utgave nr 8 2002

Kysten Rundt

Publisert Sist oppdatert

Forminsket jektekopi

Tekst: Frode Klokkernes

Sunnmørsjekta "Anna Olava" skilte seg ut under Torgdagene i Bergen i juni. Hun kom seilende fra Herøy på Sunnmøre lastet med røykesild og klippfisk. Det er kystmuseet på Herøy som eier båten som ble bygget i 1996 hos Jacob Bjørkedal etter et funn som ble gjort på Håkonsholmen i Ulstein kommune. Båtforsker Saxe Bjørkedal målte opp bordene de fant, og han skapte en rekonstruksjon i størrelse 1:10 og fullt tegningsunderlag godt hjulpet av professor Arne Emil Christensen. "Anna Olava" er 14,80 meter lang, 5,25 meter bred og har en mast som rager 12,50 meter over vannet.
Byggingen av båten regnes som en historisk redningsdåd fordi sunnmørsjektene trafikkerte kysten fra vikingetiden og fram til år 1900. Nå kan den tradisjonsrike jektetypen sees igjen langs kysten - i forminsket versjon.

Vest til vovsen

På forsommeren skjedde en tragisk drukningsulykke i Rogaland. Et ektepar var ute og seilte da deres lille hund plutselig hoppet over bord. De forsøkte å få den om bord igjen uten å lykkes. Da hoppet mannen i sjøen for å berge hunden. Den fikk panikk, klamret seg til eieren og det ble et basketak som kompliserte redningen, og eieren ble presset under vann. Konen klarte dessverre ikke å manøvrere båten inntil ulykkesstedet og båten drev unna. Mannen var svømmedyktig, men hjelpen kom for sent. Hunden ble reddet.
En slik tragedie lærer oss to livsviktige ting: Både mennesker og dyr bruke vest og mann og kone kunne manøvrere båten – i tilfellet ulykken er ute. Som her.

Tønsberg Båtforening 50 år

Forleden fikk vi et vakkert jubileumshefte i posten som er trykket i forbindelse med denne båtforeningens store jubileum. Her kan du lese om foreningens historie, dens aktiviteter, nærmiljø, kanalen og kanalbrua i byen. Ollebukta i Tønsberg er en stor båthavn med plass til over 700 båter og foreningen har 860 medlemmer. De har sin egen jentegruppe Olivia og seniorgruppe som holder til i Ollebua.
Bryggene, kompressorhus, vakthus, kran og sykkelsti ble ombygget og fornyet for fem år siden. Nå skiftes plankedekkene på de 11 pirene hvor det er belysning, strømuttak og vann. Ollebukta Marina med bunkers har i år forlenget brygga og måler i dag 60 meter.
Den 2. april var det fest for medlemmene, men den store offisielle feiringen skjer den 2. november på hotellet i havneområdet.
Informasjon: www.ollebukta.no

Politiet passer på!

I mer enn 20 knop suste en 18 fots With inn i femknopssonen i Stavangers havnebasseng uten å være klar over at han passerte politibåten. 1500 kroner fattigere sier den angrende "synder" at han aldri skal gjøre det igjen og at det egentlig var en grei påminnelse. Den nye Targaen til politiet er stadig ute og patruljerer med spesialmedarbeiderne Åge Vatnedal og Edvind Gard om bord. De to har med sponsorhjelp fått laget et lite hefte som heter "Trivsel og trygghet i Ryfylke" hvor de forskjellige redningstjenester som finnes i Rogaland pluss sjøveisreglene, nyttige tips og kart over ledene hurtigbåtene ferdes, presenteres.
Targaen er et fast innslag i farvannene ved Stavanger i sommer og de er ute etter fartssyndere. De to om bord mener at det er utrolig at det ikke skjer flere ulykker ut fra det de har sett av grisekjøring de siste fem årene.
Så pass deg i trange leder og havnebasseng. Dra av på gassen ellers kan det koste deg dyrt.

Våt festival i Norheimsund

Det begynte med godvær, men regnet kom brått over Norheimsund da de arrangerte båt- og kulturfestival i midten av juni. Med teater, konserter, foredrag på fartøyvernsenteret og fotball-VM på skjermene, krøp publikum innendørs. Men søndag var slagordet: "Til vanns er du kommet – og våt skal du bli", glemt bort og folk kunne iakta strandebarmere, skøyter, de klassiske furuholmere og til og med Kongeskipets gamle sjalupp.

Høyt henger de og…

De fleste fritidsbåter ligger og dupper enten ved en brygge eller i en småbåthavn. Ikke så med denne som vi kom over i Arendal. En luftigere båtplass skal du nok lete lenge etter. Tør vi spekulere i om båteieren også kam ha en viss interesse for kraner?

Årets grunnstøting?

Med båtsesongen kommer dessverre også båtulykkene. Heldigvis ble ingen skadet i denne heller uvanlige "grunnstøtingen" som skjedde en varm sommerkveld på Mosseveien inn mot Oslo. Båter som virrer rundt helt uten mål og mening på sjøen er en ting, men på veien kan situasjoner som denne lett eskalere inn i store og alvorlige ulykker. Neste gang du skal frakte båten din på henger tar du vel en ekstra sjekk av festeanordningene?

For de minste

Så å si alle barn er ivrige etter å komme i land når båten klapper til kai og målet for dagen er nådd. De vil røre på seg, se etter andre unger og finne ut hvor de er. Hvordan dette kan gjøres enkelt? Husnes Båtlag i Kvinnherad har satt opp huskestativer og andre leker like i nærheten av oppmurte griller og bord hvor det som regel befinner seg noen voksne som kan holde et øye med småtrollene.
Fint tiltak. Det er en tålmodighetsprøve for mange små aktivister å sitte i ro om bord i et visst antall timer….

Fargerik farkost

Med rosa skrog, orange dekk og blå kalesje, er dette en av de mest fargerike båtene vi har sett. Ikke vet vi om eieren ville ha akkurat disse nyansene eller om han rett og slett fant noen spann i kjelleren med brukbar maling. Men en ting er sikkert: Ingen er i tvil om hvem som nærmer seg når denne båten legger til kai…

Vikinger til Shetland

Tekst: Ingebjørg Nilsen Stokkenes

I juni dro en gjeng moderne vikinger på tokt til Shetland. Det er den kjente vikingkipsbygger Jakob Helset på Bjørkedalen som nå har bygget "Tylft", sitt 12. i rekken. Jakob Helset satser friskt for å ha flere ben å stå på, han er både sauebonde, båtbygger, hytteeier og driver av et utested. 600-700 arbeidstimer går med til et vikingskip i perioden oktober til april. Alt arbeidet gjør han selv – alt fra materialutvelgelse, årene og masta. Segl får han ferdig fra Trøndelag.
– Hva er den største forskjellen på å bygge et vikingskip og en færing?
–Til et vikingskip bruker jeg smale bord. Det krever mye mer materialer, ettersom jeg må skjære bort halvparten av hvert bord. På færingen brukes hele bordet, og den er enklere å bygge, sier han.
Saumspiker etter saumspiker finner plass i bordgangene og vikingskipet vokser i takt med klinkinga. Han bruker bomullstråd og tjære innimellom bordene for at det skal bli skikkelig tett.
– Jeg har arbeidet med trevirke hele livet, men å lage båter er det mest interessante. Hver gang en båt er ferdig er han selvsagt glad, men vil gjerne begynne på en ny.

Disse dristige damene

Noen jenter er ustoppelige når det gjelder å ta utfordringer og sette livet på spill. Like etter at 27 årige Briton Debra Veal fra England hadde rodd over Atlanteren fra Tenerife til Barbados på 111 dager, måtte hun bare opp og utføre et frittfallende fallskjermhopp for å være fornøyd. Roturen var den 4 600 km lange regattaen Troika Transatlantic og inkluderte nesten kollisjoner med supertankere, haier og mye stormfullt vær.
Til tross for uvær og andre tøffe prøvelser, var ensomheten på havet den tøffeste påkjenningen. Mannen Andrew var med de første to ukene, men fikk angstanfall og måtte gi seg, men via satellittelefon ga han henne moralsk støtte og oppmuntring på resten av turen! Briton Debra Veal er den 11. kvinnen som har rodd over et verdenshav og den fjerde som har rodd solo over Atlanteren.
Den første var vår egen Diana Hoff som rodde over "dammen" for tre år siden. De er ikke skuggredde disse dristige damene!