utgave nr 3 2001

HotSpot

Publisert Sist oppdatert

Hot Spot


Tekst : Glen Philip Hagen

Race i Arendal og Oslo til sommeren


Så er det avklart at det blir Offshore I race i Norge igjen. Etter mye om og men, har både Arendal og Oslo endelig fått gjennom at racene skal gå. Arendal-racet ble for ikke lenge siden kåret til beste arrangement, og det er klart at gjengen med slitere i Arendal er flinke til å ordne dugnad, så mer enn 100.000 tilskuere får tilfredsstilt sine ønsker. Dette racet går 13. –15 juli. Oslo 10.-12. august for Scandinavian Grand Prix. I dødtiden mellom disse to forsøker man å fylle opp med et race i Irland. Det er bra at Oslo endelig ser ut til å nærme seg pluss økonomisk. Det er tross alt ikke så mange sommerlige arrangementer i hovedstaden og slett ikke i Arendal, som samler like mange mennesker. Sesongstart er sannsynligvis 4. –6. mai i Barcelona.

Ultracatz ut, Supercatz inn?


Ultracatz som skulle bli den nye hotte klassen med gamle avdankede Offshore1 båter, ser ut til å bli kansellert før den kom i gang. En av initiativtakerne, John Miller skal visstnok ha trukket seg ut av hele greia, og hva som da er igjen, gjenstår å se. Når så UIM og APBA ikke blir enige om regelverket (ikke så uvanlig), har ikke UIM godkjent klassen og APBA er heller ikke interessert i å gjøre noe mer.
Det jobbes med å få i gang en supercatz serie, og der er man kommet mye lengre. De samme som holder på med dette prosjektet har kjøpt seg inn i OSP og håper å forene hele dette prosjektet neste år. Sponsorutsiktene for Class I ser også bedre ut enn på lenge i og med at Gillette har gått inn som hovedsponsor. Med dette selskapet inne, kommer nok også TV på plass.

Jann Hillestad tok EU i klasse II


Jann Hillestad og svenske Staffan Roth stakk av med Europamester tittelen i Cowes Classic nylig. Det var for 40. gang racet ble arrangert, og en rekke tidligere mestere var til stede. Andreas Ove Ugland hadde overlatt rattet til svenske Staffan på grunn av ryggproblemer, noe som heldigvis var fikset til sesongavslutningen i Class 1 i Dubai i november. Båten Jann og Staffan kjørte, var den gamle Casino Tivoli båten til Hannes Bohinc, en Fabio Buzzi bygget v-bunner, søsterbåten til Hot Staff. Den er utstyrt med en Seatek diesel og to trinns Weismann gearbox, som team manager Jan Zaborowski har vært med på å utvikle. Dette er en båt Andreas Ove Ugland kjøpte for en tid tilbake.
I tillegg til europamesterskapet i Cowes ble det nok en stor happening for denne ultimate flattvanns klasse II raceren. Det skjedde da Uglestad og Staff satte hastighetsrekord på Como sjøen i Italia. Hastigheten ble målt til 135.69 miles eller 218.34 km/t over en strekning på 1000 meter, en økning av David Allenby’s rekord med hele 26.38 miles eller 42.44 km/t.
Samtidig kan vi nevne at de to faktisk fullførte på 4 plass i Dubai’s finalerace i Class I, og at de dermed ikke brøt, slik som vi kom i skade for å skrive i Hot Spot for desember i Båtmagasinet. De to hadde derimot gearproblemer, fordi gearkassen skiftet gear mens båten var i luften, noe som gjør at båten må stoppes før den kan kjøres i gang igjen. Men med pallplasseringer i de to foregående racene, går dette fremover.

Containerklassen ProVee i gang


Det er fart i ProVee leiren. Chris Witty og Steve Curtis har jobbet for klassen og fått klarsignal fra UIM for et to års prøveprosjekt. Reglene er kort fortalt v-bunner som går inn i en 40 fots container og motor med mindre enn 1000 hester. Det kommer også minimumsvekter på dieselbåter som gjør at ingen vil bygge superlette dyre carbonbåter. Det må minimum være bygget tre båter fra samme form for at båten skal kunne godkjennes. I løpet av to år skal de først senke hestekraftantallet, for så å gjøre klassen en 100% diesel klasse.
I og med at Class I fra neste år går motsatt vei, blir det etter alt å dømme mange diesler på tilbud, og de som har passende båt med big-block Chevy motor, har også muligheten til å skaffe seg drivverket sitt i Class I. Ved å tune ned en Seatek til 1000 hester, kan denne kjøres mye lenger enn i dag før overhaling. Det er nettopp overhalingene på disse som koster flesk. Hvis en håper å få med båter fra USA, er dette vanskelig da diesel motorer ikke er så interessant.