utgave nr 10 2006

Nyheter - september 2006

Publisert Sist oppdatert

Ugland selvbygger Windy

Med skrog fra Windy skal Eikeli Trebaatbyggeri i vinter bygge ny båt til Andreas Ove Ugland. Det er Ugland selv og trebåtbygger Odd Bjørn Jørgensen som i fellesskap skal designe overbygg og innredning til skroget av den prisbelønte Windy 32 Grand Tornado. Hvordan den nye båten i detalj skal se ut, vet verken båtbygger eller skipsreder i dag, men de er sikre på at de i fellesskap kommer frem til en god løsning. At det blir en spesiell båt, basert på en lekker treinnredning, er hevet over tvil. Andreas Ove Ugland sier til Båtmagasinet at båten mest sannsynlig skal utstyres med en V8 bensinmotor.

Firetakts lettvektere fra Yamaha

Motorprodusentene har lagt seg i selene for å utvikle en ny generasjons utenbordsmotorer som tilfredsstiller de nye miljøkravene som innføres fra neste sesong. Det betyr lansering av en lang rekke firetakts småmotorer. Yamaha er på vannet med en ny serie 9,9 til 25 hk, med nytt design og nye ytelser. Vekten på en stor utenbordsmotor er mer eller mindre uvesentlig, fordi det uansett må brukes utstyr for å få den av og på. Vekten er derimot vesentlig på småmotorer, fordi brukeren selv i stor grad står for håndteringen. En firetakter har frem til nå vært betydelig tyngre enn en totakter. Yamaha har anstrengt seg for å holde vekten nede på sine nye motorer. Produsenten opplyser at den nye F15 og F20 bare veier 5-6 kilo mer.I tillegg støyer de nye motorene vesentlig mindre, har mer elektronikk som tidligere kun var forbeholdt de store motorene, er mer drivstoffgjerrig, ca 10 prosent mer økonomiske å drive, har mindre utslipp og har en bedre akselerasjon og høyere toppfart. Yamaha har dessuten funnet en løsning med en balansevekt som motvirker den ofte sjenerende viberasjonen vi har på mindre påhengsmotorer.For mer informasjon:

www.yamaha-motor.no

, tlf: 64 97 94 00

Slanke kraftplugger

Yamaha har introdusert to nye firetaks utenbordsmotorer i øverste divisjon, V6-maskinene F200 og F225. Ingeniørene har hatt mange oppgaver å løse; mer avansert elektronikk, større driftssikkerhet, enda mer ytelsesvillige, drivstoffgjerrige, mindre i størrelse og enda mer elegante å se på.Resultatet er F200 og F225. Under sitt nye deksel befinner det seg en kompakt firetakter. Lavere vekt og mindre størrelse er oppnådd bl.a. ved å integerere eksosmanifolden med selve motorblokken. De nye motorene er også utstyrt med et avansert elektronisk diagnosesystem som gjør feilsøking raskere og enklere.For mer informasjon: www.yamaha-motor.no

Luksus i 30 knop

Azimut utvider sin fra før omfattende range med en flybridgebåt på 47 fot. Selv om båten representerer mye nytt, er det ikke til å ta feil av familielikheten med sine større og mindre søsken. Designerne har lagt betydelig vekt på former og farger og har valgt materialer på øverste hylle. Uten å i detalj på løsning er kan vi bare konstatere at den nye båten legger opp til stor bokomfort og mulighet for å pleie sosial omgang med en tallrik familie eller mange gode venner.Båten er utstyr med 2 x 575 CAT, marsjer på 25 knop og legger seg i følge produsenten på 31 knop på full gass.For mer informasjon: Hanabryggene Marineimport AS, tlf: 900 15 088

Ny båt: Hav 27

En tanke annerledes

Hav 27 er en helt særegen båt som er vanskelig å plassere i kjente modellkategorier. Design, farger og planløsning får trebåten(!) til å skille seg radikalt fra samlebåndsproduktene. Birger Kullmann og Jan-Erik Haavi står bak.

TEKST: ATLE KNUTSEN


Den norske designeren Birger Kullmann er kjent for å sette sitt helt spesielle preg på båtene sine. Det blir det ikke mainstreamprodukter av, men til gjengjeld mye spennende design. Kullmann favner vidt i sin produksjon, men trives best som seilbåtdesigner. Han har også markert seg med et utall MOB- og redningsbåter, og det er mulig å spore elementer fra begge designgrenene i nykomlingen Hav 27.Opprinnelig designet Kullmann en lignende båt for en seilmaker, som både skulle bruke den som service- og dagsturbåt for familien. Prosjektet ble imidlertid skrinlagt inntil Jan-Erik Haavi i Sandefjord tok opp tråden. Haavi har stått for dekkslayouten, mens skroget opp til esingen er Kullmanns verk.

Røff transport


Jan-Erik Haavi har lenge syslet med båtdesign på hobbybasis. Han ønsket seg en båt på hytta som både var dugelig til lengre transportetapper under røffe forhold, samtidig som den skulle gi rikelig anledning til å ta med seg et antall venner på sosiale turer i skjærgården. I tillegg ville han ha muligheten til å overnatte.- Jeg har tittet en del i utenlandske båtblader og ble litt inspirert av den italienske stilen, som jeg har forsøkt å gjøre litt skandinavisk, forteller initiativtaker Haavi.- Vi har brukt hele bredden av båten, som har ganske sterkt utfallende sider. Det gir mye plass innvendig. Måten den er bygget på gjør at vi får en stiv konstruksjon som i mindre grad tar opp slag og vibrasjoner fra vannet, sier Haavi. Han håper å få i gang et produksjonssamarbeid i løpet av kort tid.- Produksjonsmodellene vil bli støpt i glassfiber på rimelig tradisjonell måte, enten vi bruker prototypen som plugg eller freser former, sier Haavi. Sammen med Birger Kullmann viser han båten under Båter i sjøen i september. Hav 27 er en robust farkost i skjæringspunktet mellom daycruiser og skjærgårdsjeep. Den har en liten lugar under fordekket med to og en halv køye og et toalett. Foran førerkonsollen er det en liten byssebenk med vask. Prototypen er en sandwich-konstruksjon med tre som kjernemateriale. V-bunnen er dobbelkrummet, bygget opp av langsgående, epoxylimte lister. Fribordet er i kryssfinér. Alt er bakt inn i glassfiber og epoksy som til slutt er grålakkert. Skroget er slankere og dypere enn en del av MOB- og redningsbåtene Kullmann har designet tidligere, men han har benyttet mange av de samme prinsippene i bunnkonstruksjonen. Den første delen av skroget har mye seilbåt i seg med den rette stevnen og dobbelkrummet bunn. Under en prøvetur fikk vi selv erfare at skroget har svært myke og behagelige sjøegenskaper. I rundt 40 knop går båten som et tog. Skroget er ikke laget for de ekstreme hastighetene, men for å kunne gå med god marsjfart selv i mye sjø. Førerkonsollen er trukket langt bak som på Kullmanns MOB-båter, noe som ytterligere bidrar til en rolig kjøreopplevelse. Med en sekssylindret Yanmar på 270 hk og Bravo 3 drev logget vi båten til 43 knop.

Data: Hav 27


Lengde:8,30 meterBredde:2,95 meterVekt:Ca 2,5 tonnDrivstoff:350 literCE-kategori:BMotor:Yanmar, 270 hk og Bravo 3 drevPris:Ikke fastsattOpplysninger:Jan-Erik Haavi, telefon 911 24 325, e-post: [email protected]

Forbedret Beetle

Askeladden tar med seg detaljer og finesser fra Z-serien over til de mer konvensjonelle og rimeligere båtene. En ny og forbedret Beetle 645 har sett dagens lys. Interessant nok at Beetle er utgangspunktet for utviklingen av Z-7, men nå får Beetle noe tilbake igjen. Mørkeblått skrog, en forlenget påmontert badeplattform er det mest iøynefallende. Q-Rope fortøyningstau på trommel, innfeltbar Q-bord og Q-seng, som også gir en smal ekstrakøye for to i cockpit. Beetle, som er rimeligere enn Z-båtene, har fått en nyutviklet to-delt kalesje som pakkes inn i en kalesjegarasje.

Trådløst bredbånd for alle

Tekst: Terje Bølstad


Basert på det gamle NMT 450 mobiltelefonnettet – som ble stengt i 2004 – tilbyr firmaet Nordisk Mobiltelefon Norway en ny bredbånds Internett-tilkopling. Firmaet har en 15 års avtale for bruk av det analoge NMT-nettet, som nå digitaliseres for å kunne tilby mobilt bredbånd. Radiofrekvensene som benyttes (450 mhz) har en bedre evne til å følge topografi og gå bedre inn i daler og rundt åser og fjell enn frekvensene som benyttes i de nye GSM og 3G/UMTS mobiltelefon-systemene. Med et USB-modem, får du en høyhastighets tilgang til Internett fra PCen, nesten samme hvor du befinner deg i landet. Dekningen er spesielt god langs hele kysten. ”I dag dekker vi nær 80 prosent av områdene hvor folk bor”, sier Nils Petter Tetlie, administrerende direktør i Nordisk Mobiltelefon Norway. ”Når nettet er ferdig utbygget i løpet av 2007 vil vi dekke nær hele Norges landareal”, sier han. Prøver viser at datahastigheten er opptil 1 mbps. Det er ikke langt fra hva du kan få med ADSL hjemme, og mange ganger raskere enn det du kan oppnå med mobiltelefon. Startprisen er 995 kroner. For 399 per måned kan du surfe så mye du vil, og det er ingen bindingstid.Mer info finner du på www.ice.no