utgave nr 6 1997

Hot Spot

Publisert Sist oppdatert

Hot Spot


Tekst og fotos: Glen Philip Hagen

Røkkes nye


Kjell Inge Røkke og Bjørn Rune Gjelsten vil forhåpentligvis ha hver sin nye båt klar til sesongåpning i Offshore-I. Båtene er søsterbåter til Jolly Motor Ferretti som i fjor ble throttlet av Luca Ferrari og styrt av Pascal Villanova. Disse båtene er bygget på Tencara verftet like ved Venezia og er i compositt-materialer. Verftet bygget seilbåten Il Moro di Venezia som var med helt til finalen i Americas Cup. Senere Norberto Ferrettis Offshore-I båt Iceberg og Giesse (Segad), Gruppo dalle Carbonare, og til slutt Jolly Motor.
Båten til Røkke, Helly Hansen er designet av Michael Peters og bygget hos Tencara. De 12 sylindrede motorene er støpt i aluminium og skrudd sammen hos Lamborghini. De har doble overliggende kammer, 4 ventiler per sylinder og injection. Lamborghini står også bak de 4 trinns girkassene som forbinder motorene med drevene fra det italienske firmaet BPM. Båten er, foruten girkassene, en videreutvikling av Iceberg fra 1991.
Båten til Gjelsten er av samme type med samme motorer, gir og drev. Brooks Shoes rigges i i England. De to kommer til å styre hver sin båt og amerikanske Jim Dyke fortsetter å throttle for Røkke. Bjørn Rune skal ha med seg ex verdensmester Steve Curtis til å holde orden på hastighet og trimming av båten. Vi får håpe at Tencara-riggene kan gi en bedre sesong enn fjorårets.

Mannerfeldt foreslår entype


Entypeklassene er i skuddet. Steve Curtis har lansert sin “containerklasse”, og Lamborghini har sin “Formula Lamborghini”. Nå har svenske Ocke Mannerfeldt lansert sitt forslag, en båt basert på 23 foteren som ble brukt i Offshore III/2-liter, men den blir forlenget til 24 fot. Motor blir en V8 inboard med duopopdrev og båten kommer til å få canopy.
Den skal leveres startklar. Til og med propellen skal være standard. I skrivende stund bygges faktisk “pluggen” til denne båten hos Competitive Composites i Fredrikstad. Vitsen er å holde driftskostnadene nede, og da er en helt standard rigg den eneste løsningen. Klassen er ifølge Ocke godkjent på prøve i to år. Prosjektet har mye for seg, men det spørs om en ikke bør kreve at kun lisensierte førere får kjøre en slik båt. Med canopy må en jo også ha gjennomgått en såkalt turtle-test for å lære hva som skjer i det øyeblikket en går rundt.

Spead i Miami


Alcone Motorsports, en Skater 46, fortsetter å gjøre det bra i Offshore i USA. Nylig vant Matt Alcone et race i Miami foran båter som Sloppy Joe’s og Fabio Buzzi og Daniel Scioli i La Gran Argentina. Snitthastigheten til Alcone var 108 miles på det temmelig flate føret. Noe som kanskje var mye mer oppsiktsvekkende var de to båtene In Contemt og Restore som i klassen Modified, som tilsvarer vår Offshore II hadde et snitt på rundt 105 miles. Det må kunne kalles konkurransedyktig.