utgave nr 6 2

HotSpot

Publisert Sist oppdatert

HotSpot

Sunde vant maraton

Rolf Magne Sunde og hans lag vant det legendariske 24 timers racet i Frankrike (Rouen) primo mai. Et knallhardt race over 838 runder natt og dag i en snitthastighet på 130 km/t fordelt på tre kjørere. Sunde kjørte fem skift på ca 60 runder i løpet av et hektisk døgn, og det var han som kjørte siste etappen og kom først i mål. Båten var en Dac-katamaran med Mercury Optimax 200 motor. De to andre på laget var Chris Fairchild og Claude Tonella og kjøreforholdene var supre. Det ble satt ny rekord i antall runder og den første halve delen av racet gikk temmelig vilt for seg. Men fra morgengry og til mål kjørte teamet for å sikre seieren. Sunde er den første nordmann som har deltatt som ”fabrikkjører” i dette tøffe maratonløpet.

Tekst/Fotos Glen Philip Hagen

Nordmenn i Class 1.

Hele fem norske førere er i år påmeldt i offshoresportens grommeste klasse. De er fordelt på fire båter og kun Jann Hillestad skal throttle. Det gjør han (som vanlig) i Andreas Ove Uglands båt ”Jotun”. Bjørn Rune Gjelsten skal, som i fjor, ratte ”Spirit of Norway”, med Steve Curtis bak spakene. Kjell Inge Røkke er tilbake, denne gang som styrmann i italienskeide ”Jolly Motor” sammen med sin gamle throttleman Jim Dyke. Jim throttlet også denne båten i fjor og kom høyest på poeng i Arendal. Erik Kirkedelen som kjørte Offshore II sammen med ski-esset Atle Skaardal er tilbake, men nå som styrmann for Edoardo Polli. Her tar han over rattet fra Laith Pharaon, og får litt av en oppgave i en av de aller raskeste båtene i klassen. Med andre ord får vi mye å heie på i Arendal og Oslo i sommer.

”Jotun” nyoppusset

Mens flere av båtene blir modifisert og ordnet på, er ”Jotun” i vinter plukket helt ned og modifisert på flere måter. Jan Zaborowski har for en stor del vært ansvarlig for arbeidet. På grunn av regelendringer, er tunnelflapen fjernet. I tillegg er motorene senket og flyttet fremover. I innspurten har teamet fått hjelp av amerikaneren Bobby Matos som tidligere har hjulpet både Kjell Inge Røkke og Bjørn Rune Gjelsten. Det er ikke umulig at dette kan være det som skal til for at det kan gå Andreas’ og Jann’s vei denne sesongen.

Ugur Isik på shopping

Den populære tyrkeren Ugur Isik som kom inn i Class 1 i fjor, har i vinter shoppet for harde livet. Først kjøpte han Ken Thornes gamle Panthers/Rothmans båt. Dette var den første Class 1 båten som Matteo og Luca Nicolini bygde, og båten hadde potensiale, men var litt tregh på grunn av mangel på girkasser. Da dette kjøpet var i boks, kjøpte Ugur inn 4 av de gamle Seatek motorene til Team Jotun. Nå satser Isiklar teamet på at lykken (og hastigheten) blir større enn i fjor da Ugur og Styrmann Philippe Benhamou cruiset rundt med den gamle røde CUV katten med Lamborghini motorer.
(Foto: Rothmans)

Ny Offshore II båt

Tom Risøy, for tiden mekaniker hos BRG Racing bygger racerbåt til seg selv på fritiden. Båten er en forlenget utgave av Gozzi Marines nye 29,5 fots skjærgårdsjeep. Totallengden blir rundt 33 fot, og båten får montert inn en ”side by side” canopy. Motoren blir en Sterling V8 innkjøpt fra ingen andre enn Victory Team. For tiden er motoren hos Skinne Bros for justering og preparering. Firmaet er kjent for sine Pro Stock dragracingmotorer, og hvis de er like bra på offshore, kan dette gå skikkelig unna.

Sommerkalender

3-4 juni: Rundbane F-2000 + alle klasser Arendal
10 juni: Vannjet alle klasser Bergen
10 juni: Offshore alle klasser Norges Cup Tvedestrand
17 juni: Offshore alle klasser NM Bergen
24 juni: Rundbane Nordisk T-400 alle klasser NM Porsgrunn
24-25 juni: Vannjet alle klasser Nordisk Cup + Norges Cup Hidra
1 juli: Offshore/OCR NM Flosta
2 Juli: Vannjet Distanse Flosta
8-9 juli: Offshore alle klasser NM Tvedestrand
9 juli: Vannjet Distanse Tvedestrand
15-16 juli: Offshore 1 VM/EM + OCR Arendal
15-16 juli: Vannjet Oppvisning/Show Arendal