utgave nr 15 2007

Sliten helt i NY

Publisert Sist oppdatert

Sliten helt i NY


Den pensjonerte brannbåten ”John J. Harvey” lå som vanlig ved Pier 63 i Hudson River den solfylte morgenen 11. september 2001.


TEKST OG FOTO: ARNE SPÅNGBERG

Plutselig, og med kort tids mellomrom, brakte to passasjerfly over i altfor lav høyde. Noen sekunder senere var søndre del av Manhattan et brennende helvete. De neste tre døgn skulle brannbåten komme til å spille en viktig rolle i redningsarbeidet ved World Trade Center. I dag er hun en sliten helt.
Den frivillige private besetningen i fartøyet dro sporenstreks ned til sin Harvey og satte full fart ned Hudson River for å hjelpe til på katastrofeplassen. Den gamle brannbåten sluttet seg straks til buksérbåtene og fartøyene som allerede var i gang med evakueringen av folk fra Batteryområdet ikke langt fra World Trade Center. Harvey tok om bord 150 nødstilte og satte fart Pier 40 og sikkerheten.
”Trenger dere”
På veien dit kom det melding fra New York Fire Department, NYFD som oppfordret mannskapet så snart som mulig å ta seg tilbake til Word Trade Center for å bistå brannbåtene ”Firefighter” og ”McKean” men vannpumping. Samtlige brannposter vest av katastrofeplassen var slått ut i terrorangrepet, og det var stor mangel på vann i området. Harvey, som ble tatt ut av aktiv tjeneste i 1995 fordi det ikke lenger var brukt for den, satte de 150 reddede i land og fikk fart på sine 600 dieselhester og vendte baugen nedover Hudson.
Vel på plass ved kaien ved det fullstendig raserte Word Trade Center ble pumpene sveivet i gang. Under ledelse av et tilkalt brannbefal fra NYFD bisto Harvey og hennes frivillige besetning uavbrutt i 80 timer med vann. Innsatset ble ikke minst bemerket i pressen, som beskrev Harvey som en ekte helt. Senere er det også skrevet bøker om innsatsen. En av utgavene er Maira Kalmans barnebok ”Fireboat: The Heroic Adventures of the John J Harvey”. Selv byen har overrakt sin ”tro tjener”-pris, en skipperkrans med ordene ”The Hero of the Harbor”. Prisen henger i dag på hedersplass i styrhuset.
Flytende museum
I sammenheng med vårt besøk på Manhattan dro Båtmagasinet til Pier 63 for å få et par bilder av helten fra ”nineeleven” - som angrepet på Word Trade Centers benevnes i USA. Båten pleies og stelles i dag av en gjeng entusiaster, og drives som museum. Prosjektet har stort behov for økonomiske bidrag, så de åtte eierne jager med lys og lykte på sponsorer og donatorer for å dekke noen av de fem millionene som trengs for å redde den for ettertiden. En av eierne, Huntley Gill, sier dette til om båtens kapasitet som brannbåt:

Brannbåter blir gjerne bedømt etter sin pumpekapasitet. Harvey er USAs fremste på dette området. Hun pumper like mye vann som 24 brannbiler. Det finnes bare en brannbåt i USA som slår dette, et helt nytt fartøy som er satt i tjeneste i Los Angeles. Harvey, som ble bygget på Todd Shipyard and Dry Dock Corporation i Brooklyn, var verdens mest moderne og ressurssterke brannbåt da den ble tatt i bruk 17. desember 1931.
Under sin 64 år lange karriere i Port of New York har fartøyet deltatt i slukningsarbeidet i flere hundre branner. Som for eksempel i 1932 da hun gjorde hva hun kunne for å redde Cunard Lines havneplass i New York, Pier 54. Ti år senere kjempet hun forgjeves for å redde det franske atlanterhavsskipet Normandie som var på besøk i USA. Under verdenskrigen beskyttet Harvey konvoifartøy som ble lastet med tropper og drivstoff for videre transport sjøveien til Europa.