utgave nr 5 2001

Stoffing satt i system

Publisert Sist oppdatert

Stoffing satt i system

Marin Trading AS i Moss har tatt dagens utvikling innen prerigging på alvor og bygget et eget anlegg for stoffing av båter. Effektivitet og miljø har vært de to viktigste faktorene i denne prosessen. Anlegget har en kapasitet på hele 1500 båter i året, og det blir ikke brukt løsemidler i produksjonen.

Tekst og foto: Jon S. Fredriksen

-Så vidt jeg vet er vi de eneste i Norge som har et eget anlegg for stoffing av båter, forklarer daglig leder Svein Willadssen. Marin Trading er sammen med Yamaha Motor Norge importør av blant annet Yamarin, og det er disse båtene som leveres ferdig primet og stoffet til forhandlerne. Ideen med en omfattende preriggingsprosess er at det skal være enklest mulig for forhandlerne.
-Når båten kommer til forhandler, skal det bare være å sette på motoren, sier Willadssen.

Effektivt

Anlegget består av en stor hall hvor båtene blir tatt inn på spesialbygde traller i den ene enden og sirkulerer rundt og gjennom en sprøyteboks før de går ut av hallen ferdig stoffet. Trallene kan ta båter opp til 23 fot, og de største båtene flyttes med en elektrisk ledetralle. Alle båtene kommer pakket i krympeplast, og innpakking av båtene før lakkering er derfor ikke nødvendig. Den nedre delen av krympeplasten blir skåret av før vannlinjen trekkes opp og båten forsegles. Trallene er laget slik at vannlinjen blir vannrett når båten står på tralla.
Etter maskering går båten inn i sprøyteboksen for rengjøring og sliping. Båtene maskinslipes med slipeutstyr med avtrekk for å unngå slipestøv. Etter endt slipeprosess rengjøres båtene igjen før de går ut på en ny runde i hallen. Når båtene på ny kommer til sprøyteboksen, primes de med tokomponent primer. En runde med lakksprøyta tilsvarer to til tre lag med vanlig rulle. Alle båtene som er i hallen gjennomgår den samme prosessen. Når den første båten har tørket to til tre timer, er det på tide med en ny tur i sprøyteboksen. Bunnstoffet legges raskt på, og deretter står båtene inne i hallen og herder i 24 timer før de trilles ut i krybbene for transport til forhandler. På 50 minutter sprøyter de 12 båter. Dette er stoffing på ”samlebånd”. Å stoffe en båt på ”gamlemåten” etter å ha sett dette, blir som å sykle istedenfor å kjøre bil, langt mer tidkrevende og slitsomt.

Mange fordeler

-Det er mange fordeler med dette opplegget, men det viktigste er at vi ønsker å være en foregangsbedrift når det gjelder miljøvennlighet, forklarer Willadssen. Både primeren og bunnstoffet som benyttes er uten løsemidler, og lakkeringsutstyret blir gjort rent med vann. Selve sprøyteboksen er utstyrt med en kraftig avtrekksvifte som suger ut 150 m3 luft i minuttet. Viften er utstyrt med et tørrfilter som gjør at hverken partikler eller lukt slippes ut i luften. Heller ikke inne i produksjonshallen er lukt fra sprøyteproduktene sjenerende.
Det er lagt stor vekt på arbeidsmiljøet. Personen som opererer lakksprøyta er utstyrt med vernedress og helmaske med friskluftfilter, og trallene har en høyde som gir god arbeidsstilling. Sprøyta som brukes til å legge på bunnstoffet er en malingsprøyte som går på trykkluft. Personen som sprøyter behøver ikke å tenke på å bytte ut spannene med bunnstoff, det gjør en annen person på utsiden av sprøyteboksen. Fargen som benyttes er nøyaktig den samme som den mørkeblå stripa på skroget, og dermed skulle også det kosmetiske resultatet bli perfekt.
-Denne måten å stoffe båter på gir et mye bedre resultat enn det man kan få til på den tradisjonelle måten. Med lakksprøyte får man lagt på nok primer og bunnstoff, og overflaten blir også mye jevnere enn med rulle. Jeg er sikker på at man får en til to knop mer ut av en båt som er stoffet hos oss, sier Willadssen. Anlegget har optimal lufttemperatur og luftfuktighet for stoffing hele året, og Willadsen regner med en sesong på åtte til ni måneder i året hvor de stoffer to ganger per uke.