utgave nr 7 2011

De sprengte seg en fjellhall

Far og sønn Myrvoll på Gjeving Marina trengte mer opplagsplass. Da sprengte de like godt ut en imponerende fjellhall - på egenhånd.

Publisert Sist oppdatert

TEKST: AMUND RICH. LØKEN
FOTO: LARS KRISTIAN LARSEN OG AMUND RICH. LØKEN

I ly av en fjellvegg skjuler Gjeving Marina seg godt innerst i fjorden bak Bergøya. Anlegget er en herlig sørlandsidyll hvor båtfolket bunkrer sitt drivstoff, kjøper sitt båtutstyr, får utført reparasjonen eller legger sin båt i opplag.
Men Gjeving Marina er langt mer enn det du ser. Den massive fjellveggen skjuler landets største fjellhall for innendørs båtlagring. Det er imponerende i seg selv, men det mest imponerende er likevel at hallen er hjemmelaget. Far sjøl, Annar Myrvoll (76), kjent for båtfolket gjennom en mannsalder på marinaen, og sønnen Jo Helge, som nå er sjefen, har gjennom seks vintre boret i fjellmassivet.


Borerigg fra Hjerkinn

Det var mange som målte feberen da karene kom hjem fra en nedlagt gruve på Hjerkinn med en utrangert borerigg. De tok den til Bamble Mekaniske Industri for vedlikehold, modifisering og CE-godkjenning. I tillegg fikk de tak i en gammel utrangert bastion av en kompressor fra Forsvaret.
- Pappa har A-serifikat for sprenging, slik at vi fikk nødvendig ansvarsrett. Vi konsulterte en bekjent geolog om prosjektet ville la seg gjøre. Først var det lenge stille i den andre enden av telefonen, før han svarte; ”ja hvorfor ikke. Sørlandsbanen er jo tatt ut for hånd”, sier Jo Helge Myrvoll.


Første salve

Den første salven ble avfyrt etter at alle båtene var satt på land høsten 1999. Da var vinterhobbyen en realitet for de neste seks årene. Resultat er uttak av 36.000 kubikkmeter fjell og 17.000 lastebillass med stein til en molo utenfor bryggeanlegget. Resten av massen er solgt.
- Slik fikk vi jo inn litt penger til diesel under veis, humrer Jo Helge.
I dag rommer den utrolige fjellhallen 350 båter, pent lagt inn i tre etasjer med hyller som henger ned fra fjelltaket, og en to mål stor gulvflate, fri for søyler, som på begge sider av hallen gir romslig plass til ytterligere 100 båter.
De to karene har ikke tall på hvor mange timer som er gått med i ”gruven”, men det har blitt mange, lange stunder ved bormaskinen hvor tankene har kunnet spinne rundt fremtidige praktiske løsninger. Det var slik ideen til å bore 25 mm kamstål rett opp i taket kom. I to til tre meters dype hull, fylt med ekspanderende masse er jern presset opp. Bæreevnen er det ingenting å utsette på. Vekten av 350 båter utgjør knapt 10 % av styrken, selv om konstruksjonen kan svaie litt, er den en trygg innretning for vinterlagring av båter.


Genial truck

Far Annar grublet også lenge på hvordan båtene mest mulig effektivt kunne løftes inn og ut av båtene der oppe, 10-15 meter til værs. Han benyttet tiden ved bormaskinen godt, for plutselig kom ideen om å bygge om en teleskoptruck. Det fantes ingen standard løsning på sånt, så han lot sin kreativitet og fantasi løpe løpsk. Guttene tok sine skisser med seg til Bamble Mekaniske Industri. De prøve mange løsninger, men kom til den greie konklusjon av Annars patent var den beste, å montere gafler med et kjede som driver systemet ut og inn, enkelt fortalt. Trucken dreier i tillegg rundt sin egen akse og kan radiostyres. På den måten er mye av plassen på begge sidene av fjellveggen brukt til lagring av båter, og ikke til dødplass for at en truck skulle ha mulighet til å kjøre frem og tilbake.
-I etterkant ser vi jo at det har vært et stort prosjekt, men vi er glade for at det er gjort. Jeg vet ikke om det ville vært noen fremtid her uten. Det er lite effektivt å klargjøre båter i den kalde tiden utendørs. Nå har vi alle fasiliteter under tak og kan bruke hele året til langt flere båter, sier Jo Helge. Takket være et varme- og ventilasjonssystem holder fjellhallen jevnt 10 grader sommer som vinter. Det gjør den også til en attraktiv vinterhavn for mange av Sørlandets trebåter.