utgave nr 12 1997

Udødelige Mickey

Publisert Sist oppdatert

Amatørbygd Furuholmen fra 1929


Udødelige Mickey

I 1929 bygget Severin Olsen (25) runabouten "Mickey" hjemme i Ålesund etter Furuholmens tegning nr 527. Nå har Olsens barnebarn, Stein Oksnes (31) på en eventyrlig måte fått tak i båten og restaurert den. En av Norges første amatørbygde klassiske skjønnheter venter på et nytt liv.

Det mystiske med "Mickey" er skapelseshistorien. Hvordan kunne en 25 åring sette i gang med å bygge en av Furuholmens klassikere i naustet hjemme på Sunnmøre allerede i 1929? Severin Olsen hadde sju års folkeskole og man forundres over hvordan han skaffet han seg tegninger og opplysninger om bygging av denne type båt. Senere viste den samme Olsen geniale Petter Smart- tendenser i forbindelse med andre prosjekter, bl.a. oppdrettsanlegg av ørret, - blankfisk i dammer med automatisk turbinstyrte foringsanlegg og diverse andre oppfinnelser.
-Bestefar jobbet seg i hjel og døde da han bare var 55 år. Jeg fikk dessverre aldri oppleve ham, forteller Stein Oksnes som er Severin Olsens dattersønn og som på en helt spesiell måte har klart å få tak i bestefarens båt "Mickey" og lagt hele sjelen og mye av sparepengene sine i å få gjenskapt navnesøsteren til Mikke Mus som akkurat var født (1928). "Mickey" er i samme klasse og størrelse som noen andre restaurerte Furuholmenkonstruksjoner omtalt i Båtmagasinet. Vi nevner klassikere fra samme tidsepoke som "Guri", "Blaamand" og "Rakkerungen".

Restaurert på Aukra

"Mickey" står i båthallen til båtbygger Jan Knutsen på Vaagen Båtbyggeri på Aukra ved Molde. Båten er nesten ferdig restaurert og venter på en prøvetur. Eieren Stein Oksnes, som er maritim ingeniør med dieseldrift som fag og jobb ombord på kystvaktfartøyet "Senja" i Barentshavet, er på plass for å presentere vidunderet. Han stryker båten langs de smekre linjene og i akterspeilet ser jeg han er blank i øynene når han snakker om sin bestafar som 25 år gammel bygget denne båten.
-Han hadde jo bare folkeskolen. Hvordan han har lært seg engelsk og tysk og skaffet seg kunnskap om båtbygging og andre tekniske områder, kan vi bare gjette oss til. Men han har vært en sjelden autodidakt som satte seg ambisiøse mål og nådde dem. Han abonnerte på en rekke tekniske fagtidsskrifter som vi har funnet komplette årganger av fra mørke loftskroker med bl.a. tegninger av Furuhomenkonstruksjoner og håndboken til "Mickeys" originalmotor, en Ford 1924 modell.
Bestefar vokste opp i fjæresteinene i Ålesund og hjemme i naustet bygget han "Mickey" etter Furuholmens tegning nr 527, etter det jeg har fått bragt på det rene. Båten er 27 fot lang og 6 fot bred bygd i furu på eikespant i hud og undervannsskrog og den hadde seilduksdekk.

Tilfeldig gjensyn

Stein Oksnes er båtmann. Både i fritid og jobb. Han hadde i noen år drømt om å restaurere en trebåt, en gnist som kanskje ble tent mens han jobbet i marinen og kjørte sjaluppene til kongeskipet. Artikler i et herværende magasin om andre restaurerte Furuholmenkonstruksjoner lå også og murret i bevisstheten. Drømmen var å få tak i "Mickey", men han ante ikke noe om båtens skjebne annet enn at den var solgt ut av familiens eie etter at den hadde stått inne eller ligget med kjølen i været fra ca. 1950 til 1980.
-I fjor sommer feiret jeg min 30 års dag med familien og da etterlyste jeg Mickey. Ingen kunne hjelpe med opplysninger. Dagen etter satt jeg hjemme i sofaen og drakk kaffe i det en lastebil kjørte forbi. På den sto "Mickey"! Jeg var skråsikker på at det var bestfars båt jeg hadde sett og hev meg i bilen. Jeg fikk stoppet lastebilen etter et stykke og begynte å diskutere med båtens eier. Han må ha trodd jeg var helt gal. Han hadde akkurat vært og kjøpt båten i Eidsnes fordi den var avertert som en "27 fots snekke med 18 hk Volvo". Jeg fikk kjøpt båten, som var bygget om til nesten det ugjenkjennelige.

"Mickeys" historie

Historien er i grove trekk følgende: "Mickey" ble solgt i ca 1980 for 500 kr. til en taubåtskipper. To år senere ble den solgt videre til en snekker som bygget båten om og satte på en hytte. I 1986 gikk den videre til den tredje eieren på Eidsnes som hadde den i ti år. Mannen med lastebilen Stein kjøpte den av mente han kunne sette båten rett på sjøen og dra på tur med familien. Motoren var i god stand, men skroget var i bedrøvelig forfatning.
-Hvordan jeg er sikker på at det var "Mickey" når alle andre mente at det var en mye nyere båt, bygget hos båtbyggeren Sverre Førde i Ålesund, spør Stein Oksnes. -Jeg ringte til Førde som er 85 år. Det ble stille i telefonen da jeg sa at Severin Olsen var min morfar. Han kom på besøk, så på båten og fortalte rørt at han var 17 år da bestefar bygget den og at de to kjente hverandre godt.
Stein hadde ambisjoner om å restaurere båten selv. Han tok ut motoren og solgte den. Båten ble plassert i svigerfarens hage og Stein begynte å plukke båten fra hverandre. Etter kort tid skjønte han at han trengte hjelp og han ble anbefalt å kontakte Vaagen Båtbyggeri på Aukra. Der fikk han to alternativer, enten bygge opp båten fra bunnen eller sette fyr på restene.

Morfars minne

For Stein tok det ikke lang tid å bestemme seg. Han traff aldri morfaren, men ønsket om å hedre ham for hans utrettelige pågangsmot, kreativitet, visjoner og innsikt innen sitt fag - maskin/elektro, gjorde at han ville satse på totalrestaurering av båten. Det var turene med "Mickey" innover i fjordene og rundt holmer og skjær som fikk bestefaren til å kjøpe en øy på 8 mål i 30-årene. På Ellingsøy grov han selv ut dammer og satte i gang oppdrett av blankfisk på hobbybasis. Han jobbet som verksmester i Ålesund og det var i helgene han tok med kone og tre barn ut til Ellingsøy. Her bygget han hus og naust og automatisk foringsanlegg til fisken. Ellingsøy er fremdeles i familiens eie og anlegget tatt vare på.
Restaureringen av båten er blitt svært omfattende. Jan Knutsen begynte ved påsketider og har brukt ca. 1200 - 1300 arbeidstimer totalt. Båten var så lealaus og skramlete at akterspeilet ble løftet opp 30 cm. Det var bare fem av de gamle spantene i baugen som kunne brukes. Øverste og nederste bordgang er også skiftet. Det samme gjelder dekket. Dashbord og vindskjerm er nytt - i mahogni. Jan har lagt på 3 mm furu i epoksy, sparklet og slipt. Under vannlinjen har han luset med sedertre i natene og sprøytet med epoksyprimer.
For Stein har filosofien vært at det viktigste var å bevare båten. For ham er båtens sjel der uansett. Alt må ikke være originalt. Motoren som sitter i nå er en overhalt Volvo AQ145 A 140 hk. Stein skal ikke ut og sette rekorder, men kose seg ombord i godvær med familien og drikke kaffe av et spesiallaget "Mikke Mus" servise fra Egersund Fajanse som er nesten like gammelt som båten.