utgave nr 7 1999

Skampris på reparasjon

Publisert Sist oppdatert

Skampris på reparasjon


Det hender at båter skades og forsikringsselskapene kommer inn i bildet. Men skadeutbedring kan prises så forskjellig….

Av Hans Due

En båteier i Auster-Tana i Finnmark var den lykkelige eier av en Nord West 355. Men ulykken var ute, og det ene frontvinduet ble ødelagt og måtte skiftes. Eieren ante at det kunne koste noen kroner, og kontaktet sitt forsikringsselskap Gjensidige. Skaden ble helt klart dekket av mannens forsikring, og selskapet kontaktet båtbyggeriet Nord West Yachts i Sverige for et prisoverslag på reparasjon.

Sjokket

Sjokket var stort da svaret kom. Båtbyggeriet skulle ha kr. 220.000,- for å reparere skaden. Ikke nok med det. I tillegg kom reise og fraktomkostninger! Gjensidige svelget tungt flere ganger, og tok kontakt med en dyktig båttakstmann som anslo skaden og forhandlet med båtbyggeriet - uten å komme til enighet.
Men Gjensidige hadde erkjent erstatningsansvar for skaden, og spurte takstmannen til råds om videre prosedyre. 220.000 kroner pluss reise og fraktomkostninger, er en temmelig stiv pris for å bytte en glassrute. Takstmannen reiste ned til båtbyggeriet i Sverige for å se hvordan oppbyggingen av båten var, og hvordan glassruten var satt inn. Takstmannen kunne ikke begripe at skifte av en glassrute skulle medføre så groteske kostnader, så han bestemte seg for å forsøke å reparere skaden selv, både av hensyn til forsikringsselskapet, men også av nysjerrighet for å finne ut av hvor mye arbeide det var.

Smekk på fingrene

Vel tilbake i Oslo fra Auster-Tana skrev takstmannen brev til Nord West Yachts, hvor det blant annet står:
"Vi (takstmannen og en medhjelper. red.anm) er nå tilbake fra Auster-Tana, og ny rute sitter på plass. Jobben gikk nærmest bedre enn vi hadde regnet med. Til sammen brukte vi 30 arbeidstimer (rimelig effektiv tid). Mye av tiden gikk imidlertid med til å fjerne den provisoriske ruten og rensing av materialene (tape og limmasse) den var festet med. Hadde vi unngått rensingen, tror jeg det ikke er noe problem at to mann bytter en slik rute på en drøy dag.
Vi fylte rutesporet med høyverdig tettemasse (Kent Rotabond 2000) slik at alt ble helt kompakt. Det lyktes oss også å dra fuge på utsiden, helt lik ruten ved siden av, slik at ingen forskjell kan sees. Teaklisten i hørnet var grei både å få av og tilbake på plass.
Jeg har tatt en del bilder underveis som vil bli liggende på skadesaken. Dersom det skulle bli nødvendig å bytte frontglass på 355 i fremtiden, vil vi kunne forklare hvordan vi gikk fram."

Da forsikringsselskapet fikk regningen på reparasjonen fra takstmannen, lød den på kr. 30.000,-. Reise og frakt inkludert. Skam dere, Nord West Yachts! Ytterligere kommentarer skulle være unødvendig.