utgave nr 3 2006

Båten min: Sama - fotografens Petterson-båt

Publisert Sist oppdatert

Båten min: Sama

Fotografens øyensten

Denne båten er som en hel liten union. Sama ble bygget i Sverige, konstruert av C.G. Petterson. Rolf Øhman, svensk pressefotograf bosatt i Oslo, fant båten i Kragerø. Nå gir båten eieren sjelefred i den svenske innsjøen Foxen.

TEKST: FINN ROBERT JENSEN

- Det var da en vakker båt!
Rolf Øhman takker og bukker, stolt og glad, som en eier av en skikkelig Petterssonbåt skal være. Båten kløver Foxen med nennsom baug, sneier vinkende siv og vekker begeistrede blikk. Men har vi ikke sett den før?
- Jo, jeg har hatt den i Oslofjorden også, selv om den kanskje er mer på hjemmebane her, sier Øhman. Han er svensk statsborger bosatt i Oslo, der han i 20 år har jobbet som fotograf i Aftenposten.
- Flagget du seiler under er ganske spesielt?
- Ja, det fikk min far, presse- og kulturattaché ved Sveriges ambassade i Oslo, av Brikt Jensen. Han var en nær venn av familien og da sjef for Gyldendal. Han overrakte flaggene under en tilstelning på Munch-museet, som en avskjedsgave til min far. Brikt Jensen hadde med seg dette flagget, og et som var mye større. Men dette passer perfekt til båten, synes du ikke?

Sverige og Kragerø

Øhman kjøpte båten i 1999, i Kragerø, der den tilbrakte tre, fire år. Før det hadde Sama fartstid fra svenske farvann. Båten er 27 fot, men bare 195 centimeter bred på det bredeste. Sama er oppkalt etter tidligere svenske eiere Stig og Maud Andersson. Konstruksjonen er en typisk Pettersson signatur: Smal, lang og bredskuldret.
- Opprinnelig satt det trolig en Penta eller Albin motor på noen-og-tredve hestekrefter i båten, men i dag har den en Volvo Penta bensinmotor på 75 HK. Den vil ha cirka én liter bensin pr. nautisk mil, i ni knops fart. Jeg marsjer mest i 11-12 knop, men den gjør faktisk 17, forteller Rolf Øhman.
Han storkoser når han kan farte rundt på Foxen, droppe anker og bli natten over på idylliske Bärön. Eller når han setter kursen ned i Stora Le, der Trollön venter. Øya deles av riksgrensen mellom Norge og Sverige.
- Hvorfor akkurat denne båten?
- Da jeg begynte å se meg om etter en båt, ble jeg etter hvert oppmerksom på Pettersonbåtene. Jeg ble ganske fort betatt av båtene klassiske, vakre, slanke fine linjer. Arbeids- og prismessig er de overkommelige. Jeg så en annonse for Sama i 1998. Jeg kjøpte Sama i mai 1999 for 150 000 kroner, etter at jeg først så annonsen i 1998. Jeg brukte den i Oslofjorden frem til i 2004.
Sama veier halvannet tonn. Øhman betegner den som rank sideveis, men stabil under gange. Båten er lett, men sterk. Eik i kjøl og spant. Båten er komposittbygget, med hvert tredje spant i galvanisert jern. Selve skroget er i Hondurasmahogni, som er lett og har stor motstandskraft mot råte.
Båten er ikke blitt som den er blitt av seg selv. Øhman hadde rett og slett ikke peiling på båt, men fikk mye hjelp på nettstedet www.trabatsakuten.nu. Han har byttet drivstofftank og elektrisk opplegg, og satt inn nytt instrumentpanel. Akterdekket og øverste del av akterspeilet har han også byttet ut, og alt arbeidet har han gjort selv.
- Og så kastet jeg ut dassen. Septiktank var umulig å legge inn. Vannet i disse innsjøene kan du drikke som det er, helt rent, og jeg vil ikke bidra til forurensing. Jeg går heller i land, hvor det er satt opp toaletter mange steder. Dette er jo et meget populært område å drive båt og friluftsliv i, og folk setter sin ære i å holde det ordentlig.
- Jeg gleder meg like mye til å arbeide med båten under pressenningen som å være om bord. Jeg synes det er utrolig morsomt med å snekre, skru på det elektrisk eller være rørlegger. Nå kan jeg det meste om linolje og balsamterpentin. Det lukter godt, og den reneste balsam for sjelen!

Carl Gustaf Pettersson

C. G. Pettersson (1876-1953). En av Sveriges fremste båtkonstruktører, og bidragsyter til den svenske motorbåtens fødsel. Har trolig konstruert over 5.000 båter, både motorbåter, seilbåter og større båter. Konstruerte over 70 båter i året på det meste.
1904: Første båt: Vikingen, Kielregattaen 1904. 24 fot, 7 knop. Senere spesialitet: Større båter for lengre ferder.
1922: Etablerte Petterson Motorbyrån sammen med ingeniør Einar Runius.
1925, mai-november: Skandinavia rundt med båten Wiking X. Start og stopp i Stockholm. Vakte oppsikt langs norskekysten, krysset Statt i orkan og snødrev.
1926: 30 år gammel, hadde konstruert over 100 båter.