Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 5 2

Marit Strømøy: Viser gutta ryggen!

Publisert Sist oppdatert

Marit Strømøy:

Viser gutta ryggen!

Norges beste rundbanekjører. Europamester tre ganger i sin klasse. Hun begynte å kjøre båtrace da hun var 13. Nå er hun 23 år og viser fortsatt gutta ryggen. Daglig leder og generalsekretær i Norges Båtsportforbund. Feminin, intens, en topptrent 50 kilos atlet med en “husky” og røff stemme. Til tross for alle trofeer og tillitsverv innen sporten, er målet å bli popsangerinne.

Tekst: ANNE MARIT KLOKK

-Ingen menn liker å bli slått av ei jente, hverken på racingbanen eller i jobbsammenheng! Akkurat det tenner meg og gir meg skikkelig cick. Folk som kjenner meg godt, sier at jeg blir en annen person når jeg kjører race. Jeg forvandles til en aggresiv og kuul type som samtidig er skeptisk og tøff i en merkelig blandig.
Båtsport blir gjerne undervurdert som idrettsgren i Norge, av forskjellige grunner. I USA har de skjønt at denne sporten er noe av det tøffeste som finnes og at den stiller helt spesielle krav både til fysikk, psyke og konsentrasjon. Få skjønner hvordan G-kreftene tapper deg for kondisjon og krefter. Når du kjører rundbane i opptil 25 minutter, er de siste svingene en så svimlende og “dizzy” opplevelse at du må hente ut alt du har av reserver.
Marit Strømøy fra Sandefjord er liten og vever, feminin og “classy” ved første møte. Når hun med sin kraftfulle stemme åpner munnen og viser sitt temperament, faller tingene mer på plass. At Marit i en alder av 23 år har påtatt seg å daglig lede Norges Båtsportforbund og være generalsekretær i tillegg til å satse for fullt på en ny sesong i Formel 2 og vinne den Nordiske serien, beviser både en ekte atlet og den “guts” hun har i seg. Hun har kjørt race i ti år og vil fortsette med det så lenge hun kan, selv om hun aller helst ønsker seg en karriere som popartist.

Nye poplåter

-Jeg synger og spiller piano. Det startet med jazz, men nå er det pop. Nye melodier som snart fyller en CD. Jeg har jobbet som taffelpianør hjemme i Sandefjord og jeg var i Spania et helt år, ansatt for å synge. Oppholdet ble bare avbrudt av noen turer hjem for å kjøre Nordisk. Det er for meg kun snakk om båt og pop. Til jeg var 16 år kjørte jeg også slalom og spilte basket, men jeg har skjønt at hvis du skal bli god, kan du ikke drive tre idrettsgrener på en gang.
-Jobben krever sitt?
-Ja, det er full tid beskjeftigelse og særlig nå på våren og forsommeren når alle terminlister og arrangementer skal spikres. Forbundsjobben kom bare dalende ned i fanget på meg og jeg grep den som en utfordring og en sikker inntekt ved siden av syngejobber, noe som er mye mer variabelt. Nytt er det at vi er blitt et særforbund innen Norges Idrettsforbund, noe jeg ser som veldig positivt.
Det er mye å sette seg inn i. Jobben består stort sett av papirarbeid, vi er få mennesker og det er et stort apparat. Forbundet har 1600 medlemmer over hele landet, 23 medlemsklubber og sporten er i sterk vekst. Det er tre hovedgrener: Offshore, rundbane og vannjet. Innenfor disse grenene er det mange klasser, totalt ca 20. Medlemsklubbene arrangerer sine løp og driver lokalt rekrutteringsarbeid. Min jobb er bl.a. å sette opp terminlister og behandle lisenser.

Farlig sport

-Hva kreves for å få kjørelisens?
-Du må søke via en lokal klubb, gå på lisenskurs og være gammel nok. Slike kurs er teoretiske, men i de store internasjonale klassene, er det andre kriterier. Da må man ha raceerfaring bak seg.
-Det er ingen kvinneklasser i denne sporten?
-I vannjet er det en kvinneklasse. Men jeg satser nå for første gang på Formel 2. Jeg prøvde meg litt i fjor og det var kjempegøy. Jeg kjørte T 250 fra jeg var 13 til 16 år. Siden har det vært Sport 550 rundbane, hvor jeg har tre Europamesterskap og to Nordiske.
-Hva er fartsforskjellen?
-I 550 går det i ca 120 km/t. I Formel 2 snakker vi om 185 km/t. Enda et hakk videre til Formel 1 er vi oppe i 230 km/t, men dit er jeg ikke kommet ennå. I Formel 2 kan du ikke trimme motoren, så alle har ganske like forhold. Derfor er det ekstra moro å være jente og vinne!
-Er du redd?
-Nei, ikke redd, men alltid noe skeptisk. Det er en farlig sport og man må balansere forsiktigheten opp mot adrenalin og max ytelse. Å kjøre båt er noe helt annet enn å kjøre bilrace. På grunn av vannet, vinden og naturkreftene.
-Når får du trent?
-Kjøretreningen kommer når det blir varmt nok. Ellers trener jeg kondisjon og styrke hele året. Sesongen begynner i slutten av mai og hovedmålet i år er seks løp i den Nordiske serien. Jeg krysser fingrene for at alt skal gå bra med båt og motor, min kjære 200 hk Mercury to liter. En ødelagt motor og sesongen er over for meg.
Sier Marit, som i grunnen ikke har noen spesielle helter innenfor båtrace. Hennes helter heter derimot Whitney Houston og Celine Dilon og de spiller på helt andre strenger, fjernt fra motorhvin og umusikalske drønn.