Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 3 2

Trond Huseklepp: Flesker til med ny 39 foter

Publisert Sist oppdatert

Trond Huseklepp

Flesker til med ny 39 foter

Trond Huseklepp er en hvit mann i en fargerik bransje. Etter 20 år i faget har vi aldri hørt en negativ bemerkning om ham eller båtene hans. Hvem er denne joviale blide fyren som i fem år bygget Hui 900 og senere ti år Riviera 925 til kunder over hele landet?

Tekst og foto: ANNE MARIT KLOKK

Han sitter på sitt ryddige kontor på Huseklepp Modellverksted i Tønsberg og planlegger de siste detaljene på sin nye "baby" Riviera 39, som han har jobbet med i fire år og som snart er ferdig. Nylig hjemkommet fra London Boatshow hvor han har studert detaljløsninger, materialvalg og farger i båter han skal konkurrere med. Det er et gigantprosjekt for en produsent med beskjeden plass og åtte ansatte som egentlig har mer enn nok med å lage Riviera 925.
-Vi har måttet ta dette over lang. På grunn av kostnader, finansiering og ressurser. De store ute har åtte mann bare på tegnekontoret og kan utvikle en båt i denne størrelsen på noen måneder. For oss er dette et kjempeløft, men nå er vi snart i mål og jeg føler at resultatet blir som forventet.
Trond Huseklepp står selv som konstruktør. Riviera 925 har nått vært på vannet i ti år og han mener tiden er moden for en ny og større modell ved siden av. Han hadde valget mellom å skape en større, en mindre eller å pusse på 30 foteren.

Hyttebåt

-En av tankene bak dette nøye planlagte prosjektet er å skape en alternativ hytte på sjøen for de som kanskje er på jakt etter et landsted ved sjøen, noe som er både dyrt og stadig vanskeligere å få kjøpt. Jeg har mange kunder både nord- og vestpå, pluss stadig flere fra innlandet som ønsker seg en båt liggende ved sjøen eller på Mjøsa. Ved siden av 30-foteren satser vi på å kunne produsere ca sju av den nye i året, sier Trond Huseklepp.
-Hvordan vil du karakterisere båten?
-Det er et planende skrog med flybridge. Skroglengden er 36 fot, 39 med badeplattformen. Med 2 x Volvo Penta KAD44 helt akter med drev eller akslinger, skal toppfart ligge på 30 knop. 27 knop med en stor dieselmotor på 450 hk med fast aksel og baugpropell. Vi har gått våre egne veier når det gjelder innredningen. Fire personer skal kunne ha det meget bekvemt over tid. Spesielt salongen er annerledes. Med midtmontert styreposisjon, opphøyd salong for bra utsyn og med en rekke detaljer som vi er ganske stolte av, smiler konstruktøren som snakker seg skikkelig varm og blir veldig ”guttete”

Fra 1946

Han har holdt på i en del år. Bedriften ble startet av faren Arne Huseklepp rett etter krigen og den gangen bygget de modeller til støpeindustrien i tre, noe de fortsatt gjør en sjelden gang. Trond kom tidlig inn i firmaet, men da han overtok føringen i 1985, var det båter han ville lage. Han konstruerte Hui 900, som ble lansert samme året, en modell de bygget ca 100 eksemplarer av. Riviera 925 kom i 1990, både i ferdigversjon og som halvfabrikat med komplett ”bruksanvisning” for ivrige selvmontører.
Huseklepp har solgt båter på eksport til Grønland, Tyskland