva

Undertegnede har i sommer og høst laget et kart og tegnet inn seilingsleden på Drammenselva fra Drammen til Hokksund. Dette er en nydelig weekend tur (når sesongen kommer til våren/sommeren). Særlig for dem som har båt i området, Oslo, Drøbak, Son, Moss, Horten, Holmestrand, Hurumlandet mm. Det er brygger i Drammen sentrum, et par steder underveis oppover elva og bryggeplass ved Hokksuund Camping. Av aktiviteter kan nevnes laksefiske, Nøstetangen Glasshytte mm.
Kartet kan bestilles hos undetegenede. Send mail med navn, adresse postnr. sted.
Jeg tillater meg å ta kr. 200.- for å dekke trykkeriutgiftene (og det er mye billigere enn ødelagt propellhus etc.). Seilingsleden er trygg for båter som stikker inntil 1,20 meter. Største høyde er 5 meter p.g.a. broer. Velkommen til en ny turopplevelse.

Tlf: 32 26 42 00 / 913 14 646
Øystein Berg oystein.berg@bvd.no

Kongelig hvalsafari!

I begynnelsen av august traff vi på denne hvalen utenfor Mågerø på Tjøme. Bildet viser sågar Kongehytta i bakgrunnen. Den var nok ikke klar over Vestfold sitt ry som hvalfangerfylke! I halvannen time kunne vi observere hvalen som kom opp for å puste, men det var vanskelig å få et godt bilde. Innen kamera var rettet inn mot ny plass, var den på vei ned igjen. Et par ganger fikk jeg den inn på ekkoloddet. Det virket da som om den lå på bunnen på ca. 20 – 30 m.

Hele tiden vi observerte den oppholdt den seg mellom Mågerø, Reiern og Mostein. Det var mange som fikk seg en støkk når kolossen kom opp like ved båtripa. To gutter i en liten jolle hadde hvalen oppe på siden bare en fire fem meter unna da de satt og fisket. De startet båten noe sabla fort, men nesten ved land ombestemte de seg. Nysgjerrigheten tok overhånd og de kom ut igjen. Fangstpotensialet var imidlertid noe stort så snørene lot de ligge. Vi hadde selv hvalen på en femten meters hold som det nærmeste. Den var brei over ryggen, og lengden var nok en 8 - 10 meter.

Arnt Halvorsen
1254 Oslo

Gjestehavner

Nå langt ut i regvåte november er det tid for å gjøre seg noen tanker om sist sommer med fine turer i Oslofjorden og dette med gjesteplasser. Etter min mening har Oslofjorden flere flotte uthavner og gjestehavner for oss båtfolk, men det er en plass som er "seg selv nok", Drøbak!
Drøbak er jo en flott by, nærmest sørlandsidyll og med mange muligheter for de som ønsker å tilbringe en weekend der med venner og familie, bare du ikke kommer med båt. Det er noen få gjesteplasser ved en marina som ligger langt unna sentrum og man kan under tvil få låne en plass av den lokale båtforeningen inne i Drøbak, dersom det er en ledig plass, ved deres anlegg. Dette krever dog at båten din ikke er over 24 fot.
Hvordan kan det ha seg at Son, Sæthre, Horten og andre steder kan tilby oss båtfolk flotte gjesteplasser med tilhørende fasiliteter, mens Drøbak gir blaffen. Fire ganger har jeg prøvd å legge til i Drøbak siste sesong uten å lykkes, jeg har havnet i Son eller Horten hver gang og fikk da plass uten problemer, hyggelig nok, men det var Drøbak vi ønsket å besøke. Spørsmålet mitt er derfor, ønsker man ikke besøk av båtfolk i Drøbak eller er man ikke klar over hvor mange båtfolk som kjører forbi grunnet manglende bryggeanlegg? Det må da være noen som driver forretninger i Drøbak som er interessert i at vi bruker våre penger der og ikke andre steder. Forøvrig til de som har satset på båtfolket, takk skal dere ha, det er virkelig hyggelig å besøke dere både i Son, Horten, Sæthre og andre steder hvor man har "skjønt det". Stå på videre så kommer vi tilbake neste år.

                              Terje E.

Rett ratt til London!

Jakten etter båtrattet har vært en populær konkurranse blant våre lesere siden vi startet den i marsutgaven. En tur for to til London Boat Show i januar var premien, og det fikk de trofaste Båtmagasinet-leserne Andor og Kathe Haugstad til å skjerpe blikket. Tønsberg-ekteparet ble trukket ut blant de mange hundre innsenderne, og da vi kunne røpe nyheten om premieturen, var begeistringen stor.
- Jeg har nettopp pensjonert meg og har fått mer tid til både båtliv og reiser, så denne turen passet perfekt. Det er så sjelden vi vinner noe. Faktisk ser det ut til at vinnerlykken er størst i Båtmagasinet, som vi har abonnert på og fulgt nøye med i siden første utgave. Tidligere har vi nemlig vunnet konkurransen om månedens bilde også, humrer Andor, som ser frem til å komme tilbake til London for første gang siden ungdommen. For eierne av en 35 fots Skarpnes lokker båtutstillingen som oppvarming til båtsesongen.
- Men det skal nok bli tid til et besøk i Madame Tussaud's vokskabinett og litt shopping også, mener Kathe Haugstad.
Vi ønsker de blide vinnerne en god tur til London!

Klokkevinner

I tillegg til hovedpremien har vi blant innsenderne til hvert nummer trukket ut en vinner av et Bruno Banani-sportsur og en oppblåsbar redningsvest fra Seatronic annen hver gang. Gunnar Hovland fra Malmefjorden fant båtrattet i novemberutgaven og får en klokke i posten.

Dolvik i november

Takk for Båtmagasinet nummer 11! Bladet blir bare bedre og bedre!
Men det hender at det klikker. Som i artikkelen om Dolvik Båtbyggeri. Der er mitt navn nevnt i én bisetning: "Undervannsskroget er Otto L. Scheens verk,...".
Nå er ikke Jenna akkurat noen undervannsbåt. Da prosjektet ble aktuelt, tegnet jeg på oppdrag fra båtbyggeriet noen idéskisser til båten, og deretter linjetegning til skroget. Forutsetningene var greie: Klassiske linjer kombinert med up-to-date bunn, som selvsagt betyr dyp V-bunn. Jeg hadde alle parametre for en Fountain-båt i samme kategori, og så gjaldt det å gjøre det like bra som Reggi Fountain som jo ikke er noen smågutt. Det greide vi. Med oppdaterte drev gjør båten den farten det går an å vente seg. Styreegenskapene og sjøgående egenskaper er helt topp. Håndverket er i Mercedes-klasse.
En lengre søster som står på beddingen er bygget på samme spanter, men spanteavstanden er strukket slik at båten blir én meter lengre.
Skroget til Jenna er helt og holdent mitt verk. Det samme gjelder for årets nye båt, Dolly, hvor jeg også var inne i prosjektet fra første stund. Forøvrig er det riktig at den endelige utformingen av dekk og innredning er resultatet av et tett samarbeid mellom båtbyggeriet og eieren.
Otto L. Scheen