Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 4 2006

Utenbordssamling på marinemuseum i Åbo

Publisert Sist oppdatert

Samler på motorer

"Antikviteter" på hekken

Marinemuseet Forum Marinum i Åbo i Finland har verdens kanskje vasseste samling av utenbordsmotorer.

TEKST: ARNE SPÅNGBERGTIL NORSK: AMUND RICH. LØKEN

Her troner rariteter som en rattstyrt 2.5 hesters britisk Fortis fra 1923, en treskolignende Anzani Minor og en helt håpløs svensk Aldell A4.
- Jeg er nok mest stolt over et eksemplar av den aller første modellen av norskættede Evinrude. Det er en 1.5 hk motor fra 1911, sier Jouko Kurri (66), den pensjonerte røntgenlegen med motordilla som har skapt den unike samlingen.

Verdens første

Den vannavkjølte Evinrude-motoren som Jouko forteller om ble i 1909 presentert av norskamerikaneren Ole Evinrude og ble til tross for mye vibrasjoner verdens første fremgangsrike serieproduserte bensinmotor. Verdens absolutt føreste utenbordsmotor antas allikevel å være den franske Gustave Trouvés elektrisk drevne motoren fra 1870.
- Ole Evinrudes konstruksjon var først og fremst beregnet på robåter. Det sies at han skal ha fått idéen til den lille motoren etter en varm sommerdag da han forsøkte å ro hjem en iskrem til sin kjæreste fra landhandleren, sier Jouko. Motoren solgte faktisk bra, ikke minst i Sverige og ble et forbilde for kommende generasjoner.
Den britiske Fortis-motoren som henger i Forum Marinum et utviklet av Power Engineering Company Ltd. Jouko beskriver den som "halvgal" og peker blant annet på styreanordningen;
- Jeg fant motoren i svært dårlig forfatning i en låve hos en enke i Nystad og betalte 5000 for den. Rett ved låven lå det et ratt. Jeg spurte om det inngikk i kjøpet og det gjorde den. Jeg trodde naturlig nok at dette var et båtratt. Senere så jeg at det var tannhjul i rattnavet og at de passet sammen med de som fantes på motoren. "Praktfullt", utbrøt jeg. Rattet var altså en slags styrepinne.

"Søt, liten tresko"

Når vi kommer inn på hvilken motor som er den flotteste i samlingen, sier Jouko at han har falt fullstendig for en britisk Anzani Minor fra 1950:
- Jeg synes den minner meg om en nett liten hollandsk tresko, så søt og fin. På grunn av sin utforming finnes den i alle bøker som handler om båtmotorer. Motoren utvikler maksimalt 0.75 hester.
Den eldste motoren blant de ca. 100 "vispene" på Forum Marinum er en Waterman Porto fra begynnelsen av 1900-tallet. Skapelsen, som faktisk overgikk Evinrudes 1.5 hester, kom som et resultat av at C.B. Waterman som ung bestemte seg for å konvertere en MC-motor til en påhenger.
Blant de yngre motorene i samlingen ser vi en 90 hesters Johnson Meteor II fra 60-tallet som sammenlignet med de øvrige småmotorene er gigantisk. For øvrig har motorer fra nettopp 60-tallet og nyere liten prioritet på museet.

Helst før 1960

- Vi må jo begrense oss, derfor har vi besluttet at samlingen skal strekke seg frem til 60-tallet, men helst ikke lenger frem i tid, sier Jouko.
- Apropos Johnsen, fortsetter han; kan du nevne to motorer som har samme navn som tidligere amerikansk presidenter?
- Ok, Lyndon B. Johnson var jo enkelt å prikke inn, mener vi, men så stopper det. Reagan er det ikke. Bush? Overhode ikke. Kanskje Lincon... vi gir opp.
- Hva sier du til Clinton, spør Jouko med et bredt smil og peker nettopp en Clinton-påhenger. Det er en hvit amerikansk Clinton J9 på fem hester fra 1967.

Jouko Kurri har alltid vært samler og teknisk interessert. Som ung samlet han på kameraer og transistorradioer. I 1950 fikk han øye på en gammel påhengsmotor i et verksted i Lahtis og spurte sjefen om han muligens kunne få kjøpe den. Det fikk han ikke, derimot fikk han den gratis. Det dreide seg om en svensk gammel Penta. Fra dette tidspunkt ble den med på lasset rundt om i Finland.

En del år senere ble Jouko stasjonær og arbeidet som røntgenoverlege i forsvaret. Det var da han kom over en bok om Pentas historie og fikk det for seg at hans Penta faktisk ikke var en hvilken som helst Penta, men en U2, med en god historie bak.
- Det var da jeg fikk gnisten. Jeg bestemte meg for å renovere motoren til topp stand og senere ble det stadig flere motorer. Bak Penta U2-en sto en svenske, Carl-Axel Skãrlund. Motoren var, da den kom i 1922, verdens første to-sylindrede. Modellen ble utviklet helt frem til 60-tallet i serieneU2 og U21 og som ble solgt over hele verden.

Vekker gamle minner

Joukos motorer har i årenes løp blitt utstilt på ulike steder i Finland. Blant annet i Kotka der samlingen omfattende 70 motorer.
Først når doktoren ble pensjonist ble motorene montert opp på Forum Marinum i Åbo, her ved sommerstedet har han i et gammelt fiskerisalteri på øya Merimasku rett utenfor Åbo. Hvorfor folk kommer hit for å se på de små smykker i museet?
- Motorene vekker gamle minner hos mange og jeg hører ofte historier som; "Min farfar hadde en gammel Aldell og hans lykkeligste stund var da den falt i vannet og forsvant i dypet".
- Det var faktisk slik at den gamle Aldell-motoren har svært tungstartet, fordi kondensatoren var for varmefølsom, smiler museumsbestyreren. Den én-sylindrede luftkjølte motoren ble utviklet av Algot Aldell og tyske Rudolf Busslapp. Skapelsen ble første gang vist på Allt fõr Sjøen i 1953 da nettopp luftkjøling vakte stor interessen
Og lurer du på hva entusiasten fra Åbo har bak på sin egen båt?
- På min seilbåt fra 1932 har jeg en "Egg-Johnson", ja det er en eggeformet 3 hester fra 1963. På min plastbåt, en Glastron Skiflite fra 50-tallet, har jeg en Johnson Elektramatic på 40 hester, svarer han fornøyd.