Nr 12 2012

Båtfolk: Den gamle mannen og havet

I Slevikkilen fant vi den norske varianten av Ernst Hemingways ”Den gamle mannen og havet”. 89-åringen Eivind Nordheim gir aldri opp havet.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN

 

Idyllisk innerst i Slevikkilen, ikke langt fra Fredrikstad, bor 89-åringen Eivind Nordheim og hans Alvhilde. Han har forgudet to Alvhilder i sitt lange liv, men hun ene har han sett seg nødt til å skille lag med da fysikken nå gir noen begrensninger for den frie utfoldelse.

 

- Det var sårt å skille seg fra Alvhilde. Vi hadde et langt og godt liv sammen, sier han og titter bort på Alvhilde i sofaen som nikker samtykkende. Og skuer han ut av vinduet i naustet sitt kan han fortsatt se den lekre motorseileren med samme navn som fortsatt har havn i Slevik båtforening. Han vet at den flotte damen har fått et nytt og bedre liv med Tore Helminsen og kona Rita som nye eiere. De har fulgt opp Alvhilde etter alle kunstens regler og har fått et intenst kjærlighetsforhold til den svenske damen. Hun ble bygget på 40 mm eik som en av to båter ved Helsøe verft utenfor Göteborg i 1972.

 

Gjennom tusen sluser

- Såpass solid måtte det jo være, for jeg visste tidlig at den vakre motorseileren skulle bringe oss ut på de syv hav, sier Eivind og ramser opp havn etter havn som han og kona har besøkt over hele Europa og den nordlige delen av Afrika. De har gjennomført to helårs seilaser med Alvhild og har tatt seg gjennom tusen sluser.

I 1982 gikk ferden over Nordsjøen til Skottland og Irskesjøen, videre over til Biscayabukta hvor de gikk inn i kanalsystemet og seilte via Toulouse, videre ut i Middelhavet over til Marokko. Historiene er mange og noen av seilasene mer strabasiøse enn andre. I Marokko ble Eivind satt i arresten for ulovlig oppbevaring av våpen om bord. Det løste seg til slutt, men den gamle læreren ble bortvist fra Marokko med beskjed om at han for all fremtid var uønsket i landet. Likevel snek de seg videre til Casablanca, før overfarten til Kanariøyene, viere til Algarvekysten i Portugal og ut i Atlanteren til Madeira.

Den andre turen ble gjennomført i 1985, og da på de tyske vannveier via Øst Europa, frem til Svartehavet via Bosporosstredet og Marmarasjøen i Tyrkia og ut i Middelhavet, hvor en utforsking av blant annet de greske øyer var en del av ekspedisjonen.

Trofast kone og motor

- Jeg kan snakke i flere dager om alle turene vi har hatt i Alvhilde. Ingenting har opptatt meg mer enn Alvhilde, smiler gubben og skuer bort på sin tøffe kone som har vært lettmatros og følgesvenn på alle turene. Hun har vært like trofast mot meg og skuta som den gode, gamle engelske BMC-motoren, en seks sylindret 100 hester med Warner Gir og strak aksel, ler han.

 

Eivind er opprinnelig telemarking, men han traff kjærligheten hos datteren til stortingsmann Haldor Andreas Haldorsen fra Rubbestadneset i Bømlo, mannen bak suksessrike Wickmanns motorfabrikk. Nå kunne Eivind Nordheim sikkert slå seg til ro hos Wickmann, riktignok var han her i noen år som propellkonstruktør, men han valgte å gå egne veier og havnet på Sarpsborg mekaniske verksted. Etter noen år la han i vei på en 30 års lang karriere som lærere i matematikk og mekaniske fag i Fredrikstad.

Vil ha hurtigere båt

-Det er rart å tenke på at skuta er solgt, sier han vemodig, men han trøster seg med at han kan gå om bord så ofte han vil sammen med Tore og Rita Helminsen som bringer arven videre.

- De steller så pent med skuta at jeg blir rent rørt. Og de har har gjort så mange forbedringer. Denne skuta har et langt, liv foran seg, sier Eivind.

Som trøst og erstatning for Alvhilde kjøpte han seg en 29 fots kutter fra Halberg-Rassy.

-Hun er en atskillig enklere å hanskes med, men jeg vurderer å skifte ut henne også, sier 89-åringen. Han har brukt for en mindre og mer hurtiggående fiskebåt nå...

Havet gir han aldri opp, den gamle mannen i Sevikkilen.