Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Nr 10 2014

Test: Minor Offshore 25

Bra+bra=bedre: Sarins Båtar Ab i Finland har vært en stabil båtprodusent siden 1967, og har spesialisert seg på store walkaroundbåter med styrhus. Med sin seneste, store oppgradering av Offshore 25-modellen, er en god båt blitt enda mer praktisk. Samtidig signaliserer den nye modellen også en ny designlinje.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Minor Offshore 25 ble lansert i 2009, og under båtutstillingen Båter i sjøen i september hadde en kraftig oppgradert versjon verdenspremiere. Det er særlig på to områder Minors 25-foter har blitt endret: Høyere og mer tidsmessig design på styrhuset med stor skyvetakluke, betydelig større motorromsluke, men fremfor alt har man gjort plass til en stikklugar under dørken i salongen.

Sjøegenskaper

Båten har et planende skrog med drev som drivlinje. Bunnvinkelen er på 19 grader og en toppfart på 34 knop D4-260. Planingsterskelen er ytterst moderat, og man beholder sikten over baugen gjennom hele fartsregisteret. Skrogsidene er fylt med polyurethane-skum, noe som gir en svært kompakt opplevelse, og et ytterst behagelig lydbilde med lite sjøstøy. Skroget har god balanse mellom bæringen i forskip og akterskip. Den går mykt og behagelig, uten harde slag i chinet eller skramling i innredningen. Vår testbåt hadde det mellomstore motoralternativet, en Volvo Penta D4-260, noe som virker fornuftig i denne båten. Vektmessig spiller det mindre rolle om man velger den større D4-300 eller mindre D4-225, siden dette er samme grunnmotor.

Uteplassen

Det er dekkslayouten som skiller de finske styrhusbåtene fra særlig sine norske konkurrenter. Selv om også franske storprodusenter har begynt å konkurrere i det samme segmentet, er det finnene som har rendyrket dette konseptet gjennom flere tiår. En båt er alltid et kompromiss, og muligheten til å bevege seg langs brede sidedekk, stort fordekk og akterdekk, går naturligvis på bekostning av den innvendige komforten. Finnene har skreddersydd konseptet i forhold til en viss bruk, og er i så måte i en klasse for seg. På nye Minor Offshore 25 er sidedekkene 32 cm brede, og uteplassen akter på 175x140 cm. Det gir rikelig med plass til last og andre aktiviteter som fiske, men også mulighet til å sitte på akterdekket rundt et bord. Høyt fribord i kombinasjon med en solid rekke på toppen og langs styrhustaket, gjør båten trygg og praktisk i bruk. På akterdekket er det to romslige kasser i hvert hjørne med plass til tauverk. Dessuten er det et romslig stuverom i benken bak styrhuset. Under takskjegget er det dekksbelysning samt en båtshake. En dobbel port som åpnes innover leder ut på en stor badeplattform med inspeksjonsluke til drevet. Her er også forskriftsmessig redningsstige. På dekk er Offshore 25 forsynt med seks kraftige kryssholt.

Salong

Styrhuset har fått nytt design i forhold til den forrige modellen fra 2009. Et litt mer fremoverlent styrhus gir et sintere uttrykk, og i det nye hardtopen er det en stor skyvetakluke med glassfelter i. Det gir mye lys og luft, i kombinasjon med at aktervinduet og sidedørene kan åpnes. Planløsningen er enkel, med en U-sofa akter, samt fører og passasjerstol i kjøreretningen. Begge stolene kan vendes slik at man får en sosial sittegruppe rundt bordet. De har også lårpute som kan vippes opp. Bordet oppbevares i et eget stativ under luka ned til lugaren under salongdørken. Det er meget store vindusflater i salongen som gir godt utsyn for både fører og passasjerer. I dørken forenom sittegruppen, er det luker som gir grei adkomst til tanker og pumper. Lukene er fint tilpasset og det er gummipakning på anleggsflaten mot flensen. Pluss for det. Oppunder hyttetaket på hver side er det håndrekker, samt en stor hattehylle i akterkant av styrhuset. Belysningen består kun av to downlights, noe vi synes er litt lite. Inn under benken på styrbord side er det et stort, åpent stuverom, men for øvrig er det begrenset med lagringsplass i salongen.

Førerposisjon

Ergonomien for føreren er førsteklasses. Stolene kan justeres i lengderetningen, og det er en fin vinklet fothviler ved dørken. Konsollen er logisk og ryddig organisert, og tilpasset et stadig økende behov for innfelling av forskjellige paneler og utstyr. Konsollen i Offshore 25 dekker de fleste behov. Den er dessuten i en mørk gråfarge som reduserer refleksene i vinduene. Selve rattkonsollen kan justeres inn og ut, slik at man kan stå bekvemt å kjøre. Pluss også for styrekule på rattet, noe Minor har som standard. Adkomsten inn og ut av styrhuset via sidedørene er meget bra. For øvrig er det meste på plass, som koppholdere, kompass i siktlinjen og brannslukker nede ved dørken. Vi kunne imidlertid ønske oss noen flere smårom til å legge fra seg saker i.

Hovedlugar

Via en dobbel foldedør og en luke som vippes opp, entrer man hovedlugaren forut. Her er det en L-køye som raskt konverteres til en dobbelkøye med en uttrekkbar ifyllingsplate. Heller ikke her er det mye stuveplass å skryte av utover avsettingskanten på babord side. For øvrig er lugaren rimelig romslig sett i forhold til båtens størrelse, og to personer sover greit her. Ventilasjonen består av en mekanisk ventil samt et koøye som kan åpnes. Interiøret er hovedsakelig innerliner som er myket opp med polstrede paneler.

Stikklugar

En av de sentrale forbedringene på Minor Offshore 25 sammenlignet med den forrige modellen, er at man har fått plass til en stikklugar under salongdørken. Man feller opp dørken og en del av sofaen, og entrer kjelleren. Her er det dobbelkøye med lufting via koøye, 12 volt uttak til mobilen og en leselampe. For en overnatting eller to fungerer denne løsningen helt fint, og som stuverom er lugaren gedigen.

Byssa

Det er å tøye definisjonen langt å kalle kokemulighetene i båten for bysse, men den har en vask og et portabelt, ett bluss kokeapparat foran passasjerplassen på babord side. Stålvasken har et ordentlig armatur. Kjøleskapet er plassert under førerstolen og under passasjerplassen er det to skuffer til bestikk og tallerkener. Under vasken er det uttrekkbar søppeldunk – forbilledlig med tanke på at mange større båter ikke engang har slike fasiliteter.

Toalettrom

Under dekk forut, med inngang fra hovedlugaren, er det et separat toalettrom som er forbausende stort. "Ståhøyden” er 1,51 meter slik at man har god sittehøyde og bra med rom rundt seg. Ventilasjonen består av en dekksventil samt et koøye som kan åpnes. I taket er det en lampe som gir tilstrekkelig belysning. En vask i det ene hjørnet fyller sin funksjon, men vi savnet litt ekstra stuveplass også på toalettrommet, samt noen knagger.

Motorrom

Den nye modellen har fått en betydelig større motorromsluke enn forgjengeren. Det gir en suveren adkomst til motoren og de tekniske installasjonene her nede. I tillegg kan man fjerne en plate i motorromsskottet og få adkomst til drivreimer via stikklugaren. Forskriftsmessig automatisk brannslukker er på plass, og det er meget lett adkomst til både grovfilter med vannutskiller, kjølevannsfilter, peilepinne m.v. Det samme gjelder startbatteri, varmtvannsbereder pumpe for drevtrim, trimplan osv. Båten har separat batteri for baugpropellen under køya forut, noe som gir kort kabelstrekk og full effekt på thrusteren. Installasjonene i motorrommet er meget ryddig lagt opp. Her er dessuten lys og 220 volt uttak.

TESTFAKTA MINOR 25 OFFSHORE

KONKLUSJON:

I forhold til bruksegenskaper er Minor Offshore 25 løftet mange hakk fra den foregående modellen. Konfigurasjonen med en Volvo Penta D4-260 er perfekt, og skroget er meget vellykket og velkjørende. Den ekstra køya under salongen utvider bruksområdet vesentlig – både med tanke på overnattingskapasitet og stuveplass. Ytterligere produktutvikling bør fokusere på smådetaljer, for å komplettere båten med speil, knagger på toalettet, samt noe bedre utnyttelse av stuveplassen om bord.

PLUSS

+ Sjøegenskaper

+ Adkomst motorrom

+ Støynivå

MINUS

  • Skapplass
  • Skjerming topplanterne

SPESIFIKASJONER

Største lengde:

7,85 Meter

Skroglengde:

7,15 Meter

Største bredde:

2,70 Meter

Vekt tørr båt:

2.900 Kg

Vekt fullastet båt:

3.700 Kg

Største dyptgående fullastet:

1,00 Meter

Kapasiteter i liter

 

  • Ferskvann:

30

  • Drivstoff:

300

  • Septik:

40

  • Varmtvann:

25

MOTOR OG FREMDRIFT

Motorfabrikat:

Volvo Penta

Modellbetegnelse:

D4-260

Årsmodell:

2013

Drivstofftype:

Diesel

Ytelse ahk:

260

Ytelse kW:

191

Antall sylindere:

4

Max turtall ihht produsent:

3.500

Type fremdrift:

DPH-drev

Propeller:

G6

- materiale:

Nibral

- stigning i tommer:

-

- antall blad:

4+3

ELEKTRISK ANLEGG

Batteribank                  

 

- type og størrelse:

AGM 100 Ah

- antall standard:

2xforbruk, 1xstart, 1xthruster

- antall testbåt:

2xforbruk, 1xstart, 1xthruster

Ladespenning forbruk i volt¹):                             

14,2

Ladespenning start i volt¹): 

14,2

¹) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt

 

MÅL I CM

Dollbord, bredde:

32

Uteplass akter:

140x175

Badeplattform:

75x255

Arbeidshøyde byssebenk:

103

Ståhøyde

 

  • i salong:

167

  • i byssa:

197

  • ved førerplass:

197

  • hovedlugar:

155

  • toalett:

151

Sidedør

 

  • bredde:

54

  • treskelhøyde:

11

Køyemål

 

  • hovedlugar:

185x235

  • stikkøye:

120x200

 

CE-MERKING

                               I ORDEN        MANGELFULLT

Designkategori:                B             

HIN-nummer:                    OK            

Samsvarserklæring:             OK            

Brukerhåndbok:                 OK            

FRA CE-SKILTET

Max antall personer:           6

Max antall pers. og last i kg: 750 kg

Max motorstyrke:               225 Kw

 

TESTRESULTAT ³)

Turtall (omdr./min)

Fart (i knop)

Støy (i dBA)

3.500

34,4

77

3.200

31,0

75

2.900

27,2

74

2.600

22,7

73

2.300

17,2

73

2.000

11,1

72

1.700

8,3

69

1.400

7,2

61

1.100

6,1

59

700

4,5

59

(Reduksjon med 300 omdr./min.)

³) Målingene er utført med en Volvo Penta D4-260.

TESTBETINGELSER

Temperatur

 

- Luft:

17˚C

- Sjø:

16˚C

Vindstyrke:

2 m/sek

Tankinnhold ved test

 

- Diesel:

150 Liter

- Ferskvann:

0 Liter

- Septik:

0 Liter

Antall personer om bord:

2

UTSTYR

BESKRIVELSE

STANDARD

EKSTRA

I TESTBÅT

Skumfylt skrog

 

X

X

Gråfarget dekk

 

X

X

Lyskaster

 

X

X

Tre ekstra lyskastere

 

X

X

Dekksbelysning

 

X

X

Motorromsbelysning

 

X

X

Baugpropell

 

X

X

Landstrøm med lader

 

X

X

Ankervinsj akter

 

X

X

12’’ kartplotter

 

X

X

Radar

 

X

X

Baugstige

 

X

X

Vindusspyler

 

X

X

Dekksspyling

 

X

X

Fenderholder

 

X

X

Glass i takluke

 

X

X

VHF

 

X

X

Autopilot

 

X

X

Defroster

X

 

X

Takluke

X

 

X

 

PRIS OG OPPLYSNINGER

Pris fra (inkl. avg.)

1.205.000 Kroner

Pris testet båt (inkl. avg.)

1.738.000 Kroner

Konstruktør:

Thomas Sarin

Produksjonsland:

Finland

Ytterligere opplysninger:

www.minor.fi

KONKURRENTENE

Targa 25.1                     Testet i BM 5/2009

Paragon 25                     Testet i BM 5/2009

Nord Star 26                   Testet i BM 6/2007